کد خبر: ۲۰۰۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۰۸ تير ۱۳۹۷ - 2018June 29
فردی که پوست گردنش تیره یا سیاه شده است، ممکن است تغییراتی را در بافت پوست خود مانند ضخیم تر شدن پوست احساس کند . گرچه اغلب علل سیاهی گردن به دلیل شرایط اضطراری پزشکی نیست اما همیشه بهتر است به پزشک برای تشخیص مناسب علت مراجعه شود.

شفا آنلاین>سلامت>پوست گردن به دلیل هورمون ها، قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا سایر عوامل و شرایط مرتبط با پوست همواره مستعد  تیره شدن است

به گزارش شفا آنلاین:فردی که پوست گردنش تیره یا سیاه شده است،  ممکن است تغییراتی را  در بافت پوست خود مانند ضخیم تر شدن پوست احساس کند . گرچه اغلب علل سیاهی گردن به دلیل شرایط اضطراری پزشکی نیست اما همیشه بهتر است به  پزشک برای تشخیص مناسب علت مراجعه شود.

گردن سیاه <Black neck>یا تیرگی پوست گردن می تواند مشکل ساز باشد ، اما اغلب قابل درمان است. اگر فرد مطمئن نیست که سیاهی گردن یا علائمی مانند خارش و درد  در آن ناحیه چیست ، باید به پزشک مراجعه کند.
در این مقاله، ما به علل احتمالی سیاهی گردن و همچنین درمان آن نگاه می کنیم.
دلایل:
دلایل احتمالی سیاهی گردن عبارتند از:
 

    بیماری آکانتوزیس نیگریکانز   Acanthosis nigricans

بیماری نادر پوستی است که پوست حالت لایه دار و غیر مسطح و تیره پیدا می کند.
این بیماری می تواند پوستی تیره و ضخیم بر روی گردن ایجاد کند. پوست ممکن است بافت مشابه مخمل داشته باشد. این شرایط به طور ناگهانی ظاهر می شود و نه تنها مسری نیست بلکه سلامت خود فرد را هم تهدید نمی کند . افراد چاق و یا مبتلا به دیابت، بیشتر مستعد ابتلا به این شرایط هستند.
در برخی  موارد نادر، این شرایط میتواند نشان دهنده  یک بیماری مهمتر مانند سرطان معده یا کبد باشد.
 

    درماتیت نگلکتا یا درماتیت ناشی از بی توجهی   Dermatitis neglecta

یک بیماری پوستی است و زمانی رخ می دهد که یک فرد سلول های مرده ، روغن، عرق و باکتری های روی پوست خود را به خوبی و در زمان مناسب پاک نکند و این موضوع باعث ایجاد ضایعاتی می شود که منجر به تغییر رنگ و پلاک پوست می شود.
گردن مکان مناسبی برای ایجاد این شرایط است چراکه اغلب به خوبی با آب و صابون شسته نمی شود و لیف زده نمی شود تا این مواد اضافی و سلول های اضافه و مرده برداشته شود

    دیسکراتوز مادرزادی   Dyskeratosis congenita

بیماری است که باعث هایپرپیگمنته و تیره شدن پوست گردن می شود و پوست گردن سیاه رنگ به نظر می رسد. علاوه بر لک های تیره در گردن، این حالت می تواند منجر به ایجاد لک های  سفید داخل دهان، ریزش ناخن ها و کم پشت شدن مژه ها شود

    درماتوز خاکستری  Erythema dyschromicum perstans   

درماتوز خاکستری سبب ایجاد یک بافت اسفنجی خاکستری یا  آبی رنگ تیره و یا  لکه های سیاه و سفید بر روی گردن و سینه می شود. گاهی اوقات ممکن است این علائم  بر روی لگن ظاهر شود.
وضعیتی خوش خیم است و  نشان دهنده بیماری زمینه ای خاصی نیست

    بالابودن قند خون

وقتی قند خون فردی مکررا بالا است، می تواند باعث ایجاد نواحی تیره روی گردن شود. این وضعیت به خصوص در خانم هایی که دارای سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند بسیار شایع می باشد
 
درمان
در اینجا به برخی از درمان های رایج برای سیاهی گردن اشاره می شود:
بیماری قارچی ( تینه آ ورسیکالر)
تینه آ ورسیکالر که نوعی بیماری قارچی است که معمولا  پزشک  این عفونت قارچی را با پماد ضد قارچ موضعی درمان می کند. در موارد شدیدتر این بیماری  ممکن است برای درمان  نیاز به داروهای خوراکی ضد قارچی باشد.
درماتیت ناشی از بی توجهی
اسکراب با صابون و آب اغلب می تواند منجر به کاهش سیاهی گردن شود . حتی می شود از فرد خواست تا گردنش را در حمام خیس کند و روی آن کمپرس گرم بگذارد؛ این کار  باعث از بین بردن بافت های باقی مانده مزاحم و مقاوم می شود.
آکانتوزیس نیگریکانز
بر خلاف ادعاهای کمپانی ها و تبلیغات کرم ها و اسکراب هایی که پوست را روشن می کنند نمی توانند این شرایط را بهبود دهند و باید بیماری زمینه ای ایجاد کننده آن مانند بالابودن قند خون و چاقی درمان شود.
هایپرپیگمانتاسیون
درمان آن می تواند  شامل  استفاده از ترتینوئین موضعی باشد که باعث افزایش سرعت لایه برداری و همچنین ساخت پوست می شود . درمان های لیزری هم می تواند در درمان آن کمک کننده باشد.
درمانهای خانگی
علاوه بر اینکه عادت های مثبت غذایی و رفتاری و  اصلاح شیوه زندگی در پیشگیری از سیاهی گردن کمک کننده  است، فرد می تواند این  اقدامات پیشگیرانه را انجام دهد:

    شستن پوست با صابون و آب دو بار در روز
    استفاده از اسکراب  به صورت مداوم و  چند بار در هفته برای کمک به خلاص شدن از شر پوست مرده
    استفاده از کرم ضد آفتاب روزانه
    داشتن  یک رژیم  غذایی سالم با مقدار زیادی از  میوه جات  و سبزیجات

اگرچه شواهد کافی برای اثربخشی این ترکیبات در تولیدات کمپانی های مختلف در دسترس نیست اما به نظر می رسد ترکیبات و محصولاتی که حاوی این ترکیبات هستند می توانند در درمان سیاهی گردن کمک کننده باشند:
 

    آربوتین
    آزالئیک اسید
    کوجیک اسید
    عصاره شیرین بیان
    عصاره شاه توت
    زردچوبه
    ویتامین سی
    ترتینوئین

همچنین این ترکیبات را می توان در برخی از ماسک ها و کرم های ساختنی و همچنین در ترکیبات ساختنی در منزل استفاده کرد
هرچند که باید در نظر داشت پیش از استفاده از هر ترکیبی ابتدا باید مقداری از آن را روی قسمتی از پوست مالید و 24 ساعت صبر کرد در صورتیکه واکنش های حساسیتی مشاهده نشد استفاده کرد.
مدیکال نیوز
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
کیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
0
0
ممنون
مائده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
0
0
سلام ببخشید سوالی داشتم گردنم سیاه چی بزنم سفید بشه در یک هفته
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
0
0
سلام گردنم سیاه چی بزنم که سفید بشه
مهناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
0
0
گردنم سیاهه کمکم کنید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: