کد خبر: ۲۰۶۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 24
بهترین راه برای مبارزه با بوی بدن، پیشگیری است. برای اکثر نوجوانان، بهداشت مناسب – مانند شستشوی خوب و استفاده از ضد عرق یا دئودورانت زیر بغل – می‌تواند کافی باشد
شفا آنلاین>سلامت>حتما برای شما اتفاق افتاده است که زیر آفتاب یا بعد از یک ورزش عرق کنید و ۱۰ دقیقه بعد متوجه بوی بد بدن خود شوید.

به گزارش شفا آنلاین:هنگامی که امیر( یکی از دوستان) سالن ورزش را بعد از تمرین بسکتبال خود ترک کرد، پیش دوستان خود رفت. ناگهان دوستانش متوحه بوی بد یکی از افراد در جمع شدند و سوال کردند که این بو از کجاست. امیر گفت: هنگامی که متوجه شدم این بوی من است، خودم را شرمنده و حقیر دیدم. من به سرعت به سراغ کیفم رفتم تا اسپری خوشبو کننده بدنم را بردارم اما آن را با خودم نیاورده بودم.

"آن روز من از همه دوستانم دوری کردم. هنگامی که به خانه رسیدم اولین کاری که کردم گذاشتن اسپری خوشبو کننده در کیفم بود تا مطمئن شوم که دیگر این اتفاق تکرار نخواهد شد.”
آیا بوی بد بدن طبیعی است؟

امیر اولین نوجوانی نیست که متوجه بوی بدن خود شده است. بوی بدن در نوجوانان به دلیل افزایش هورمونی به نام آندروژن، در بلوغ اتفاق می‌افتد. این هورمون‌ها تا زمان بلوغ فعال نیستند، به همین دلیل است که بوی بدن شما زمانی که کودک بودید، آزار دهنده نبود.

درحالی که عرق به خودی خود تقریبا بی بو است، اما باکتری‌ها از آن به عنوان یک زمین پرورش استفاده می‌کنند و به سرعت رشد می‌کنند. بویی که ما احساس می‌کنیم در واقع محصولات مرتبط با باکتری‌هایی هستند که از تجزیه پروتئین کراتین روی سطح پوست توسط این باکتری‌ها بوجود می‌آید.

هنگامی که شما در محیط گرم یا زیر نورخورشید ورزش می‌کنید یا راه می‌روید، بدن شما عرق می‌کند.
عرق کردن مکانیسمی برای تنظیم دمای بدن است. هنگامی که باکتری‌ها عرق روی پوست شما را ملاقات می‌کنند، این بو تولید می‌شود. این بویی است که ما آن را بوی بدن می‌نامیم.
چرا پاهای من بو می‌دهد؟

در حالی که بوی بدن معمولا مربوط به زیر بغل است، باکتری‌ها همچنین می‌توانند بو را در ناحیه کشاله ران، ناحیه ران، بالای ران و پاها ایجاد کنند. شستشوی کامل پوست بدن با یک دستمال مرطوب و صابون – به خصوص مناطقی از بدن که مستعد عرق کردن هستند – می‌تواند به جلوگیری از بوی بدن کمک کند.

به یاد داشته باشید که پاهای بد بو می‌تواند کفش شما را نیز بد بو کند. شستن کفش‌ها و ریختن برخی مواد رفع کننده بوی بد در کفش نیز می‌تواند کارساز باشد. همچنین تا جایی که می‌توانید در فصل گرما جوراب‌های نازک بپوشید.

اگر می‌خواهید بدنی بی بو داشته باشید، نکات زیر را در نظر بگیرید:

    هنگام خواب از ضد عرق (آنتی پرسپیرانت‌ها) استفاده کنید. این محصول به شما این امکان را می‌دهد تا در هنگام خواب عرق نکنید. اگر پس از دوش گرفتن از محصول ضد عرق<Antiperspirants> استفاده کنید، عرقی که بعدا می‌کنید محصول را می‌شوید و شما را در برابر عرق روزانه بی دفاع می‌کند.

به یاد داشته باشید، دئودورانت‌ها از عرق کردن جلوگیری نمی‌کنند. آنها عمدتا بوی عرق روی پوست شما را پوشش می‌دهند اما آنتی پرسپیرانت‌ها محصولات شیمیایی هستند که باعث کاهش عرق کردن بدن می شوند.

بسیاری از این ضد عرق‌ها همچنین حاوی یک دئودورانت هستند که بوی بد را می‌پوشاند. بنابراین محصول مورد نظر خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی ضد عرق است.

    زیر بغل خود را خشک نگه دارید. باکتری‌ها در مناطق خشک بدن به سختی می‌توانند پرورش یابند.

    برای مبارزه با بوی بد بدن یک ترکیب از پراکسید هیدروژن و آب را امتحان کنید.

۱ قاشق چایخوری پراکسید (۳٪) را به ۱ فنجان (۸ اونس) آب بریزید. سپس با این محلول ناحیه‌هایی که بیشتر احتمال عرق کردن دارند را پاک کنید (زیر بغل، پاها، کشاله ران). این امر باعث از بین رفتن باکتری‌هایی می‌شود که بوی بد را تولید می‌کنند.

    اگر عرق شما بیشتر به دلیل ورزش کردن است، مرتبا لباس‌های ورزشی خود را بشویید. لباس‌های ورزشی آغشته به عرق بهترین مکان پرورش باکتری‌ها هستند.

    رژیم غذایی خود را تغییر دهید. گاهی اوقات غذاهای پرچرب، روغن یا گیاهان با بوی قوی مانند سیر، کاری و پیاز ممکن است از طریق منافذ شما نفوذ کرده و باعث بوی بد بدن شوند (همیشه قبل از تغییرات تغذیه‌ای، با یک پزشک و یا متخصص تغذیه مشورت کنید)

    اگر بیش از حد عرق می‌کنید (دچار هایپرهیدروزهستید)، با دکتر خود صحبت کنید. گزینه‌های درمان متعددی برای افرادی با تعریق زیاد وجود دارد. همچنین برخی مشکلات خاص پزشکی می‌تواند منجر به عرق کردن بیش از حد شود. پزشک شما می تواند آن را تشخیص دهد و درمان را انجام دهد.

    اصلاح زیر بغل به طور مرتب به شما کمک خواهد کرد تا از انباشت باکتری‌ها جلوگیری شود و عرق و بوی بدن را کاهش دهد.

و در آخر باید گفت که بهترین راه برای مبارزه با بوی بدن، پیشگیری است. برای اکثر نوجوانان، بهداشت مناسب – مانند شستشوی خوب و استفاده از ضد عرق یا دئودورانت زیر بغل – می‌تواند کافی باشد. webmd

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: