کد خبر: ۲۰۲۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۷ - 2018July 15
هم‌اکنون نیز وسایل قابل استریل را برای چند بار مورد استفاده قرار می‌گیرند، نه وسایل مغناطیسی ارزان قیمت. با این وجود، برخی از موسسات خصوصی و موسسات درمانی از این دستورالعمل سوءاستفاده کرده و وسایل یکبار مصرف را برای دیگر بیماران نیز به‌کار می‌برند
شفا آنلاین>سلامت>با توجه به نوسانات بازار ارز در کشور وزارت بهداشت برای مقابله با تحریم‌ها به بیمارستان‌ها بخشنامه داده که می‌توانند چندبار از وسایل اتاق عمل استفاده کنند. باید دانست که اغلب تصمیم‌گیری‌ها بر اساس شرایط اقتصادی انجام می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، در واقع وسایلی که با خون و ترشحات بدن سر و کار دارند، وسایل را آلوده می‌کنند. این دستگاه‌ها در برخی مواقع از طریق حرارت و قرار دادن در دستگاه‌های مخصوص استریل و ضدعفونی شده و میکروم‌ها در درجه حرارت بالا از بین می‌روند، اما باید دانست که برخی از وسایل همچون ملاتون، لوله‌هایی که در داخل رگ قرار می‌گیرد و لوله‌های آنژیوگرافی(angiography) را نمی‌توان در درجه حرارت بالا قرار داد و استریل کرد.

بنابراین ممکن است برخی از وسایل معمولی در این فرآیند ضدعفونی نشوند و عفونت را از یک بیمار به بیمار دیگر منتقل کنند، هر چند وسایل فلزی و وسایلی که قابلیت دارند را می‌توان دو تا سه بار و حتی چندین بار مورد استفاده قرار داد. برای مثال قیچی فلزی، دسته چاقو و این‌گونه وسایل فلزی را می‌توان چندین بار استفاده کرد.

در ضمن در برخی مواقع لوله ملاتن پلاستیکی را نمی‌توان دوباره مورد استفاده قرار داد. وزارت بهداشت و درمان نیز تا چند ماه قبل در صورتی که یک لوله پلاستیکی برای دو مریض استفاده می‌شد، از آن مرکز درمانی شکایت ‌کرده و آن واحد خاطی به دادگاه معرفی می‌شد.

هم‌اکنون نیز وسایل قابل استریل را برای چند بار مورد استفاده قرار می‌گیرند، نه وسایل مغناطیسی ارزان قیمت. با این وجود، برخی از موسسات خصوصی و موسسات درمانی از این دستورالعمل سوءاستفاده کرده و وسایل یکبار مصرف را برای دیگر بیماران نیز به‌کار می‌برند.

این اقدام در حوزه درمانی مناسب نیست. بنابراین بنده به عنوان یک پزشک توصیه می‌کنم تا وسایلی دوبار و سه بار مورد استفاده بگیرند که قابلیت ضدعفونی شدن داشته باشند.

برخی وسایل پلاستیکی چه آلوده به وسایل عفونی باشد، چه نباشد، متاسفانه در طبیعت رها شده و باعث آلودگی می‌شوند. این وسایل با گذشت صدها سال در طبیعت از بین می‌روند. بنابراین وسایل بیمارستانی را باید در خودروهای مشخص، در ظروف مجزا و با در نظر گرفتن شرایط بهداشتی حمل‌ونقل کرد.

این اقدام در برخی بیمارستان‌ها انجام می‌شود، اما در مطب‌ها و درمانگاه‌ها مشاهده می‌شود که شهرداری پول خدمات را اخذ می‌کند، اما روند امحا به شکل مناسب انجام نمی‌شود. در این وضعیت این وسایل با زباله‌های دیگر مطب‌ها مخلوط شده و در دسترس رفتگران و کارگران شهرداری قرار می‌گیرد و موجب آلودگی محیط زیست می‌شود.

ایرج خسرونیا
رئیس هیات بدوی سازمان نظام پزشکی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: