کد خبر: ۲۰۵۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۰ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 10
بیماری آلزایمر قابل درمان نیست، اما شناسایی زودهنگام بیماری‌های چشمی و کنترل آن‌ها می‌تواند ریسک ابتلا و پیشرفت آلزایمر را درمبتلایان کاهش دهد
شفاآنلاین>سلامت> برخی از بیماری‌های چشمی افزون بر آسیب به قدرت بینایی می‌توانند افراد را درمعرض ابتلا به آلزایمر قرار دهند.

به گزارش شفاآنلاین، پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند میلیون فرد در سراسر دنیا که مبتلا به اختلال هایی، چون دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و آسیب چشمی ناشی از دیابت هستند با احتمال بالای ۵۰ درصد به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند.

کارشناسان اعتقاد دارند مشکل‌های چشمی هشدار اولیه ابتلا به آلزایمر درافراد است، آمار‌ها نشان می‌دهند بیش از ۵۵۰ هزارنفر در کشور انگلستان و ۵ ونیم میلیون نفر در آمریکا به بیماری آلزایمر مبتلا هستند.

بیماری آلزایمر قابل درمان نیست، اما شناسایی  زودهنگام بیماری‌های چشمی و کنترل آن‌ها می‌تواند ریسک ابتلا و پیشرفت آلزایمر را درمبتلایان کاهش دهد.

مبتلایان به بیماری دژنراسیون ماکولا، اصلی‌ترین عامل نابینایی در جهان، با درصد بالایی به آلزایمر نیز دچار می‌شوند.

بررسی‌ها درباره ارتباط بیماری‌های چشمی با ابتلا به بیماری آلزایمر به وسیله دانشمندان دانشگاه واشنگتن انجام شده است.

محققان دراین پژوهش به بررسی وضعیت بینایی، بیماری‌های چشمی و زمینه ابتلا به آلزایمر بیش از ۳۸۰۰ فرد داوطلب دربازه ۶۵ سال به بالا پرداخته اند، بیشتر داوطلبان دچار بیماری‌های چشمی، چون آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و رتینوپاتی دیابتی در سال‌های بعد به بیماری دیابت مبتلا شده اند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند نوعی ارتباط بین دگرگونی در شبکیه چشم افراد و ابتلا به بیماری‌های مغزی ازجمله آلزایمر (Alzheimer)وجود دارد.

در بیماری آلزایمر به تدریج فرد دچار فراموشی و ازدست دادن قدرت حافظه می‌شود، این بیماری به دلیل مرگ سلول‌های مغزی واز دست رفتن ارتباط بین سلول‌های عصبی مغز روی می‌دهد.

تولید پروتئین سمی بتا آمیلوئید درمغز نیز یکی دیگر از دلایل گسترش بیماری آلزایمر است، فرد مبتلا به این بیماری نیازمند مراقبت دائم است و به تدریج در اثر ابتلا به این بیماری و عارضه‌های جانبی ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهد.

کارشناسان مرگ در اثر بیماری آلزایمر را ششمین عامل مرگ و میر درجهان دانسته اند، امید به زندگی درمبتلایان بین ۵ الی ۷ سال است هرچند که برخی بیماران تا ۱۰ سال پس از ابتلا زنده می‌مانندو پیشرفت این بیماری آهسته و تدریجی است.

از جمله نشانه‌های اولیه ابتلا به آلزایمر می‌توان از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن آدرس و نام ها، دگرگون شدن رفتار، پرخاشگری با اعضای خانواده و اطرافیان، کاهش قدرت شنوایی، ناتوانی درانجام محاسبه‌های ریاضی و پرداخت‌های مالی روزانه و ناتوانی در انجام مکالمه با دیگران را نام برد.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند برای جلوگیری از آسیب‌های چشمی هر ۶ ماه یک باربه متخصص چشم پزشک مراجعه کنند، درهوای آفتابی یا برفی حتماً از عینک‌های آفتابی استاندارد بزنند، رژیم غذایی سالم شامل انواع میوه وسبزیجات تازه حاوی کاروتنوئید مصرف کنند زیرا میوه و سبزیجات دارای رنگدانه های سبز، زرد و نارنجی حاوی کاروتنوئید هستند که برای سلامت چشم ها، از بین بردن رادیکال های آزاد و جلوگیری از سرطان اثربخش هستند.

همچنین با اصلاح سبک زندگی مانع از افزایش قند و فشارخون خود شوند. پژوهش‌ها نشان داده است مصرف مواد غذایی حاوی قند و شکر و انواع شیرینی‌ها سبب ابتلای افراد به دیابت و درسال‌های آینده بیماری آلزایمر می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: