کد خبر: ۲۰۲۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۷ - 2018July 16
عامل ایجاد کننده زگیل تناسلی ویروسى است به نام HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی. این ویروس می تواند باعث ایجاد عفونت در پوست، از ناحیه تناسلی تا مقعد و همینطور مخاط واژن و رکتوم شود.
شفا آنلاین>سلامت جنسی>عامل ایجاد کننده زگیل تناسلی ویروسى است به نام HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی. این ویروس می تواند باعث ایجاد عفونت در پوست، از ناحیه تناسلی تا مقعد و همینطور مخاط واژن و رکتوم شود.

به گزارش شفا آنلاین:اهمیت این ویروس وقتی بیشتر می شود که بدانیم زگیل تناسلی <Genital Warts>در زنان در صورت عدم درمان، می تواند عواقب جدى داشته باشد؛ به عنوان مثال شایعترین علت سرطان گردن رحم در خانمها؛ زگیل تناسلی درمان نشده (بخصوص با انواع خطرناکتر ۱۶و ۱۸) هستند.

علائم ابتلا به زگیل تناسلی چیست؟
معمولا علامت خاصی مثل درد و سوزش وخارش که توجه فرد را جلب کند، ندارد، جز در مواردى که به علت تحریک و دستکاری زخم شده و درد و سوزش ایجاد کند. شروع ضایعات پوستی بصورت یک جوش کوچک است که بتدریج بزرگتر می شود؛ این جوش سطح ناصافی دارد و گوشتی است؛ گاهی همرنگ پوست و گاهی کرم تا قهوه ای (بسته به رنگ پوست فرد) می باشد؛ در مخاط، یعنی داخل واژن یا مقعد موضوع متفاوت است و باید حتما توسط پزشک بررسی و تشخیص داده شود.
زگیل ها از نظر رنگ هم متنوع هستند؛ ممکن است تیره تر یا روشن تر از پوست باشد.

درمان زگیل تناسلی
بهترین درمان، برداشتن ضایعات به محض تشخیص است؛ زیرا فرد مبتلا میتواند از طریق تماس، دیگران را هم مبتلا کند یا اینکه با دستکاری ضایعات باعث گسترش و بیشتر شدن تعداد زگیل هایش شود.
روشهای برداشتن ضایعات عبارتند از RF الکتروسرجری (جراحی با امواج رادیوفرکوانسی)، سوزاندن با کوتر و فریز کردن ضایعات (کرایوتراپی). البته در موارد خاص از داروهای موضعی مانند محلول پودوفیلین یا کرم ایمویکیمود (Aldara) هم استفاده می شود.
مطلقاً از داروهاى بدون نسخه (OTC) براى زگیل تناسلی استفاده نکنید، زیرا ناحیه تناسلى بسیار حساس است و ممکن است به پوست آن آسیب برسد؛ در بعضى موارد، این کار باعث افزایش تعداد و اندازه زگیل ها مىشود.

چگونه از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کنیم؟
عفونت این ویروس به شدت واگیردار است و تقریبا در همه ی موارد از طریق رابطه جنسی منتقل می شود، بنابراین بهترین روش پیشگیری، پرهیز از روابط جنسی پرخطر و با افرادی است که از سلامت کامل و گذشته جنسى آنها مطمئن نیستید.

زگیل تناسلی شایعترین بیمارى مقاربتى است اما برخلاف سایر بیماریهاى مقاربتى استفاده از کاندوم هم کمک چندانى نمى کند، چون تماس پوست ناحیه تناسلى کماکان وجود خواهد داشت.

در حال حاضر برای ۴ نوع خطرناکتر و شایعتر این ویروس یعنی سروتیپ های ۶ و ۱۱ و ۱۶ و ۱۸ این ویروس واکسن وجود دارد؛ البته این واکسن گران بوده و فعلا جزو برنامه تزریق واکسن همگانی کشور ما نیست ولی افرادی که تمایل دارند می توانند آنرا از داروخانه های هلال احمر تهیه کنند و تزریق نمایند.

نام این واکسن، گارداسیل است و باید قبل ازشروع روابط جنسی (معمولا در سنین ۱۲ تا ۲۵ سالگی) در ۳ نوبت صفر، دوماه بعد و شش ماه بعد از اولین نوبت، تزریق گردد.

چند نکته مهم درباره زگیل تناسلی:
١- درصورت ابتلا به زگیل تناسلی، حتماً به شریک جنسى خود اطلاع دهید؛ چون لازمست، هر دو به پزشک مراجعه کنید و همزمان تحت درمان قراربگیرید، حتى اگر یکى از زوجها، هیچ علامت و ضایعه ى پوستى قابل مشاهده نداشته باشد، باز هم باید تحت معاینه قرار بگیرد.

٢- خانمهاى باردار یا خانمهایى که قصد بچه دار شدن دارند و مبتلا به زگیل تناسلی هستند، باید حتماً تحت درمان قرار بگیرند، چون اگر چه بندرت ولى احتمال انتقال به نوزاد وجود خواهد داشت.

٣- در یک فرد سالم، معمولا زگیل ها، توسط سیستم ایمنى بدن، محدود و کنترل میشود؛ بنابراین در موارد زیر :
الف: افزایش سریع و پیشرونده ی تعداد یا اندازه زگیل ها
ب: عود مجدد
ج: عفونت های مکرر
لازمست به پزشک مراجعه شود تا کفایت و سلامت سیستم ایمنی فرد، مورد بررسی قرار گیرد.
۴- خانمهایى که درمعرض ویروس HPV قرارگرفته اند، (همسر مبتلایان به زگیل تناسلى) چه مبتلا به زگیل تناسلی شده باشند و چه نشده باشند، بهتراست، آزمایش پاپ اسمیر (غربالگرى سرطان گردن رحم) انجام دهند.

پزشک آنلاین
دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: