کد خبر: ۲۰۲۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۷ - 2018July 15
دستور رئیس‌جمهور در ابتدا با مقاومت‌هایی مواجه شد اما به‌تدریج و با فشار افکار عمومی همه بخش‌ها ملزم به انتشار لیست دریافت‌کنندگان شدند
شفاآنلاین>سلامت> شاید صحبت از تخصیص ارز دولتی به بخش‌های مختلف بحث داغ این روزها باشد؛ درست بعد از انتشار اسامی شرکت‌ها و موسسات دریافت‌کننده ارز بود که رئیس‌جمهور طی دستوری به همه وزارتخانه‌ها، خواست تا اسامی همه دریافت‌کنندگان ارز دولتی منتشر شود.

به گزارش شفاآنلاین، دستور رئیس‌جمهور در ابتدا با مقاومت‌هایی مواجه شد اما به‌تدریج و با فشار افکار عمومی همه بخش‌ها ملزم به انتشار لیست دریافت‌کنندگان شدند. ازاین‌رو وزارت بهداشت هم به‌عنوان یکی از وزارتخانه‌های استراتژیک و دریافت‌کننده اصلی ارز درصدد برآمد تا لیست دریافت‌کنندگان را منتشر کند.

آن‌طور که از صحبت‌های مسئولان وزارت بهداشت(Health) و سازمان غذا و دارو بر‌می‌آمد این وزارتخانه درصدد بود با تا با همکاری بانک مرکزی لیست خود را منتشر کند تا شبهات پیش‌آمده دامن این وزارتخانه را نگیرد.

اما آنچه بیش از همه اهمیت داشته و دارد لزوم نظارت جدی بر هزینه کرد ارز در محل درست آن است. چراکه با افزایش زمزمه‌های بازگشت تحریم‌ها و احتمال افزایش قیمت‌ها برخی سودجویان درصددند تا از این محل سودهای کلانی به جیب بزنند. احتمالی که همه مسئولان وزارت بهداشت از شخص وزیر گرفته تا سخنگوی وزارتخانه و رئیس سازمان غذا و دارو راجع به آن هشدار می‌دهند و شرکت‌هایی را که قصد تخطی داشته باشند را به قطع سهمیه ارز و معرفی به دستگاه قضایی تهدید می‌کنند.

بانک مرکزی اسامی را اعلام کند
همین دیروز بود که وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در این خصوص به شرکت‌های دارو و تجهیزات هشدار داد. سیدحسن هاشمی گفت: «در مقطعی رئیس‌جمهور، معاون اول و رئیس بانک مرکزی اعلام کردند هر کسی برای هر کالایی که می‌خواهد می‌تواند ارز به مقدار کافی دریافت کند و ثبت سفارش را انجام دهد، اما در آن مقطع نظارتی نبود، یعنی کسی از ما نظری نخواست. ولی از زمانی که قرار شد ما در این زمینه نظر بدهیم، اولین دستگاهی بودیم که کمیته تخصیص ارز ایجاد کردیم؛ پس‌ازآن تاریخ همه مسئولیت‌ها را در این زمینه می‌پذیریم، اما در مورد آنچه عمل شده هنوز حتی فهرستی نیز نداریم که بدانیم به چه موارد و چه میزانی ارز اختصاص داده شده است.»

وی افزود: «ما این فهرست را به‌صورت رسمی از بانک مرکزی درخواست کرده‌ایم. رئیس‌جمهور نیز اعلام کرد که اسامی شرکت‌ها و افرادی که برای دارو و تجهیزات پزشکی ارز دریافت کرده‌اند در رسانه‌ها اعلام شود تا بیمارستان‌های(Hospitals) دولتی و خصوصی بدانند برای کدام اقلام، ارز ارزان‌قیمت به واردکننده یا تولیدکننده اختصاص داده شده است.»

هاشمی افزود: «امیدواریم در روزهای آینده این اتفاق بیفتد. الآن زمینه آن فراهم شده، البته هنوز هم به آنچه در وزارت صنعت، معدن، تجارت و بانک مرکزی در حال ثبت سفارش و تخصیص دادن است مسلط نیستیم و قرار است در این هفته آن سایت در اختیار ما قرار بگیرد تا این روند را کنترل کنیم.»

وی تاکید کرد: «انتظار داریم با توجه به اینکه میزان ارزی که تا پایان خردادماه سال آینده برای ما تعیین شده است، یعنی 3.5 میلیارد دلار؛ مدیریت آن نیز با خودمان باشد. چون درنهایت اگر کمبودی ایجاد شد ما باید به مردم پاسخ دهیم. به همین دلیل طبیعی است که سازوکار آن نیز باید در اختیار وزارت بهداشت باشد. برای دارو و تجهیزات پزشکی نیز کمیته تخصیص ارز ایجاد کرده‌ایم. البته اولویت‌بندی‌ نیز بر اساس اهمیت مواردی است که نیاز به ارز دارد. ضمناً بخشی از آنها هم باید از بورس ارزی ارز خود را دریافت کنند چون مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند و نظارتی بر آنها نداریم.»

وی با بیان اینکه بر کالاهایی که ارز ارزان‌قیمت می‌گیرند نظارت می‌کنیم، تاکید کرد: «این نظارت در زمینه دارو کامل است. افزون بر آن از میان 270 هزار قلم تجهیزات پزشکی که وارد می‌شود، 22 هزار قلم قیمت‌گذاری و نظارت می‌شود. ما جزء دستگاه‌هایی هستیم که همه چیز در آن نظارت شده و چیزی گم نمی‌شود.»

آماده طوفان تحریم‌ها باشیم
هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه امروز موضوع تحریم‌ها بسیار جدی است، اظهار کرد: «گاهی ممکن است بگوییم چیزی درباره این مسئله به مردم نگوییم، چون عده‌ای می‌ترسند. یا برخی ممکن است بگویند شاید توافق شد، اما بعد با واقعیت مواجه خواهیم شد، اما در حالتی دیگر می‌توان باور کرد که طوفانی نزدیک می‌شود. به همین دلیل باید آمادگی داشته باشیم و به کسانی که می‌توانند تدبیر کنند درباره این موضوع صحبت کنیم. من طرفدار روش دوم هستم. اعتقاد ندارم که مدیران را در غفلت و خوش‌خیالی نگهداریم. عزم طرف مقابل ما جزم است. به چه زبانی باید بگوید که من می‌خواهم بی‌رحمانه‌ترین تحریم مالی را در طول تاریخ برای ایران اعمال کنم.»

وی تاکید کرد:‌ «مسئولیت دارو و تجهیزات بر عهده ماست. باید دقت کنیم و بتوانیم در چالش مهمی که بخشی از قدرت بین‌المللی مدیریت کشور را وارد آن کرده، وظیفه خود را بدانیم. یکی از مهم‌ترین وظایف ما این است که بدانیم تیمی که با آن کار می‌کنیم آمادگی این شرایط را دارد یا خیر؟ من این نگاه را نسبت به کل حاکمیت دارم. ممکن است بعضی از ما برای شب عملیات مناسب نباشیم. اگر تیم مدیریتی آمادگی مقابله با تحریم را ندارد باید عوض شود.»

وی ادامه داد: «ما در وزارت بهداشت نباید دچار رودربایستی شویم. حتماً مومنانه تیمی را همراه داشته باشید که تا آخر پای‌کار باشند و بدانند روزهای سختی در پیش داریم. درعین‌حال باید دو مشکل عمده را حل کنیم. در این دوره یکی از مشکلات مهم ما نقدینگی است. عقل حکمی می‌کند که دانشگاه‌های علوم پزشکی مواد اولیه، دارو و تجهیزات ضروری را ذخیره داشته باشند و آمادگی داشته باشیم که مشکلی متوجه مردم نشود. برای این کار نیز به پول نیاز داریم. ما بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان طلب داریم که بخش بیشتری از آن مربوط به شرکت‌های داروسازی واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی است که امروز بیش از هر زمان دیگر برای واردات نیاز به نقدینگی دارد. به همین دلیل از سازمان برنامه‌وبودجه، بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی انتظار داریم که به ما کمک کنند.»

به شرکت‌های متخلف ارز دولتی نمی‌دهیم
ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت هم در خصوص نحوه برخورد با شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی که ارز دولتی می‌گیرند؛ اما اقلامشان را با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب می‌فروشند، گفت: «مردم با شماره 190 که ستاد رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت است می‌توانند این موارد را پیگیری کنند. 28 اپراتور تمام‌وقت به‌صورت 24 ساعته مشغول به کار هستند و روزانه حدود 3000 تماس در این سامانه داریم که به همه آنها یک‌به‌یک رسیدگی شده و راهنمایی‌های لازم انجام می‌شود. ضمناً این سامانه در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی، بهداشت محیط و ... هم به مردم پاسخگو خواهد بود.»

وی افزود: «دو سامانه نیز برای پیگیری وضعیت دارو اعلام کرده‌ایم که مردم با جستجوی آن می‌توانند قیمت داروها را ببینند. همچنین می‌توانند نرم‌افزار موبایلی آن را دانلود کرده و اصالت داروها را بررسی کنند. از طرفی در اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، سازمان تعزیرات حکومتی مستقر شده و به شکایات مردم رسیدگی و احکام لازم را صادر می‌کند.»

حریرچی درباره تاثیر نوسانات قیمت ارز بر روی قیمت دارو و تجهیزات پزشکی نیز گفت: «از نظر ما و طبق سیاست‌گذاری دولت نوسانات قیمت ارز هیچ تاثیری در حوزه دارو ندارد، غیر از همان افزایش قیمت سالانه که کمتر از تورم و 9 درصد بوده است.»

وی گفت: «در حال حاضر هیچ شرکت دارویی نیست که بگوید ارز دولتی می‌خواهم و ارز 4200 تومانی به او تخصیص داده نشود. از طرفی ما قیمت‌ها را رسماً اعلام کرده‌ایم، منتهی متاسفانه برخی افراد و شرکت‌های وارداتی به‌صورت استثناء از این ارز 4200 تومانی استفاده می‌کنند اما اقلامشان را با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب می‌فروشند که این اقدام تخلف است.»
سخنگوی وزارت بهداشت درباره عدم تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی لازم برای بیماران بستری در بیمارستان‌ها هم گفت: «این اقدام تخلفی آشکار است. باید توجه کرد که تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز بیماران بستری در کلیه بیمارستان‌ها اعم از دولتی، خصوصی، خیریه و ... باید توسط بیمارستان برای بیمار تامین شود. فاکتور صادر شود و هرگونه دریافتی به‌غیراز صورتحساب رسمی بیمارستان و صندوق بیمارستان تخلف است و مردم می‌توانند این تخلفات را هم با سامانه 190 در میان بگذارند.»

حریرچی با بیان اینکه در گذشته دوسوم تجهیزات پزشکی با ارز آزاد تامین می‌شد، اظهار داشت: «این در حالی است که اکنون برای کلیه تجهیزات پزشکی ارز دولتی می‌دهیم. دولت اعلام کرده است که ما جزء گروه اول هستیم و از 18.5 میلیارد دلار هزینه‌های ضروری کشور، 3.5 میلیارد دلار به این حوزه اختصاص داده شده و به‌تدریج پرداخت می‌شود؛ بنابراین مردم نباید در این زمینه مشکلی داشته باشند. حال کسانی که می‌خواهند با ارز 4200 تومانی جنسی بخرند و آن را با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب بفروشند برخوردهای لازم را با آنها انجام می‌دهیم. این برخوردها شامل چند قسمت است. اول محرومیت از ارز، دوم لغو مجوز واردات و سوم انجام واردات توسط شرکت‌های دیگر. از طرفی سازمان تعزیرات حکومتی هم احکام لازم را برای متخلفین صادر خواهد کرد.»

درخواست سازمان غذا و دارو از بانک مرکزی
غلامرضا اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو نیز در تازه‌ترین اظهارنظر از درخواست این سازمان از بانک مرکزی برای دریافت اطلاعات کامل گیرندگان ارز دولتی دارو، مواد اولیه و ملزومات پزشکی خبر داد.

وی گفت: «با توجه به ضرورت تعیین وضعیت شرکت‌های معرفی شده از سوی سازمان غذا و دارو به بانک مرکزی برای تخصیص و دریافت ارز دولتی و گشایش اعتبار بانکی، به گزارش دقیق بانک مرکزی مبنی بر اینکه کدام شرکت‌ها در چه مرحله‌ای از فرآیند تخصیص ارز و گشایش اعتبار و واردات قرار دارند، نیازمندیم.»

معاون وزیر بهداشت افزود: «بر این اساس از بانک مرکزی خواسته شده است آخرین وضعیت و فهرست شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی جهت واردات مواد اولیه دارویی، دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی را در اختیار سازمان غذا و دارو، قرار دهد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: