کد خبر: ۱۹۸۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 10
یک شهروند شیرازی در پی یک اقدام خیرانه با اهدای سلول‌های بنیادی خونساز خود، نوجوان ۱۷ ساله را از مرگ نجات داد.
شفاآنلاین>سلامت>یک شهروند شیرازی در پی یک اقدام خیرانه با اهدای سلول‌های بنیادی خونساز خود، نوجوان ۱۷ ساله را از مرگ نجات داد.


به گزارش شفاآنلاین، این شبهای روحانی ماه رمضان وقتی سر سفره های افطار نشسته بودیم و "ربنا آتنا من لدنک رحمت" سر می دادیم و همه بیماران را دعا می کردیم یا شبهایی که خود را در پناه قرآن می گرفتیم و در روشنایی بارش رحمت رها می شدیم، اهدا کننده ای از خطه شیراز نادیده و نا شناخته در التهاب نجات جان نوجوانی 17 ساله از خدا آرزو می کرد که سلولهای بنیادی اش راهی به سوی زندگی بگشاید، راهی که امید را به این نوجوان که مبتلا به سرطان خون بود بازگرداند و خدا این دو را زیر بارش رحمت خود گرفت و تمامی آزمایشها انطباق کامل را نشان داد و امروز نوجوان به امید خدا راه طولانی در پیش دارد و اهدا کننده از این که خداوند او را برای نجات جان این کودک برگزیده است بر خود می بالد و شکر گزار است.

وقتی حرف از نجات یک زندگی است انسان هایی هستند که سلول هایشان جوانه می زند و خون در رگهایشان می جوشد و آرام نمی گذاردشان تا از راحتی خواهر، برادر، وهمخون ناشناس خود مطمئن شوند. این شهروند اهدا کننده سلول های بنیادی که خود شیرازی است نیز از همین دست انسان های بزرگ است.


او که به همراهی برادرش به تهران آمده بود تا بیماری را که در مرکز طبی کودکان بستری بود نجات دهد بیش از هر کسی نگران این بیمار بود و حتی هنوز هم پیگیر وضعیت سلامتی او است.

این اهدا کننده 35 ساله و متاهل 10خرداد ماه شیراز را به قصد تهران ترک می کند و صبورانه روزهای دور از شهر خود را با آزمایش ها و دریافت داروهای مربوط به اهدای سلولهای بنیادی سپری می کند زیرا می داند خداوند شفای این نوجوان بیمار را در رگهای او جاری کرده است.

اهمیت و ضرورت پایمردی این اهدا کننده برای نجات جان بیمار نوجوان که دوران سخت شیمی درمانی را برای پذیرش پیوند سپری کرده است چندان حیاتی است که خیرین به کمک خانواده بیمار می آیند، او که تاکنون میلیون ها تومان برای درمان فرزندش هزینه کرده است به کمک خیرین هزینه اقامت و ایاب و ذهاب اهدا کننده را می پردازد.

سمیه اخوان کارشناس مرکز سپاس نیز در ارسال و دریافت نمونه و آنجام آزمایش ها اهدا کننده را همراهی می کند که همه چیز تا روز پیوند مطابق برنامه پیش برود .

بیمار مبتلا به سرطان خون که اتفاقا او هم شیرازی است در مرکز طبی کودکان تحت درمان توسط دکتر حمیدیه، تحت عمل پیوند قرار می گیرد و خوشبختانه عمل موفقیت آمیز پیوند جان نوجوان را نجات می دهد.
چگونه سلولهای بنیادی خود را اهدا کنیم؟

یک عمل اهدای سلولهای بنیادی چطور صورت می گیرد؟ شاید هریک از شما بخواهید تنها کسی باشید که جان یک انسان خاص رانجات می دهید، برای این کار قبل از هر چیز باید یک اهدا کننده خون باشید، پس از داشتن سابقه اهدای خون می توانید در یکی از مراکز سپاس که در انتقال خون سراسر کشو ثبت نام می کند عضو شوید و اگر یک روز سلول های بنیادی شما با بیماری انطباق یافت، تنها دریجه امید او به زندگی شوید.

جهت پیوند سلولهای بنیادی غیر خویشاوند بانک اطلاعاتی به نام شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی با عضویت 14 مرکز در کشور پدید آمده است که سازمان انتقال خون و مرکز طبی کودکان نیز عضوی از این مجموعه است.

 آناهیتا حیدری رئیس مرکز سپاس در این باره گفت:  آزمایش آنتی ژن سازگاری بافتی( HLA) بیمار توسط پزشک معالج در این شبکه قرار می گیرد و نمونه مناسب به طور متمرکزدر سیستم جستجو می شود، اطلاعات تمام بانکهای سلولهای بنیادی کشور در شبکه ملی جمع است و آزمایشها نیز به همه مراکز فرستاده می شود و جستجوی داده ها به صورت متمرکز صورت می گیرد.

وی افزود: این پروسه چند مرحله سازگاری دارد و در صورت سازگاری هر مرحله آزمایش های دقیق تری صورت می گیرد تا به سازگاری ده دهم برسیم. کل این مراحل دو تا سه هفته زمان می برد که اهدا کننده مناسب شناسایی شود و از آن پس شبکه ملی پاسخ را دریافت می کند و بیمار کنار می رود وسازمان انتقال خون یا هر مرکزی که نمونه سازگار را در اختیار داشته باشد، با شبکه ملی و شبکه ملی نیز با بیمارستان در ارتباط است و اهدا کننده را خود سازمان دعوت می کند.

حیدری ادامه داد: برای ناشناس باقی ماندن اهدا کننده بیمار و اهدا کننده هرگز یکدیگر را ملاقات نمی کنند و اهدا کننده با یک کد و شماره عضویت شناسایی می شود.

وی تاکید کرد: مهم است که اهدا کننده و بیمار همدیگر را نبینند و نشناسند که اگر به هر دلیلی اهدا کننده پشیمان شد تحت معذوریت قرار نگیرد، در مورد این بیمار نیز خوشبختانه تمام مراحل سازگاری به خوبی مثبت بود و با انطباق 10 دهم موفق شدیم اهدا کننده را برای اهدای سلول بنیادی آماده کنیم.

حیدری در این مورد اظهار کرد: پس از شناسایی و تماس با اهدا کننده سلول بنیادی منطبق، اهدا کننده شیرازی در انتقال خون شیراز مورد معاینات اولیه قرار گرفت. بار دوم در بیمارستان طبی کودکان آمادگی اهدای سلولهای بنیادی بررسی شد و سپس هماهنگی های لازم برای اهدای سلولهای بنیادی صورت گرفت.

حیدری ادامه داد: پیش بینی شد که اگر بار اول پیوند جواب نداد نمونه برای بار دوم هم گرفته شود که طبق موافقت اهدا کننده این مقدار نمونه دریافت شد. اهدا کننده داروی تزریق زیرجلدی جی سی اس اف در بیمارستان دریافت کرد که با این دارو تحریک مغز استخوان صورت می گیرد و سلولهای بنیادی در خون آزاد می شود و جمعه 18 خرداد سلولهای بنیادی این اهدا کننده در مرکز طبی دریافت شد، پی گیری وضعیت اهدا کننده از مناسب بودن حال او خبر می داد و نوجوان 17 ساله نیز وضعیت مناسبی دارد.

وی گفت: در صورتی که اهدا کننده در شهری مشابه بیمار و مرکز درمانی او قرار داشته باشد روند کار راحت تر و کم هزینه تر انجام می شود.
تیمی که هم و غمشان نجات جان نوجوان 17 ساله بود

حیدری گفت: یافتن نمونه منطبق و دریافت سلولهای بنیادی خیلی کار نفس گیری است که درمرکز سپاس به صورت تیمی انجام می شود. این کار برای اهدا کننده سخت تر از اهدای خون است و ما باید روی احساس مسوولیت و انساندوستی او تکیه کنیم.

وی افزود: در مورد اخیرپدر بچه فقط 30 میلیون هزینه شیمی درمانی داده بود و نوجوان تحت درمانهای سنگینی قرار داشت و اگر اهدا کننده منصرف می شد امکان داشت نوجوان جان خود را از دست بدهد به همین دلیل همگی لحظات پر استرسی را پشت سر می گذاشتیم. باید اهدا کننده به خوبی توجیه می شد و هر روز یک کارشناس نزد او می رفت و او را به مرکز طبی می برد و بعد جواب آزمایش را برایش می بردیم، نوجوان شیرازی 7 سال است با بیماری سرطان خون درگیر است و در شرایطی قرار داشت که با بیماری دست و پنجه نرم می کرد و به زندگی چنگ می زد.
زندگی بهترین جایزه است

حالا نجات جان یک نوجوان که راه درازی در پیش دارد تا از زندگی و سلامتی خود بهره مند شود، یک کار نیک و یک عملیات موفق بزرگترین اجری است که اهدا کننده شیرازی از همه این روزهای پر التهاب با خود به خانه می برد و لوح تقدیری که به یادگار بر سر طاقچه بنشاند شاید خاطره ای باشد از چهره مبهم پسرکی ناشناس که سلول های آنها از دو برادر یا از یک پدر و پسر هم به هم نزدیک تر بود. پسرکی که نوشداری خود را از رگهای او چشید و بر زهر بیماری غلبه کرد.

14 مورد از هزاران نمونه سلولهای بنیادی غیر خویشاوند مرکز سپاس سازمان انتقال خون تا کنون به مرحله پیوند رسیده است اما تا رسیدن به رقم 100 هزار نمونه سلول بنیادی که ما را آماده الحاق به بانک جهانی سلولهای بنیادی غیر خویشاوند می کند هنوز فاصله زیادی داریم. بانکی که پیوستن به آن می تواند امیدی باشد برای بیمارانی که نمونه منطبق سلولهای بنیادی آنان ممکن است دربدن اهدا کننده ای فرسنگها دور تر از این مرز و بوم باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: