کد خبر: ۱۹۸۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 10
مرکز ملی یون درمانی ایران برای درمان بیماران مبتلا به سرطان در منطقه غرب آسیا بی نظیر است ؛ ضمن اینکه فقط پنج مرکز مشابه آن در جهان وجود دارد
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: ساخت بیمارستان فوق مدرن و فوق تخصصی یون درمانی برای درمان سرطان تا پایان دولت دوازدهم با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پایان می یابد .

به گزارش شفا آنلاین، علی اکبر صالحی روز یکشنبه در آیین امضای تفاهمنامه با وزارت بهداشت با سازمان انرژی اتمی برای ساخت و تامین منابع مالی مرکز آموزشی پزشکی سرطان و پزشکی هسته ای افزود: این مرکز در استان البرز قرار دارد و سازمان انرژی اتمی برای ساخت مرکز یاد شده خدمات علمی و فنی ارائه می دهد.

صالحی اظهار داشت: طراحی و قراردادهای ساخت مرکز تمام شده است.

رییس مرکز انرژی اتمی خاطرنشان کرد: مرکز ملی یون درمانی(Therapeutic ion) ایران برای درمان بیماران مبتلا به سرطان در منطقه غرب آسیا بی نظیر است ؛ ضمن اینکه فقط پنج مرکز مشابه آن در جهان وجود دارد.

یون درمانی مدرن ترین شیوه درمان سرطان در جهان است و آئین آغاز عملیات ساخت مرکز یون درمانی سرطان ایران روز 25 اردیبهشت ماه امسال با حضور رئیس سازمان انرژِی اتمی، وزیران امور خارجه و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مرکز تحقیقات سلامت و کشاورزی هسته ای در کرج برگزار شد.

ساخت رادیو داروها براساس آخرین استانداردهای بین المللی
رییس سازمان انرژی اتمی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به ساخت رادیو داروها در این سازمان برای یک میلیون بیمار نیازمند رادیو دارو اشاره کرد که در زمان حاضر در حال تولید است.

وی ادامه داد: هر چند رادیو دارو برای این شمار بیمار ساخته می شود و حتی صادراتی هم داریم اما سازمان انرژی اتمی به این امر اکتفا نمی کند و به سرعت برای تولید رادیو دارو بر اساس آخرین استانداردهای بین المللی، گام برداشته است.

وی گفت: در زمان حاضر در راستای دستیابی به رادیو داروهای یاد شده، پروژه GMP (تولید رادیو دارو در چارچوب بالاترین استانداردهای بین المللی) را در دست اقدام داریم به گونه ای که تجهیزات این پروژه به ارزش 60 میلیون یورو در حال تامین است.

صالحی اظهار داشت: برای ساخت تاسیسات پروژه GMP نیز چند صد میلیارد تومان لازم است که تخصیص های مالی پروژه انجام شده است و روند اجرای طرح به خوبی در حال پیشروی است.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در صورتی که بتوانیم رادیو دارو را بر اساس بالاترین سطح و آخرین استانداردهای بین المللی بسازیم می توانیم گستره صادرات بیشتری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: این پروژه به مجوزهای طبق مقررات وزارت بهداشت(Ministry of Health) لازم دارد که خوشبختانه این وزارتخانه همکاری های لازم در چارچوب مقررات را با سازمان انرژی اتمی داشته است.

کار سازمان انرژی اتمی فقط غنی سازی اورانیوم و تولید آب سنگین نیست
رییس سازمان انرژی اتمی همچنین تاکید کرد: کار این سازمان برخلاف تصور عمومی فقط غنی سازی اورانیوم و تولید آب سنگین نیست و بارها نیز تلاش کرده ایم که به افکار عمومی این مطلب را برسانیم که حوزه های وسیع دیگری وجود دارد که این سازمان خود را متکلف آن حوزه ها می داند.

صالحی، تامین رادیو دارو برای یک میلیون بیمار در کشور را از جمله حوزه هایی دانست که سازمان انرژی اتمی در آن فعالیت می کند.

نظارت انرژی اتمی بر ایمن بودن دستگاه هایی که با پرتو سروکار دارد
معاون رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش به نظارت و سرکشی سازمان انرژی اتمی بر ایمن بودن دستگاه هایی که با پرتو سرو کار دارد اشاره کرد و آن را از وظایف این سازمان بیان کرد.

صالحی به محدودیت های مالی در این نوع نظارت نیز اشاره کرد و در عین حال اظهار داشت که مسئولان سازمان انرژی اتمی، تمام تلاش خود را برای نظارت کافی و وافی روی تاسیسات پرتویی انجام می دهند.

رشد تامین تجهیزات تخصصی در ساخت واکسن بعد از برجام
وی گفت: بعد از برجام شاهد رشد چشمگیر همکاری ها در تامین تجهیزات تخصصی در ساخت واکسن و ساخت داروهای جدید بودیم.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال طی دو سه سال گذشته انواع سانتریفیوژهای مورد نیاز صنعت داروسازی و واکسن سازی را برای وزارت بهداشت تامین کنیم.

شتاب دهنده های خطی در بیمارستان ها
وی به دیگر حوزه های فعالیتی سازمان انرژی اتمی نیز اشاره کرد و تامین شتاب دهنده های خطی در بیمارستان ها را از جمله این فعالیت ها دانست و گفت: در زمان حاضر حدود 300 شتاب دهنده را در بیمارستان ها داریم که این میزان کافی نیست.

صالحی افزود: از آنجا که بیشتر شتاب دهنده ها وارداتی است امیدواریم بتوانیم قدم های علمی و فنی برداریم تا به شتاب دهنده خطی از نوع بومی برسیم.

وی همچنین رونمایی از شتاب دهنده خطی در روز 20 فروردین را نیز خاطر نشان کرد و گفت: این شتاب دهنده از نوع علمی و صنعتی بود و امیدواریم در حوزه بومی سازی شتاب دهنده مرتبط به سلامت نیز به موفقیت برسیم.

امروز، تفاهمنامه احداث و تامین مالی مرکز آموزشی و پزشکی سرطان و پزشکی هسته ای بین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امضا شد.

این مرکز درمانی و آموزشی که تفاهمنامه آن به امضای سید حسن هاشمی و علی اکبر صالحی رسید با همکاری شرکت مهندسی و بازرگانی انرژی نوین سازمان انرژی اتمی، دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در فضایی در بلوار فرحزادی تهران ساخته می شود. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: