کد خبر: ۲۰۲۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۸ تير ۱۳۹۷ - 2018July 09
مجوز تشكيل تشكلى ست كه ميتواند ممنوعه هاى انجمن هاى صنفى پزشكى را مرتفع كند
شفاآنلاین>سلامت> امروز از ايده اى حرف خواهم زد كه بنيادگر يك خلقت صنفىِ ممكن،  بشود.من از ميراث پدر حرف خواهم زد؛

به گزارش شفاآنلاین، مجوز تشكيل تشكلى ست كه ميتواند ممنوعه هاى انجمن هاى صنفى پزشكى را مرتفع كند.

سال ١٣٧٦ توافقى بين وزارت بهداشت و تعاون اتفاق افتاد كه برونزاد آن دستور عملى بود به نام دستور العمل اجرايي تاسيس شركتهاى تعاونى خدمات بهداشتى درمانى.

اتفاقاً در اين دستور عمل اولويت تأسيس شركت تعاونى خدمات با فارغ التحصيلان ١٣٧٠ به بعد بود كه روز تصويب آن موافقت نامه حداكثر ٧ سال سابقه كارى داشتند، يعنى يك قدم به سوى جوانان برداشته بودند.

اين قواعد هنوز معتبرند و ٧ نفر دانش آموخته پزشكى ميتوانند با درخواست رسمى يك شركت با سرمايه كم تأسيس كنند كه شركت تعاونى خدمات درمانى نام دارد.

اين ايده جايى براى يك خلقت بزرگتر باز ميكند كه شركت تعاونى توزيعى خاص نام دارد.
من جايى از حدود بيش از دويست هزار مطب و دفتركار درمانى انفرادى گفتم و شايد با توجه به تعريف شركت تعاونى بزرگ با تعداد عضو بالاى ٥٠٠ نفر كه به سادگى قابل تشكيل است؛
بشود به سمت يك تشكل سازمانى خودجوش و مردم نهاد حركت كرد.

استفاده از اين ظرفيت قانونى با توجه به امكان استفاده از اختصاص ارز واردات، تخفيفات دولتى،  خريدهاى عمده، نمايندگى در تصميم گيرى ها و سياست گذارى خودى بالادستى ،
در برابر واسطه ها چيزى را ايجاد كند كه بنيان گذار تشكل هاى وعده داده شده صنفى خاص بشود.

شركت تعاونى مطب داران ايران ميتواند با كسب سهميه خاص در توليد، واردات، توزيع اقلام مصرفى مطب ها و تحصيل مزيتهاى خريد گروهى و دستجمعى واسطه توزيعى هوشمند و متخصص بين مبدأ كالاى سلامت و مصرف كننده باشد.

اين شركت تعاونى مردم نهاد كه من از آن حرف ميزنم، ماهيت ملى دارد و با ايجاد ظرفيت دستگيرى و كمك به تأسيس مطب در مناطق محروم و نيازمند و حتى واگذارى زنجيره اى و متوالى آن به پزشكان(Doctors) طرحى چرخشى،

 يك بنگاه خصوصى با سرمايه جمعى ايجاد كند تا فارغ التحصيل جوان دغدغه سرمايه گذارى در شهرستان هاى دور كه روى دست خواهند ماند، را هم نداشته باشد.

اين شركت هاى تعاونى هم خصوصى سازى را ممكن ميسازد و هم ساختار مردم نهاد دارد.
از طرفى به علت گستره وسيع رسمى و جغرافيايى شعب كوچك با سودبرى از درآمد زايى شعب بزرگ امكان تنازع بقاء خواهند داشت.

اين شركت هاى تعاونى بهداشتى(hygienic) درمانى علاوه بر گسترش سازمان يافته، تمرينى براى تشكل منظمى خواهند شد كه من از آن قبلاً به اتحاديه صنفى مطب داران ياد كردم.
اين خطوط منبت براى ثبت در تاريخ است تا آنها كه خواهند آمد بدانند روزبروز، كليه ظرفيت هاى قانونى براى واسپارى كار مردم به مردم را تك به تك روى ميز گذاشته بودم...دكترسهيل طالبى حسينى- جراح و متخصص ارتوپدى
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: