کد خبر: ۲۰۵۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 18
با وجود آنکه زائران امسال عموماً در سنین بالایی هستند اما از نظر وضع جسمانی، سرحال تر و شاداب ترند و نشاط خوبی را در کاروان ها شاهد هستیم
شفاآنلاین>سلامت> سرپرست حجاج ایرانی در مکه مکرمه در دیدار با رئیس جمعیت هلال احمر، گفت: لازم است همه ساله پیش از اعزام زائران، موضوع معاینات پزشکی جدی گرفته شود.

به گزارش شفاآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در دیدار با رئیس جمعیت هلال احمر، ضمن ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده در مرکز پزشکی حج و زیارت، افزود: بحمدالله شرایط نسبت به سال گذشته بهتر است و امیدواریم این روند تا پایان مناسک ادامه یابد.

وی وضعیت حجاج را نیز در مقایسه با سالهای گذشته بهتر توصیف و خاطرنشان کرد: با وجود آنکه زائران امسال عموماً در سنین بالایی هستند اما از نظر وضع جسمانی، سرحال تر و شاداب ترند و نشاط خوبی را در کاروان ها شاهد هستیم.

سرپرست حجاج ایرانی موضوع پیشگیری و تحقیقات در زمینه پزشکی حج را مهم توصیف و تاکید کرد: پیشگیری نیازمند سرمایه گذاری است، لازم است همه ساله پیش از اعزام زائران، موضوع معاینات پزشکی جدی گرفته شود و در موسم نیز کارشناسان جو متخصصان مربوطه، وضعیت کشور میزبان را از نظر نوع بیماری های شایع بررسی و راههای درمان آن را پیش بینی کنند.

وی همچنین بر استفاده بهتر و بیشتر از امکانات پزشکی عربستان در ایام حج تاکید کرد و گفت: به منظور بهره گیری از ظرفیت کشور میزبان در بخش پزشکی و بیمارستانی و کاهش هزینه ها، لازم است مذاکرات بیشتری با مسئولان حج عربستان صورت گیرد.

موضوع تغذیه زائران مبحث دیگری بود که نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت بر آن تاکید کرد و گفت: لازم است مرکز پزشکی حج و زیارت در همه مسائل مرتبط با زائر از جمله تغذیه، بهداشت محل اقامت زائر، بهداشت محیط در ایام تشریق، نظارت بیشتری کند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر وجود آشپزخانه های مجهز در مکه و مدینه و نیز پخت نان در این مراکز را از جمله اقدامات برای سلامت زائر عنوان کرد وافزود: مطالعه و تحقیق درباره نوع تغذیه زائران با توجه به اقلیم عربستان، می تواند در درمان برخی موارد بیماری موثر واقع شود.

دکتر علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر، در این دیدار با ارائه گزارشی از فعالیت هیات پزشکی درحج ۹۷، گفت: پس از ایام حج، تمهیداتی برای طرح پزشک کاروان انجام می شود تا در سال آینده بتوانیم خدمات(Services) بهتری به زائران ارائه کنیم.

وی با قدردانی از حسن توجه و حمایت نماینده مقام معظم رهبری از کادر پزشکی حج و زیارت، گفت: در دیدار با مقامات حج عربستان درباره استفاده بیشتر و بهتر ازظرفیت پزشکی کشور میزبان گفت و گو خواهم کرد.

پیوندی، پیشگیری را مهمتر از درمان دانست و گفت: مباحث مرتبط با بهداشت زائران و آموزش پزشکان و پرستاران اعزامی به حج ، مورد توجه جدی جمعیت هلال احمر است و امیدواریم در سال های آینده بتوانیم آمار مراجعات زائران(Pilgrims) را به مراکز پزشکی مکه و مدینه کاهش بیشتری بدهیم.

وی گفت: از آنجا که بهره مندی از توان پزشکان کاروان در حج، تجربه موفقی بوده لذا لازم است به سیستم پزشک کاروان با رویکرد جدیدی پرداخته شود و بتوان بهترین خدمات را به زائران ارائه کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر، افزود: پس از ایام حج تیمی را موظف به بررسی تجربه امسال و سال های گذشته خواهیم کرد و در این زمینه از ظرفیت های بین المللی برای اجرای هرچه بهتر مراسم حج استفاده خواهیم کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار