کد خبر: ۲۰۵۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 08
بسیاری از این مراجعه کنندگان جوانانی سالم با بنیه جسمی خوب هستند که متاسفانه بدون هیچ آگاهی و صرفا برای افزایش و بهبود گردش خون با توصیه‌هایی که می‌شود، شروع به مصرف داروهای مکمل می‌کنند
شفاآنلاین>سلامت> شیوع نگران کننده نارسایی قلبی شدید موسوم به کاردیومایوپاتی در پی مصرف داروهای بدنسازی توسط برخی ورزشکاران؛ مبحثی است که رییس مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی نسبت به آن هشدار می‌دهد و خواستار اطلاع رسانی درباره آن و همچنین انجام اقدامات پیشگیرانه از سوی مسوولان مربوطه است.

به گزارش شفاآنلاین، به دنبال هشدار دکتر فریدون نوحی - رییس انجمن قلب ایران مبنی بر افزایش مراجعه برخی ورزشکاران(Athletes) با عارضه‌های قلبی اولیه و ثانویه به دلیل مصرف نابجا و بی‌رویه مکمل‌های بدنسازی، دکتر آذین علیزاده اصل – متخصص قلب و عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران گفت: بسیاری از این مراجعه کنندگان جوانانی سالم با بنیه جسمی خوب هستند که متاسفانه بدون هیچ آگاهی و صرفا برای افزایش و بهبود گردش خون با توصیه‌هایی که می‌شود، شروع به مصرف داروهای مکمل می‌کنند. البته بسیاری از این داروها به صورت تقریبا مجاز در داروخانه‌ها قابل تهیه هستند.

وی ادامه داد: این مکمل‌ها موجب بروز نارسایی‌ها در عضوهای اصلی بدن مانند قلب، کبد، کلیه و... می‌شود. بروز علائم چنین عارضه‌هایی در جوانان بسیار دیر ظاهر می‌شود و زمانی به بیمارستان مراجعه می‌کنند که عضو در مراحل پایانی کار خود است و کار زیادی از دست پزشک هم بر نمی‌آید.

این عضو هیات علمی بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی با بیان اینکه کارکرد قلب برای یک فرد جوان باید بالای ۶۰ باشد، افزود: ما مراجعه کننده‌ای داشتیم که در اثر مصرف داروهای بدنسازی، عملکرد قلبش پنج الی ۱۰ بوده و علاوه بر آن دچار نارسایی کلیوی شده و دیالیز هم می‌شد. همچنین بیمارانی داشتیم که هم کبد و هم عملکرد قلب‌شان را از دست داده بودند.

وی در ادامه با اشاره به آمار بالای مراجعه این افراد گفت: گاهی روزی سه مراجعه کننده با مشکل عارضه قلبی در اثر مصرف مکمل‌ها داریم که بسیار ناراحت کننده است.  در همین راستا ما گزارش‌هایی را به وزارتخانه بهداشت و سازمان غذا و دارو داشتیم ولی متاسفانه هنوز در خیلی از داروخانه‌ها، سوپرمارکت و یا مغازه‌های ورزشی این داروها به صورت مجاز عرضه می‌شوند.

علیزاده اصل گفت: ما برای درمان یک پیرمرد ۹۰ ساله می‌توانیم  بسیاری از راه‌های درمانی را به کار گیریم تا به ادامه حیات او کمک کنیم، اما هیچکدام از این درمان‌ها در یک جوانی که با مصرف مکمل‌های بدنسازی دچار نارسایی قلبی شده، پاسخگو نیست. تنها راه درمانی برای آنها، درمان آخر برای حفظ عملکرد قلب یعنی پیوند قلب است.

این عضو انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، درباره شرح حال بیماران (patients)از زبان خودشان و نوع داروهای مصرفی گفت: این جوانان در تشریح حال خود و نوع داروهای مصرفی خود از مصرف کراتین، پروتئین و یا مواد نیروزایی که باشگاه آنهارا معرفی کرده، نام می‌برند. این درحالیست که یک جوان نادانسته با مصرف این داروها به زندگی خود پایان می‌دهد و بسیاری از مراجعه‌کنندگان ما جان خود را در این راستا از دست می‌دهند.

علیزاده اصل در پایان گفت: در معاینات قلب این بیماران تاثیرات مکمل‌های دارویی در عملکرد قلب را مشاهده می‌کنیم؛  قلبی که بسیار بزرگ شده یا بافت خود را از دست داده است؛  یک حفره بزرگ بدون عملکرد که هیچ کارآیی ندارد و تنها راه درمان آن پیوند قلب است.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: