کد خبر: ۲۰۳۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 26
شرایط آب و هوایی سرزمین عربستان، مقتضیات سفر و شرایط خاص تغذیه و زندگی در هتل‌ها، ضرورت حضور در تجمعات انسانی به هنگام برگزاری مراسم، همگی از مواردی هستند که در صورت رعایت نکردن نکات بهداشت فردی و اجتماعی، زمینه ساز انتشار بیماری در میان میهمانان سرزمین وحی خواهند شد
شفاآنلاین>سلامت> عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران برای حفظ سلامتی مسافران خانه خدا در ایام حج توصیه هایی داشت.

به گزارش شفاآنلاین، سید محمد صادق غفوری عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران اظهار کرد: شرایط آب و هوایی سرزمین عربستان، مقتضیات سفر و شرایط خاص تغذیه و زندگی در هتل‌ها، ضرورت حضور در تجمعات انسانی به هنگام برگزاری مراسم، همگی از مواردی هستند که در صورت رعایت نکردن  نکات  بهداشت فردی و اجتماعی، زمینه ساز انتشار بیماری در میان میهمانان سرزمین وحی خواهند شد.

عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران بیان کرد: توصیه می‌شود در این سفر روحانی با همراه داشتن یک قمقمه آب و نوشیدن آب بیشتر، از کم آبی کلیه‌ها جلوگیری و در صورت سوزش یا تغییر رنگ ادرار به پزشک کاروان مراجعه کنید؛ همچنین اگر زائری به دلائلی، نیازمند مراقبت‌های درمانی ویژه و مداوم بود به منظور پیشگیری از مشکلات، لازم است نسبت به همراه داشتن توصیه‌های پزشکی خاص خود و احیاناً داروها اقدام کند.

چگونه گرمازدگی را در سفر درمان کنیم؟

غفوری ادامه داد: گرمازدگی یکی از مشکلاتی است که به علت گرما یا ازدحام جمعیت ایجاد می‌شود، از جمله علایم گرمازدگی، گرفتگی دردناک عضلات خواهد بود، این بیماری (Sickness)به دنبال فعالیت عضلانی زیاد در محیط گرم ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: افراد با مشکلات قلبی، کلیوی و کبدی باید مراقب کم آبی بدن خود باشند و از مصرف متناوب نمک با غذا جلوگیری کنند، همچنین خستگی شدید و ضعف ناشی از گرما حالتی است که  بر اثر کاهش آب و نمک و تعریق زیاد ایجاد می شود، منجر به نارسایی قلبی و عروقی خواهد شد.

این عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران با اشاره به علائم گرمازدگی گفت: احساس ضعف، سردرد، سرگیجه، تشنگی، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ از علائم گرمازدگی است؛  زمانی که فرد گرمازده شد، توصیه می‌شود به حالت درازکش در محیط خنک به نحوی که پاها کمی بالاتر از سر قرار گیرد،  استراحت کند.

غفوری ادامه داد: مصرف مایعات و مقداری نمک (برای افرادی که ممنوعیت ندارند) برای فرد گرمازده مناسب است،  این بیماری بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود؛ افرادچاق، بانوان و بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن (کبدی، قلبی وریدی) باید ‌بیشتر از خود مراقبت کنند.

در طول سفر بیماران قلبی باید چه کارهایی انجام دهند؟

وی با تاکید بر اینکه  بیماران قلبی باید مراقب سلامتی خود باشند، گفت: توصیه می‌شود این بیماران از رژیم غذایی مناسب «کم چربی و کم نمک» استفاده کنند همچنین از گرسنگی طولانی مدت پرهیز کرده و غذا در وعده غذایی منظم مصرف شود؛ این افراد فعالیت بدنی خود را کم کنند،  در طول روز استفاده از مرکبات را فراموش نکنند، دارو را به موقع مصرف و از اضطراب پرهیز کنند و در اماکن شلوغ حضور نداشته باشند، رعایت نکردن این موارد باعث افزایش ضربان قلب و شدت یافتن بیماری می‌شود و در صورت تنگی نفس یا درد قفسه سینه به پزشک کاروان مراجعه کنند.

این عضو انجمن متخصصان(experts) گوارش و کبد ایران تشریح کرد:  در ایام حج بعضی ازبیماری‌ها مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، لارنژیت و حملات آسمی اپیدمی بیشتر می‌شود؛ عوامل ایجاد کننده این بیماری هوای خشک عربستان،  افزایش درجه حرارت محیط و تراکم جمعیت، قرار گرفتن زائرین در معرض سیستم‌های تهویه به طور مستقیم، آلودگی هوا به مواد مختلف و مصرف دخانیات، افزایش فعالیت بدن و عرق کردن زیاد است.

توصیه‌های لازم به بیماران کلیوی

غفوری بیان کرد: توصیه‌های لازم برای بیماران کلیوی، استفاده از رژیم غذایی مناسب، مصرف کردن مایعات به اندازه کافی است چرا که به علت افزایش تعریق حجم مایعات در بدن کاهش یافته و باعث سوزش ادرار می‌شود، درصورت غلیظ شدن و تغییر رنگ ادرار یا سوزش ادرار باید ابتدا مایعات به مقدار زیاد خورده شود و در صورتی که بهبودی حاصل نشد به پزشک کاروان مراجعه کنید.

وی افزود: توصیه‌های لازم به بیماران دیابتی، کنترل دیابت قبل از آمدن به سفر حج و در حین سفر،  رژیم غذایی مناسب شامل کم خوردن غذا ولی زیاد کردن دفعات غذایی،  پرهیز از ضعف، خستگی و استرس،  کاهش فعالیت بدن، مصرف به موقع دارو، همراه داشتن کارتی که مشخص کننده دیابت باشد (درافرادی که قند خون پایین دارند همراه داشتن شکلات یا قند ضروری است).

غفوری در پایان یاد آور شد: در صورت هر بروز هرگونه مشکل باید بلافاصله پزشک کاروان را در جریان گذاشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: