کد خبر: ۲۰۳۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 25
سلول های بنیادی مادر تمام سلول‌ها تلقی می شوند، زیرا توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارند
  
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها> رییس انجمن متخصصین پوست ایران گفت: تحقیقات و پژوهش های خوبی با هدف مداوای بیماری های پوستی با کمک سلول های بنیادی در کشور آغاز شده و تاکنون نیز به نتایج خوبی رسیده است.

به گزارش شفا آنلاین:سلول های بنیادی مادر تمام سلول‌ها تلقی می شوند، زیرا توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارند. این سلول‌ها توانایی خود نوسازی (Self Renewing) و تمایز (Differentiating) به انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند؛ همچنین در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن بدنبال آسیب و جراحت موثر بوده و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده‌شوند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.

به دلیل توانایی منحصر به فرد سلول‌های بنیادی، این سلول‌ها امروزه از مباحث جذاب در زیست شناسی و علوم درمانی است. همچنین تحقیقات در این زمینه دانش ما را درباره چگونگی رشد و تکوین یک اندام از یک سلول منفرد افزایش داده و مهمتر آن که به فهم مکانیزم جایگزینی سلول‌های سالم با سلول‌های آسیب دیده کمک کرده است.

به گفته رئیس انجمن متخصصین پوست ایران، با انجام تحقیقات در زمینه سلول های بنیادی سعی بر این است که در حوزه پوست، از تک تک سلول ها فرآورده تولید شود تا با استفاده از آن، قسمتی از بدن که بر اثر بیماری های پوستی از بین رفته، ترمیم و یا به طور کلی بیماری پوستی مداوا شود.

فرهاد هنجنی که روز چهارشنبه در حاشیه هجدهمین کنگرهادامه داد: ایران در زمینه طب بازساختی یا همان سلول های بنیادی پیشرفت های خوبی به دست آورده است اما برای رسیدن هدف نهایی راه زیادی در پیش داریم.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: چندی پیش فرآورده ای در این زمینه در داخل کشور تولید و با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی رونمایی شد و قطعا اکنون باید در بازار موجود باشد.

*** استفاده از سلول های بنیادی برای ترمیم جای جوش
همچنین دکتر علی اصیلیان عضو هیات مدیره انجمن متخصصین پوست ایران به خبرنگار علمی ایرنا گفت: در ایران در زمینه سلول های بنیادی و نقش آن در درمان بیماری های پوستی یک سری اقدامات در مرکز سلول های بنیادی، رویان و مرکز سلول های بنیادی دانشگاه تهران انجام شده است.
ریس انجمن متخصصین پوست اصفهان افزود: از این تحقیقات یک سری نتایج حاصل شده اما برای رسیدن به هدف نهایی به انجام تحقیقات بیشتری نیاز است و شاید در آینده حتی نتایج بهتری به دست آید.

وی اظهار داشت: در زمینه کاربرد سلول های بنیادی<Stem Cells> که به آن سلول های چندکاره هم می گویند، در دنیا هم تحقیقات و پژوهش های زیادی در حال انجام است، حتی امروزه از آن برای افزایش حجم پوست و ترمیم و پر کردن جاهای جوش استفاده می کنند.
وی تاکید کرد: درست است که محققان و متخصصان هم در ایران و هم دنیا در این زمینه به نتایج خوبی دست یافته اند اما هنوز استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری های پوستی به صورت عام وارد جامعه درمانی نشده است.

*** ارائه دستاوردهای نوین علمی در زمینه بیماری های پوستی
آخرین دستاوردهای نوین علمی در زمینه امراض پوستی، درمان و جوانسازی در قالب هجدهمین کنگره انجمن متخصصین پوست ایران از سوم تا پنجم مرداد ماه در هتل المپیک تهران ارائه می شود.

متخصصانی از کشورهای برزیل، فرانسه، هند، انگلیس، یونان و سویس در این کنگره به ارایه مقالاتی علمی در زمینه های مختلف بیماری های پوستی و روش درمان انها خواهند پرداخت. همچنین ٩ پنل مربوط به بیماری های رایج ایران و مباحثی از قبیل جراحی پوست، لیزر درمانی و نوروتوکسین ها در پوست و نقش طب بازساختی در پوست ارایه می شود.
روش های نوین سلول درمانی در بیماری های پوستی و سوختگی ، ژن درمانی در بیماری های ژنتیکی پوست، سلول های بنیادی و جوانسازی و الزامات مطالعات بالینی و چالش های سلول درمانی محورهای کنگره است.

همچنین دو بخش مسابقه علمی در نظر گرفته شده که یکی مربوط به انتخاب پوستر برتر با نمایش ١٢ پوستر و دیگری مربوط به مقاله برتر چاپ شده در نشریات معتبر داخلی و خارجی است که از هر کدام سه پوستر و سه مقاله برتر انتخاب می شود.
١٢ مقاله برتر نیز به زبان انگلیسی ارایه می شود و 1٠ کارگاه عملی و متنوع نیز توسط مدرسان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. برنامه تقدیر از پیشکسوتان رشته پوست و فعالان انجمن و سخنرانان مدعو نیز از دیگر برنامه های این کنگره است.

هجدهمین کنگره انجمن متخصصین پوسن ایران سوم تا پنجم مرداد ماه در هتل المپیک تهران برپا است. ایرنا
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: