کد خبر: ۲۰۳۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 26
قربانی در بیشتر این سال‌ها عضو هیئت رئیسه و ازجمله اعضای فعال کمیسیون بوده است. در مدت قابل ملاحظه‌ای از مجلس نهم و همزمان با ریاست‌ حسینعلی شهریاری، سخنگوی کمیسیون بود، در دوره دهم و با آغاز ریاست علی نوبخت، به عنوان نایب‌رئیس کمیسیون برگزیده شد.
شفاآنلاین>سلامت> محمدحسین قربانی دندانپزشک و نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی است. وی از دوره نهم، پای به ساختمان سبز بهارستان گذاشت و از همان زمان وارد کمیسیون بهداشت و درمان شد و در حوزه سلامت به فعالیت‌های تقنینی و نظارتی پرداخت.

به گزارش شفاآنلاین، قربانی در بیشتر این سال‌ها عضو هیئت رئیسه و ازجمله اعضای فعال کمیسیون بوده است. در مدت قابل ملاحظه‌ای از مجلس نهم و همزمان با ریاست‌ حسینعلی شهریاری، سخنگوی کمیسیون بود، در دوره دهم و با آغاز ریاست علی نوبخت، به عنوان نایب‌رئیس کمیسیون برگزیده شد. اما وقتی در سال جاری ریاست کمیسیون بار دیگر از نوبخت به شهریاری رسید، او هم از هیئت‌رئیسه کنار رفت. اما برکسی پوشیده نیست که محمدحسین قربانی همچنان یکی از اعضای تاثیرگذار پارلمان ایران به خصوص در موضوعات مرتبط با نظام سلامت است.

آنچه در پی می‌آید، گفت‌وگویی با این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پس از جلسه مشترکی است که ‌سه‌شنبه دوم مردادماه با وزیر و معاونین وزارت بهداشت داشتند.

-دلیل تشکیل جلسه‌ای با حضور وزیر بهداشت (Health)و اکثریت معاونین و مدیران ارشد این وزارتخانه با اکثریت اعضای کمیسیون چه بود؟

برگزاری این جلسه براساس رسمی بود که از گذشته وجود داشته است. معمول است که کمیسیون‌‌های تخصصی مجلس با وزارتخانه‌های مربوطه جلسات تخصصیداشته باشند ولی در طول مجلس دهم ما شاهد برگزاری چنین جلساتی نبودیم و این، اولین بار بود.

-موضوع جلسه چه بود؟

موضوع این جلسه، رفع مشکلات و تنگناها و بیان مسائل بود. به‌هرحال امروز یکی از حوزه‌هایی که مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفته، حوزه بهداشت و درمان است. ضمن اینکه من هم بارها و بارها به رئیس‌جمهور محترم و وزیر بهداشت عرض کرده‌ام که شاید یکی از مولفه‌های اصلی که آقای دکتر روحانی در انتخابات اخیر مورد وثوق مردم قرار گرفت، همین حوزه بهداشت و درمان بود. اما متاسفانه امروز به دلایل مختلف همین حوزه سلامت، درحال تبدیل شدن به پاشنه آشیل دولت است.

- لطفا به دلایلی که به گفته شما حوزه بهداشت و درمان را پاشنه آشیل دولت دوازدهم کرده است، اشاره‌ای داشته باشید.

من بارها این را گفته‌ام و امروز هم اعلام می‌کنم. کمبود منابع، بدهی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی، طرح‌های نیمه‌تمام، عدم اجرای پرونده الکترونیک سلامت، عدم اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده، کمبود (Shortage)بسیاری از داروها در حوزه بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، حذف شدن بسیاری از داروها از پوشش بیمه و بعضی موارد دیگر، ازجمله اشکالاتی است که امروز طرح تحول سلامت را تهدید می‌کند. مضاف بر همه اینها مطالبات جامعه پزشکی، پیمانکاران، داروخانه‌ها و ... امروز ازجمله معضلات بزرگ حوزه سلامت است. در کنار همه این مسائل، بی‌تدبیری بعضی از مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور هم بر مشکلات موجود اضافه کرده است. البته کارهای خوبی هم در این حوزه انجام شده است ولی ما نسبت به شعارهایی که داده شده، عقب هستیم.

- در جلسه‌ای که با مدیران وزارت بهداشت داشتید، به این مسائل پرداخته شد؟

بله بسیاری از این مسائل در جلسه مطرح شد. البته خود دکتر هاشمی هم اشراف خوبی نسبت به این مشکلات دارد و قول داده است که باتوجه به تعاملی که با دولت دارد، نسبت به حل این مشکلات جدیت بیشتری نشان دهد.

-لطفا به طور خاص‌تر بعضی از مسائلی که در جلسه مطرح و درمورد آن تصمیم‌گیری شد را ذکر کنید.

یکی از مباحثی که اعضای محترم کمیسیون با جدیت از وزیر بهداشت خواستند این بود که مسائل این حوزه را به طور شفاف به اطلاع مردم برسانند چون واقعیت امر این است که ما اگر به طور شفاف با مردم صحبت کنیم، مردم مشکلات و کمبودها را درک می‌کنند و خودشان با مشکلات کنار می‌آیند و درجهت حل آنها همکاری می‌کنند ولی اگر واقعیت‌ها را برای مردم نگوییم، فضایی ایجاد می‌شود که هزینه‌هایش برای کشور و نظام بسیار سنگین خواهد بود.

مورد دیگری که اعضای محترم کمیسیون از وزیر بهداشت درخواست کردند این بود که از بدنه جامعه پزشکی که سربازان بی‌ادعای حوزه سلامت هستند، دلجویی شده و با این عزیزان هم به صورت شفاف صحبت شود. می‌شود با جامعه پزشکی با صراحت و صداقت سخن گفت. مثل زمان جنگ که همین جامعه پزشکی با بدترین شرایط در کنار رزمندگان در خط اول دفاع حضور داشتند و عاشقانه خدمت می‌کردند.

-یعنی نظر شما این است که با مردم با صراحت صحبت کنیم که مردم شرایط را تحمل کنند؟

خیر. اتفاقا من مخالفم که بگوییم شرایط کشور فعلا نابسامان است و در شرایط تحریم هستیم و بنابراین کاری نمی‌شود کرد و مردم هم فقط تحمل کنند. من معتقدم مشکلات را با کار و جدیت می‌توان حل کرد. مردم هم با این نظر موافقند.

- وزیر بهداشت چندی پیش اعلام کرد که طوفان تحریم‌ در پیش است. عده‌ای معتقدند این سخن وزیر بهداشت درعین‌حال که به گفته خود ایشان هشداری به مدیران حوزه سلامت بود، پیامی هم به مردم و به خصوص منتقدین است به این معنی که اگر توفیق چندانی در حوزه سلامت به دست نیامد، دلیل موجه آن را پیشاپیش اعلام کرده باشند. نظر شما چیست؟

من به جد می‌گویم که با این تفکر وزیر محترم بهداشت اصلا موافق نیستم. اجازه بدهید یک مثال عینی بزنم. در جام جهانی تیم فوتبال کشورمان در گروه سختی قرار گرفت. ولی این تیم با جدیت و سختکوشی وارد مسابقات شد وباوجود اینکه ما نتوانستیم از گروهمان صعود کنیم،‌ ولی دیدید که مقام معظم رهبری فرمودند که بازی این تیم، عالی بود. یعنی علی‌رغم اینکه ما پیروز نشدیم، مردم از آنها حمایت و تشویقشان کردند. به‌هرحال ما هم باید همه تلاش‌مان را بکنیم. مردم اگر ببینند که دولتمردان تلاش و کوشش کافی می‌کنند، قطعا نسبت به کمبودها مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند تا به موفقیت دست پیدا کنیم ولی اگر دستمان را بالا ببریم و دربرابر تحریم‌ها و سختی‌ها شانه خالی کنیم، این قطعا ظلم بزرگی به کشور است. جامعه پزشکی در طول سال‌های گذشته همواره در کنار مردم بوده است و ما باور داریم که مشکلات امروز را هم می‌توانیم به کمک هم برطرف کنیم.

-یکی از مشکلات جدی نظام سلامت در کشور ما، مشکل کمبود منابع مالی است که اتفاقا مشکل تازه‌ای هم نیست که با تحریم‌ها آمده باشد. به نظر شما با وجود این شرایط، چه باید کرد؟

مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون دولت را مکلف کرده که منابعی به میزان 64 هزار میلیارد تومان با درآمدهای اختصاصی در اختیار حوزه سلامت قرار دهد. امروز خواسته ما از دولت این است که به پشتوانه قانونی که تصویب شده، همان منابع را در حوزه سلامت هزینه کنند. از سوی دیگر وزارت بهداشت هم موظف است منابعی که در اختیارش قرار می‌گیرد را به نحو احسن و در جای خود هزینه کند. نه اینکه مثلا ما 4 هزار میلیارد تومان برای حوزه دارو بگیریم و در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم، از آن طرف وزارت بهداشت هم عنایت کند این مبلغ را به دانشگاه‌ها بدهد و آنها هم هر کجا که دلشان بخواهد هزینه کنند. این، انحراف منابع است و این است که مصیبت ایجاد می‌کند. ما معتقدیم اگر منابع حوزه سلامت به طور کامل تخصیص پیدا کند و وزارت بهداشت هم آن را در جهت صحیح خودش هزینه کند، بسیاری از این مشکلات برطرف خواهد شد.

- شما در صحبت‌هایتان یکی دو مرتبه به انحراف منابع و مشکلات مدیریتی دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کردید. لطفا به صورت جزئی‌تر و ملموس‌تر بفرمایید که منظورتان دقیقا چیست.

من فقط یکی دو نمونه برای شما مثال می‌زنم. دانشگاه علوم پزشکی گیلان درحال حاضر جزو بدهکارترین دانشگاه‌های کشور است. همین منابع دارویی که اشاره کردم را وقتی وزارت بهداشت در اختیار این دانشگاه قرار داد، بردند در حوزه‌های دیگر و به تشخیص خودشان هزینه کردند درحالی که این پول برای دارو اختصاص داده شده بود. یا اینکه در بعضی از دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌بینیم که آقایان افرادی غیرکارشناس و غیربومی را با حقوق‌های گزاف وارد مجموعه کرده‌اند که همین اقدام، مصداقی از صرف منابع درجهت غیرکارشناسی است.

مسئله دیگر اینکه خودشان وام‌دار بخش خصوصی هستند و تمام تلاش‌شان حضور در بخش خصوصی است. وقتی مقام معظم رهبری توصیه می‌کنند که ما 2 ساعت هم بیشتر از وقت معمول کار کنیم و ما شاهد هستیم که بعضی مسئولین این 2 ساعت بیشتر را به جای اینکه در حوزه‌ای که مسئولیت دارند، فعالیت کنند، وقتشان را در بخش خصوصی می‌گذرانند، قطعا بقیه مجموعه هم از آنها پیروی خواهند کرد و این نابسامانی‌ها ایجاد می‌شود. البته اجازه بدهید باز هم تصریح کنم که بسیاری از دانشگاه‌ها هم حقا کارهای خوبی انجام داده‌اند و من نمی‌خواهم همه را تخطئه کنم ولی به عنوان نمونه چند مورد را برای شما مثال زدم که بگویم به‌هرحال این اشکالات هم وجود دارد و ما امیدواریم که با تلاش بیشتر، بتوانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و از همین منابعی که در اختیار داریم، نهایت بهره را ببریم.شعیب شاه‌زمانی/ سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: