کد خبر: ۱۸۶۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 23
زگیل ضایعه‌ای خوش‌خیم در پوست است و زمانی ظاهر می‌شود که لایه فوقانی پوست با ویروس زگیل آلوده شود.
شفا آنلاین>سلامت جنسی>یک متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به اینکه زگیل تناسلی از طریق برقراری ارتباط جنسی منتقل می‌شود، گفت: عدم درمان زگیل تناسلی در زنان خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر ندا ادیبی  درباره زگیل اظهار کرد: زگیل ضایعه‌ای خوش‌خیم در پوست است و زمانی ظاهر می‌شود که لایه فوقانی پوست با ویروس زگیل آلوده شود. ویروس‌هایی که موجب زگیل می‌شوند، ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV نامیده می‌شود .

وی با بیان اینکه زگیل از فرد آلوده به راحتی قابل انتقال است، افزود: در اثر تماس دست با فرد مبتلا، روبوسی کردن، استفاده از دمپایی‌های مشترک در استخر و حمام این ویروس به راحتی منتقل می‌شود و درافرادی که به هر طریقی دچار بریدگی یا آسیب‌ شده‌اند احتمال زیادی وجود دارد که به یکی از انواع زگیل مبتلا شوند.

این متخصص پوست، مو و زیبایی خاطرنشان کرد: زگیل اغلب هم‌رنگ پوست و زمخت است، اما می‌تواند به صورت رنگ قهوه‌ای یا خاکستری مایل به سیاه و سفید نیز مشاهده شود.

ادیبی ادامه داد: زگیل معمولی به صورت تکی یا تعداد زیاد مشاهده می‌شود که به صورت گرد یا بیضی شکل، سفت و برجسته، دارای سطح خشن و نامنظم شبیه به گل کلم است و اغلب در پنجه، انگشتان دست و زانو رشد می‌کند همچنین اندازه قطر آن کمتر از ۱ میلی‌متر تا بیش از ۱ سانتی‌متر است.

وی با بیان اینکه گاهی ویروس زگیل یک تا ۲ سال در بدن فرد به صورت مخفی وجود دارد اما فرد علامتی نداشته باشد، گفت: زگیل در نواحی دست، صورت و پا شایع‌تر از نواحی دیگر بدن است و در افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند بیشتر مشاهده می‌شود.

این متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به اینکه زگیل مرتبط به سن خاصی نیست و در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی همه می‌توانند به آن مبتلا شوند، خاطرنشان کرد: زگیل در کودکان نیز بسیار شایع است که جهت پیشگیری از این مسئله افراد مبتلا باید از روبوسی، دست دادن و لمس کردن بدن کودکان خودداری کنند.

ادیبی با تاکید بر اینکه زگیل تناسلی از طریق برقراری ارتباط جنسی منتقل می‌شود، یادآور شد: ۵۰ درصد مبتلایان به این ویروس دچار بروز علامت و ضایعه در ناحیه تناسلی نمی‌شوند و اگر شریک جنسی فردی به ویروس HPV مبتلا و دچار ضایعه پوستی در ناحیه تناسلی شد، اما خود شخص هیچ گونه علامتی نداشت نباید تصور کند که به این بیماری مبتلا نشده است.

وی خاطرنشان کرد: این افراد  باید سریعا به پزشک مراجعه و تحت معاینه قرار گیرند. همچنین عدم درمان زگیل تناسلی در زنان خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار