کد خبر: ۲۰۵۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 12
سلول‌های بنیادی تهیه کننده سلول‌های جدید هستند. وقتی که سلول‌های بنیادی تقسیم می‌شوند، می‌توانند سلول‌های مانند خودشان یا سلول‌هایی از نوع دیگر تولید کنند
شفاآنلاین>سلامت> رئیس پژوهشگاه ابن سینا از موفقیت پژوهشگران این مجموعه برای استفاده از سلول‌های بنیادی خون قاعدگی جهت درمان آسیب‌دیدگی‌های پوستی خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، سلول‌های بنیادی تهیه کننده سلول‌های جدید هستند. وقتی که سلول‌های بنیادی تقسیم می‌شوند، می‌توانند سلول‌های مانند خودشان یا سلول‌هایی از نوع دیگر تولید کنند. در دهه‌های اخیر، پژوهش‌های بالینی با توجه به مزایای درمان با استفاده از سلول‌های بنیادی، رشد چشمگیری داشته است. امیدوارکننده‌ترین نکته در درمان با سلول‌های بنیادی و درمان‌های مشابه این است که به بیماران مبتلا به دردهای مزمن و جراحات دشوار، درمان بدون دارو (medicine)یا جراحی‌ارائه می‌دهند.

دکتر محمد رضا صادقی درباره این روش توضیح داد: یکی از منابع تجدیدپذیری که تقریبا هر ماه در دوره تولید مثلی یک زن تولید می‌شوند و قابل استحصال است، سلول‌های بنیادی خون قاعدگی است.

وی با بیان اینکه زنان ماهانه با هر بار قاعدگی بخش زیادی از سلول‌های بنیادی را از دست می‌دهند، اظهار کرد: همکاران ما طی فعالیت گسترده‌ای که در طی ۱۰ سال گذشته انجام دادند، توانستند این سلول‌ها را جدا کرده، تکثیر داده و آن‌ها را به انواع بافت‌ها تمایز دهند.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا با بیان اینکه این پروژه در فاز بالینی قرار دارد، گفت: کارهای زیادی برای تمایز سلول‌های بنیادی حاصل از خون قاعدگی و پیش بردن آن‌ها به سمت پوست و غضروف انجام شده تا با استفاده از سلول‌های بنیادی فرد و پرده‌های جنینی، پوست ایجاد شود و از این پوست برای مواردی که پوست در اثر سوختگی و جراحت آسیب دیده، استفاده شود.

صادقی در پایان درباره فعالیت‌های این پژوهشگاه(Institute) در حوزه سلول‌های بنیادی یادآور شد: با توجه به اینکه فعالیت‌های پژوهشگاه رویان بیشتر در این حوزه متمرکز است، خیلی به این حوزه ورود نکرده‌ایم، اما در پژوهشگاه ابن سینا گروهی تحت عنوان گروه پژوهشی مهندسی بافت و طب بازساختی وجود دارد و  اگر ما نیم نگاهی به سلول‌های بنیادی داریم، تنها از منظر مهندسی بافت و طب بازساختی است.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: