کد خبر: ۲۰۲۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۰ تير ۱۳۹۷ - 2018July 11
براى بیمارى که به هر دلیل نیاز به بسترى و ویزیت متخصص آنکال ندارد، از سوى پزشک اورژانس با آنکال تماس گرفته می‌شود و یک سرى دستورات و راهنمایى از آنکال دریافت می‌کند. بعد این بیمار توسط پزشک عمومى براى مراجعه سرپایى یا حتى عدم مراجعه ترخیص می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> حق آنکالى با عدد جزئى و مبلغ ناچیز که حتى پرداخت هم نمی‌شود، یک نکته عجیب در پدیده مشاوره آنکالى پزشک متخصص است.

به گزارش شفاآنلاین،براى بیمارى که به هر دلیل نیاز به بسترى و ویزیت متخصص آنکال ندارد، از سوى پزشک اورژانس(Emergency) با آنکال تماس گرفته می‌شود و یک سرى دستورات و راهنمایى از آنکال دریافت می‌کند. بعد این بیمار توسط پزشک عمومى براى مراجعه سرپایى یا حتى عدم مراجعه ترخیص می‌شود.

اینجا دو مساله مهم رخ می‌دهد؛
با توجه به دستمزد ناچیز آنکالى که گاهى کمتر از ١۵ هزار تومان در یک شیفت ٢۴ ساعته است، کار بی‌مزد در صورتى که آن شیفت بیمارى بسترى نشود، رخ داده است؛ این مصداق بهره‌کشى مجانى از وقت و دانش متخصص بدون جبران حق‌الزحمه است.

دوم از آنجا که درمان و ترخیص با مشاوره متخصص آنکال انجام شده است، مسئولیتى مدنى به عهده پزشک آنکال رفته است که دستمزد متناسب ندارد.

یک مساله عجیب هم جاى دیگر رخ می‌دهد؛
ویزیت منجر به خدمت از سوى بیمه تقبل نمی‌شود و اینطور باشد، بیمارى که چند روز بعد قرار است عمل شود، توسط آنکال با مراجعه به بیمارستان ویزیت می‌شود، اما عملاً هزینه این ایاب و ذهاب و ویزیت براى آن روز رایگان بوده است. اینکه یک متخصص روز در داخل اتاق عمل حضور دارد و حین سایر اعمال جراحى مثلاً یک شانه هم جااندازى می‌کند با کسى که از خانه نیمه‌شب به بیمارستان بیاید و بعد از یک ساعت معطلى فقط یک جااندازى شانه انجام بدهد و برود، عقل سلیم می‌داند که ماهیت امر فرق دارد.

متاسفانه تفاوت ظرف زمان و مکان در اتفاق درمانى که کیفیت‌سنجى جزء اصلى آن باید باشد، درک نشده است، اینطور مدیریت بى التفات به زودى با توجه به سقوط ارزش پول، آنکالى بسیارى از رشته‌هاى تخصصى پزشکى در بیمارستان‌هاى با ترن‌اور پایین شهرستانى یا کوچک را زیان‌ده کرده و بیمارستان را از خدمات تخصصى محروم خواهد کرد.

یک مشکل دیگر هم عدم تقبل ویزیت‌هاى بعد از عمل است که منجر به ترخیص فورى بیماران می‌شود‌ زیرا به عرف غلط براى بیمه ویزیت بعد از خدمت هم رایگان تلقى می‌شود.

این شیوه، بیمار الکتیو پیچیده و عارضه دار را به علت پست آپ رایگان و عدم تفاوت پرداختى بیمه‌ها از لیست انتخاب خارج می‌کند.

اما راهکار چیست؟
 بین خدمت و مشاوره آنکالى که از بیرون فراخوان می‌شود با متخصص حاضر، تفاوتى با نظارت مدیریت قائل شویم

کد تعدیلى خدمت اورژانس واقعى باشد.

بین جراحى یا خدمت شبانه با خدمت روزانه عملاً و نه فقط شعارى، تفاوت حق‌الزحمه جبرانى اختصاص دهیم؛ یعنى کد تعدیلى اضافه براى آنکالى که شبانه از خارج بیمارستان فراخوان می‌شود، «واقعاً و نه صورى» مطابق بر دستورالعمل نحوه آنکالى بر اساس ساعت انجام و مدت اتلافى حضور آنکال تعریف و در عمل اجرا کنیم.

حق آنکالى به عنوان حمایت معنوى از مالکیت فکرى متناسب با شرایط زمانه افزایش یافته و پرداخت شود.

براى بیمار(Patient) پیچیده و عارضه‌دار غیرعادى کد تعدیلى واقعى با نظارت اعمال کنیم.
جدى نگرفتن این بحث به زودى منجر به تخلیه بیمارستان‌هاى غیرالتزامى که نیروى رایگان ندارند، از متخصص آنکال غیرموظف خواهد شد.سپید/ سهیل طالبى حسینى- جراح و متخصص ارتوپدى
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: