کد خبر: ۲۰۵۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 16
استاد طوسی تمام مراحل استاد تمام بودن در یک رشته تخصصی را گذرانده و چندین سال مدیر گروه یکی از بهترین دانشگاه های ایران بود
شفا آنلاین>سلامت> فرهاد هنجنی رییس انجمن متخصصان پوست ایران، طی سخنانی در مراسم نکوداشت دکتر پرویز طوسی متخصص پوست و سلول های بنیادی، گفت: اصل الگوپروری، امری ارزنده است که مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش شفا آنلاین: رییس انجمن متخصصان پوست ایران روز پنجشنبه در این مراسم که در سمپوزیوم یک روزه ترمیم پوست با سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در بیمارستان شهدای تجریش برگزار شد، درباره خصوصیات این پیشکسوت علمی کشور گفت: استاد طوسی تمام مراحل استاد تمام بودن در یک رشته تخصصی را گذرانده و چندین سال مدیر گروه یکی از بهترین دانشگاه های ایران بود.

 به طوری که همواره در انجمن متخصصان پوست هم در کارهای اجرایی و علمی شرکت داشتند. ایشان به عنوان مدیر مسوول و عضو هیات تحریریه مجله انگلیسی زبان انجمن متخصصان پوست، نقش برجسته ای در عرصه اطلاع رسانی بر عهده داشت. 

هنجنی افزود: علاوه بر سمت های اجرایی و علمی، از لحاظ شخصیتی، انسانی و اخلاقی، خصایص بارزی همچون تواضع، فروتنی و مهربانی را در استاد طوسی به وضوح شاهد بودیم و هستیم. هرگز ندیدیم که کسی چه در میان دستیاران و چه همکاران، تقاضایی از ایشان داشته باشد و دست رد به سینه آنان زده شود. 

به بیان وی، این باعث افتخار است که دکتر طوسی با این همه مشغله کاری، به راهنمایی و تشویق دانشجویان می پرداختند. موضوع مهم اصل الگوپروری که متاسفانه در کشور ما هنوز به درستی جا نیافتاده است و نیاز به کار بر روی آن است.

رییس انجمن متخصصان پوست ایران، ضمن بیان این موضوع که پس از 40 سال، هنوز نتوانسته ایم در میان نسل جوان الگو داشته باشیم و الگوپروری کنیم، افزود: انجمن متخصصان پوست ایران سعی داشته در این امر مشارکت داشته باشد و در کنگره ها از پیشکسوتان تجلیل و قدردانی کند که تاکنون در کنگره ها از 20 نفر از پیشکسوتان تجلیل شده است.

دکتر طوسی در دی ماه 1323 در خانواده ای فرهنگی در شهر تهران به دنیا آمد. وی پس از تحصیلات ابتدایی و متوسطه در دبیرستان هدف و شرکت در کنکور سال 1342 وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شد. در سال 1349، موفق به اخذ مدرک دکترای پزشکی شد و به مدت دو سال در یکی از روستاهای اطراف زنجان به نام «هیدج» خدمت سپاه بهداشت را گذراند و مدتی نیز در یکی از درمانگاه های ورامین طبابت کرد. 

طوسی در سال 1351 موفق به پذیرش در دوره دستیاری تخصص پوست دانشگاه تهران شد و تا سال 1355 که در امتحانات تخصصی رتبه دوم را در میان شرکت کنندگان کسب کرد، در مراکز زیر نظر دانشگاه تهران به ویژه بیمارستان رازی فعالیت کرد. 

سپس جهت گذراندن دوره فلوشیپ فتودرماتولوژی عازم انگلستان شد و در بیمارستان «سنت جانز» با شیوه های نوین<New ways> و متداول درمان آشنا گردید. 

وی در سال 1358استخدام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (دانشگاه ملی) با سمت استادیار شد و فعالیت خود را در بخش پوست بیمارستان لقمان حکیم آغاز کرد و در سال 1361 به عنوان مدیر گروه بیماری های پوست خدمت خود را ادامه داد. در سال 1364 به رتبه دانشیاری و در سال 1372 به رتبه استادی ارتقا یافت.

طوسی که ریاست هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران و دبیر هیات ممتحنه و ارزیابی تخصص پوست را نیز در کارنامه خود دارد، در سال 1379 مرکز تحققیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را با همکاری تعدادی از اعضای هیات علمی گروه پوست دانشگاه پایه گذاری کرد. تلاش های ایشان در زمینه سلول های بنیادی و کشت سلول های وست در مرکز تحقیقات پوست این دانشگاه ارزنده است. 

مسوولیت درمان مجروحان شیمیایی جنگ تحمیلی در سال های 1361 تا 1367 در بیمارستان لقمان، همچنین کارشناسی کمیسیون های مشورتی تخصصی سازمان نظام پزشکی ایران و سمت کارشناس مورد تایید سازمان پزشکی قانونی نیز بخش دیگر از فعالیت های ایشان محسوب می شود. 

عضویت در فرهنگستان علوم پزشکی، مسوولیت در کمیته سیاستگذاری پژوهش های بیماری های پوست، ریاست مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضویت در کمیسیون ارزشیابی دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت نیز باید به فعالیت های سال های گذشته ایشان افزوده شود. 

وی که بخشی از موفقیت ها را مرهون همراهی، حمایت و صمیمیت همسر خود می داند، سعی و کوشش مداوم را عاملی مهم در پیشرفت ها ارزیابی می کند. 

به اعتقاد دکتر طوسی، هیچگاه در فعالیت های پزشکی نباید خداوند بزرگ را از نظر دور داشت و باید همیشه آماده کمک به انسان های نیازمند بود.

وی امیدوار است که جنبه های درمانی و طبی رشته تخصصی پوست در مقابل ابعاد زیبایی و لوکس این رشته مغفول نمانده و در مجموع رشته تخصصی پوست جایگاه صحیح و علمی خود را حفظ کند. ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: