کد خبر: ۱۹۹۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 14
علامت‌ها و زنگ خطرهای زیادی وجود دارد که ما را نسبت به مشکلی که برای قلبمان پیش آمده آگاه می‌کند. در این مطلب به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم
شفا آنلاین>سلامت>هم زنان و هم مردان دچار بیماری قلبی می‌شوند و علت‌های آن نیز با سبک زندگی مرتبط است.

به گزارش شفا آنلاین، اما علامت‌ها و زنگ خطرهای زیادی وجود دارد که ما را نسبت به مشکلی که برای قلبمان پیش آمده آگاه می‌کند. در این مطلب به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم.

دردی که در دست پخش می‌شود
خیلی از آقایان درد را در دست چپ خود احساس می‌کنند اما خانم‌ها معمولاً همین درد را در هر دو دست تجربه می‌کنند. بعضی از خانم‌ها گزارش می‌کنند که پیش از حمله‌ قلبی(heart attack) دردی غیرعادی داشته‌اند. دلیل این درد این است که درد ِ قلب به سمت ستون فقرات می‌رود، یعنی جایی که خیلی از عصب‌های بدنتان به هم مرتبط‌اند و مغز شما آشفته می‌شود و فکر می‌کند دستتان واقعاً درد دارد در حالی که این‌طور نیست.

سرفه‌هایی که قطع نمی‌شوند
سرفه می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد و همچنین می‌تواند علامت بیماری قلبی باشد. سرفه‌های پیوسته که با ترشحات حاوی خون همراه باشد، از علائم بسیار شایع نارسایی قلبی(Heart failure) است. به هر حال سرفه‌های پیوسته، پیش علامتی از یک مشکل بسیار جدی‌تر است که دلیل آن اشکال در تنفس و قطع ناگهانی تنفس می‌تواند باشد.

تورم پا، قوزک پا و کف پا
اگر قلب به خوبی پمپاژ نکند، مایعات رگ‌های خونی به بافت‌های اطراف نشت کرده و پاها به دلیل جاذبه‌ی زمین، بیشترین تأثیر را از این مشکل می‌گیرند و ورم می‌کنند. به این حالت پریفرال ادما گفته می‌شود و بسیاری از افرادی که دچارش می‌شوند، بیماری قلبی ندارند؛ اما همچنان علامتی بسیار شایع در میان بیماران قلبی است و باید به آن توجه داشته باشید.

کم شدن اشتها و احساس تهوع
خیلی از بیمارانی که مشکل قلبی دارند اشتهای خود را از دست می‌دهند یا حالت تهوع دارند. دلیل آن، تجمع مایعات در اطراف کبد و روده‌هاست که عملکرد گوارش را مختل می‌کند. این علائم معمولاً با شکم درد همراه‌اند و اگر شما هم همه‌ی این علامت‌ها را دارید باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

اضطراب غیرعادی و بیش از حد
مطالعات نشان داده افرادی که در سال‌های اولیه‌ی زندگی خود اضطراب خیلی زیاد دارند بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی هستند. اضطراب می‌تواند از زندگی استرس برانگیز و یا اختلالات متعدد دیگری ناشی شود که شامل اختلال پانیک و فوبیا می‌شود. بعضی از تأثیرات اضطراب بر قلب عبارتند از: تاکی کاردیا (ضربان تند قلب)، افزایش فشارخون(blood pressure) و کاهش ضربان قلب.

از دست دادن هوشیاری یا غش کردن
احساس سبکی در سر و از دست دادن هوشیاری در میان بیماران قلبی بسیار شایع است. وقتی قلب خون را به خوبی پمپاژ نمی‌کند دلیلش این است که جریان خون در اثر گرفتگی عروق یا تنگ شدن دریچه‌ی قلب مسدود شده است. اگر احساس تنگی نفس داشتید یا غش کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت قلبتان را بررسی کند.

پوستتان رنگ پریده شده یا به کبودی می‌زند
این هم یکی از متداول‌ترین علائم است که دلیلش کاهش جریان خون و یا کاهش تعداد گلبول‌های قرمز بوده و می‌تواند نشانه‌ی این باشد که قلب شما آن‌طوری که باید، خون را پمپاژ نمی‌کند. شوکه شدن می‌تواند دلیل اصلی این علامت باشد و رنگ پریدگی می‌تواند در تمام بدن یا فقط در قسمتی خاص بروز کند؛ مثلاً در دست‌ها. اما اگر متوجه رنگ پریدگی شدید نترسید. ببینید دچار شوک شده‌اید یا مشکل خاص دیگری مانند کم‌خونی وجود دارد.

بثورات پوستی یا لکه‌های غیرعادی
مطالعات انجام شده نشان می‌دهد اگزما و بیماری شینگل (زونا) دو ریسک فاکتور قوی برای بیماری قلبی هستند. افرادی که اگزما دارند 48 درصد بیشتر احتمال دارد که دچار فشارخون بالا باشند و 29 درصد بیشتر مستعد داشتن کلسترول بالا هستند. ضمناً، آن‌هایی که بیماری شینگل دارند 59 درصد بیشتر مستعد حمله‌ی قلبی هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: