کد خبر: ۲۰۳۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 23
همان‌طور که می‌دانید سردردها انواع مختلفی دارند که هرکدام با علائمی خاص درمان مخصوص خود را می‌طلبند. سردرد‌های خوشه‌ای نمونه‌ای از سردردها هستند که در مقایسه با سایر دردهای سر علائم شدیدتری دارند
شفاآنلاین>سلامت> سردرد، دردی شایع است که بسیاری از ما آن را تجربه کرده‌ایم و حتی در میان اطرافیان‌مان با افرادی مواجه شده‌ایم که از سردردهای مداوم و تکرار شونده شکایت می‌کنند.

به گزارش شفاآنلاین، همان‌طور که می‌دانید سردردها انواع مختلفی دارند که هرکدام با علائمی خاص درمان مخصوص خود را می‌طلبند. سردرد‌های خوشه‌ای نمونه‌ای از سردردها هستند که در مقایسه با سایر دردهای سر علائم شدیدتری دارند. این نوع سردرد که بیشتر مردان را درگیر می‌کند هر سال یا دوسال یک بار در یک دوره یک تا چند ماهه بیمار را درگیر می‌کند، از این‌رو با دکتر الهام جعفری، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم تا با این نوع از سردرد بیشتر آشنا شویم.

دکتر الهام جعفری سردرد خوشه‌ای را چنین تعریف می‌کند: سردرد خوشه‌ای، درد شدید و تیرکشنده‌ای است که یک نیمه سر را درگیر می‌کند و با علائم گرفتاری یک طرفه دستگاه عصبی خودکار همراه است.

عضو انجمن سردرد ایران می‌افزاید: این نوع درد معمولاً به‌طور ثابت از یک سمت سر و در اطراف یا پشت کره چشم آغاز شده و به پیشانی یا نواحی گیجگاهی و صورت گسترش پیدا می‌کند. دردهای ناشی از سردرد خوشه‌ای بین 15 تا 180 دقیقه طول می‌کشد و ممکن است یک تا چند بار در شبانه روز تکرار شود. بررسی‌ها نشان داده سردرد معمولاً در نیمه شب یا اوایل صبح، فرد را از خواب بیدار می‌کند و با احساس بی‌قراری شدید همراه است.

به‌بیان ساده‌تر فرد معمولاً در زمان‌های نسبتاً مشخصی از شبانه روز به‌طور ناگهانی دچار دردی شدید در اطراف چشم می‌شود که با اشک ریزش یا آبریزش بینی یا حتی گرفتگی بینی همراه است.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اهمیت آشنایی با نشانه‌های سردردهای خوشه‌ای اظهار می‌کند: از میان نشانه‌های سردرد‌های خوشه‌ای می‌توان به افتادگی پلک، تنگی مردمک چشم، اشک ریزش، پرخونی و قرمز شدن چشم، گرفتگی یا آبریزش بینی، گرفتگی گوش و برافروختگی و همچنین تعریق صورت در سمت مبتلا به درد اشاره کرد.

به گفته دکتر جعفری، سردرد خوشه‌ای در سنین 20 تا 40 سال و در میان مردان شیوع بیشتری دارد. نوع دوره‌ای این سردرد معمولاً بین 6 تا 12 هفته بیمار را درگیر می‌کند و پس از بهبودی خودبه‌خودی یا با استفاده از شیوه‌های درمانی رایج، بعد از مدتی دوباره بیمار را گرفتار می‌کند. شکل مزمن بیماری هم بیش از یک سال طول می‌کشد و باعث ناتوانی و کاهش عملکرد فرد مبتلا می‌شود.

وی تأکید می‌کند: خوشبختانه نوع دوره‌ای این بیماری شایع‌تر است و فرد مبتلا برای مدت طولانی که گاهی چند ماه و گاهی هم چند سال است، از این سردردها رهایی می‌یابد.

این متخصص، روش‌های تشخیص و درمان(Treatment) را چنین معرفی می‌کند: تشخیص عمدتاً بر اساس علائم بالینی بیمار صورت می‌گیرد، اما در موارد کمی این نوع سردرد همراه با ضایعاتی در مغز و بخصوص در اطراف غده هیپوفیز همراه است به همین دلیل برای تأیید یا رد علل ثانویه، تصویربرداری مغز هم انجام می‌شود.

دکتر جعفری با اشاره به اینکه استفاده از اکسیژن با ماسک مخصوص در حالت نیمه نشسته یکی از بهترین درمان‌ها برای تسکین درد بسیار شدید محسوب می‌شود، خاطرنشان می‌کند: درمان این نوع سردرد شامل درمان حملات سردرد حاد و درمان پیشگیرانه است. در فاز حاد سردرد معمولاً استفاده از اکسیژن با غلظت بالا، سوماتریپتان تزریقی، بی‌حسی موضعی، ارگوتامین و داروهای مسکن باعث تسکین سردرد می‌شود.

البته از سوی دیگر لازم است درمان پیشگیری‌کننده نیز در پیش گرفته شود تا دفعات و شدت سردردهای خوشه‌ای کاهش(Decrease) یابد.

وی در توضیح درمان پیشگیرانه می‌گوید: معمولاً درمان پیشگیرانه، درمان کوتاه مدت با گلوکوکورتیکویید که به کورتون معروف شده، می‌باشد ولی در طولانی مدت لازم است از داروهای کم عارضه‌تر استفاده ‌شود که از میان آنها می‌توان به وراپامیل، لیتیوم وتوپیرامات اشاره کرد.
عضو انجمن سردرد ایران در خاتمه تصریح کرد: اگرچه کورتون در کاهش دردها بسیار مؤثر است ولی به علت همراهی با عوارض بسیار زیاد در درمان طولانی مدت، حتماً باید در مدت کوتاه و با دستور پزشک معالج مصرف شود. داروی اصلی دیگر که وراپامیل است نیز ممکن است عوارض قلبی به‌دنبال داشته باشد از این‌رو استفاده خودسرانه آن ممنوع است.
برچسب ها: داروی ، قلبی ، عوارض ، کاهش ، مصرف ، درمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: