کد خبر: ۲۰۲۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۰ تير ۱۳۹۷ - 2018July 11
با بررسی‌هایی که انجام دادیم ۱۶ مورد از جنس تخلفات تعرفه‌ای احصاء شد و آنها را به بیمارستان‌های خصوصی ابلاغ کردیم تا از بروز آنها جلوگیری کنند. در عین حال دائما نظارت می‌کنیم تا این مشکلات رفع شوند
شفاآنلاین>سلامت> مدیرکل نظارت بر اعتباربخشی و امور درمان معاونت درمان وزارت بهداشت از احصاء ۱۶ مورد تخلف تعرفه‌ای در بیمارستان‌های خصوصی خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌هایمان این است که صورت حساب‌های واحد الکترونیک داشته باشیم که در پیشگیری از بروز تخلف بسیار موثر است. با این اقدام هم بیمار و هم وزارت بهداشت به عنوان ناظر می‌توانند به این صورت‌حساب الکترونیک دسترسی داشته باشند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر علیرضا عسگری درباره وضعیت تخلفات تعرفه‌ای در بیمارستان‌های خصوصی، گفت: با بررسی‌هایی که انجام دادیم ۱۶ مورد از جنس تخلفات تعرفه‌ای احصاء شد و آنها را به بیمارستان‌های خصوصی ابلاغ کردیم تا از بروز آنها جلوگیری کنند. در عین حال دائما نظارت می‌کنیم تا این مشکلات(Difficulties) رفع شوند. نظارت‌های ما به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و در جاهایی که تخلفات‌شان شدید است، ساختاری ایجاد کردیم به نام ناظر مقیم که نظارت‌ها را مداوم انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه یکسری برنامه‌های نظارتی را برای آینده در دست اجرا داریم، افزود: به عنوان مثال یکی از برنامه‌هایمان این است که صورت حساب‌های واحد الکترونیک داشته باشیم که در پیشگیری از بروز تخلف بسیار موثر است. بر این اساس صورت‌حساب‌هایی که برای بیماران صادر می‌شود، باید یک فرمت واحد داشته باشند و این فرمت واحد در یک اپلیکیشن موجود باشد و بتوان صورت‌حساب را با قیمت واقعی خدمت مقایسه کرد و در نتیجه ما هم روی آن نظارت خواهیم داشت. البته با این اقدام هم بیمار و هم وزارت بهداشت به عنوان ناظر می‌توانند به این صورت‌حساب الکترونیک دسترسی داشته باشند. باید توجه کرد که چنین اقداماتی منجر به ایجاد شفافیت در بیمارستان‌ها (hospitals)می‌شود.

عسگری با بیان اینکه ایجاد صورت‌حساب‌های الکترونیک  استارت خورده است، ادامه داد: بعد از بررسی‌های لازم آن را به صورت پایلوت اجرا می‌کنیم. از طرفی باید بسترهای آی‌تی و امنیتی آن به طور کامل فراهم شود. هم اداره تعرفه وزارت بهداشت و هم بخش آی‌تی وزارتخانه در حال انجام این اقدامات هستند. در صورتی که صورتحساب‌های بیمارستانی الکترونیکی شوند، می‌توان آن را جایگزین تمام نظارت‌های ادواری، فیزیکی و... کرد.  البته در حال حاضر بازدیدهای ادواری جدی بر حسب تخلفاتی که احصاء کردیم، به عمل می‌آوریم. از طرفی مردم هم از طریق شماره ۱۹۰ می‌توانند به ما در شناسایی تخلفات و برخورد با آنها کمک کنند.
وضعیت تخلفات تعرفه‌ای در مطب‌ها
تذکر به افراد شاخص پزشکی

مدیرکل نظارت بر اعتباربخشی و امور درمان معاونت درمان وزارت بهداشت درباره وضعیت تخلفات تعرفه‌ای در بخش دولتی و خصوصی نیز گفت: در بخش دولتی به جرات می‌توان گفت که تخلفات تعرفه‌ای به خوبی کنترل شده‌اند، مگر اینکه کسی مثال نقض آن را بیاورد. در بخش دولتی این شفافیت وجود دارد و هیچکس از تعرفه دولتی شاکی نیست. اما در مطب‌ها این تخلفات همچنان گزارش می‌شود. بیشترین موارد تخلفی هم که در مطب‌ها دیده می‌شود، تخلفات ویزیت است که البته در همین زمینه هم ورود جدی داشته‌ایم و حتی به افراد شاخص حوزه پزشکی هم تذکر داده و متخلفین را به تعزیرات حکومتی معرفی کرده‌ایم.

عسگری با تاکید بر اینکه مردم می‌توانند در این حوزه‌ها به ما کمک کنند، اظهار کرد: به هر حال ما استانداردهای(Standards) ویزیت را اعلام کردیم و مشخص است که هر پزشک چه مبلغی را باید به عنوان ویزیت از بیمار دریافت کند، حال اگر کسی بیشتر از مبلغ تعیین شده گرفت، تخلف کرده و مردم هم باید در شناسایی متخلف به ما کمک کنند. به هر حال یکی از منابع اطلاعاتی ما مردم هستند. بنابراین در این حوزه حساسیت وجود دارد و مردم باید حق طبیعی خود را بدانند و نسبت به آن اقدام کنند.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: