کد خبر: ۱۹۸۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 10
سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که تفاوت های نرخ ارز را پوشش می دهند به همین علت اکنون وقفه ای در تامین داروهای سفارشی ایجاد شده تا تامین کنندگان سفارش ها را با قیمت ها تنظیم کنند
شفا آنلاین>سلامت>دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره به کمبودهای دارویی، تفاوت نرخ ارز را از مهمترین دلایل کمبودهای دارویی عنوان کرد و گفت: تفاوت نرخ ارز در تامین اقلام دارویی سفارشی، وقفه ایجاد کرده است.

به گزارش شفا آنلاین، سیدمهدی سجادی افزود: فعلا کمبودهایی در سطح عرضه دارو وجود دارد؛ سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که تفاوت های نرخ ارز را پوشش می دهند به همین علت اکنون وقفه ای در تامین داروهای سفارشی ایجاد شده تا تامین کنندگان سفارش ها را با قیمت ها تنظیم کنند.

وی اضافه کرد: این وقفه ها به ویژه در مورد داروهای وارداتی اتفاق افتاده و بخشی از شرکت های تولیدکننده داخلی نیز باید مواد اولیه را از خارج تامین کنند بنابراین لازم است که شرایط ارز تثبیت شود. از سوی نیز برخی اقلام دارویی نیاز به اصلاح قیمت دارند و تامین کنندگان دارو براساس این شرایط پیش بینی سالانه دارویی خود را سفارش می دهند.

وی تصریح کرد: طی دو ماه گذشته شاهد کمبودهایی در بازار دارویی هستیم اما مدیران و مسئولان تا جای ممکن این کمبودها را در سطح عرضه مدیریت می کنند.

کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو طی روزهای اخیر اعلام کرده است که 60 تا 65 قلم کمبود دارویی واقعی وجود دارد و علاوه بر آن کمبودهای مقطعی برخی از اقلام دارویی را داریم و موضوع جدیدی نیست اما همواره فراز و فرودهایی داشته است.

خبرنگار با پیگیری های خود فهرست حدود90 قلم انواع اشکال دارویی را که در سطح داروخانه ها باکمبود مواجه است را به دست آورد، برخی از این داروها برای شیمی درمانی و انواع بیماری های مختلف مانند صرع و پارکینسون(Parkinson) کاربرد دارند. اسامی این داروها به تفکیک نوع محصول به این شرح است.

* آمپول:
ارگالوتران، استیل سیستئین، ایلوپروست، پرولوتون، پمبرولیزومب، تمودال، توبرامایسین، دوستاکسل، دیازوکساید، سدیم بنزوات، فنیل افرین، فلوفنازین، فولوسترانت، گاردازیل، گلوکانتیم

*اسپری:
سیمبیکورت، کامبیونت

*سوسپانسیون:
پوساکونازول

*شربت:
اپیلیم، لیسکانتین، نیتروفورانتوئین، والپروات

*شیاف:
سیکلوژست، مزالازین- آساکول

*روغن:
ام سی تی

*قرص:
آدفوویر، افینت، بوسولفان، پروپانتلین ،تری هگزی فنیدیل، داستینکس، دیدروژسترون، روواتینکس، سدیم بنزوات، کتوکونازول، کلومیفن، کینیدین، گرانیسترون، لینزولید، لوبل، مرکاپتوپورین، مادوپار، متوهگزال، نیمودیپین، وارفارین و هیدرالازین

*قطره:
آرتلاک ساده و ادونس

* کپسول:
آناگرالید، استراموستین، تگافور، دیازوکساید، زونیزوماید، فلوکونازول، کرون

*واکسن:
پرونار، هیدروکسی اوره

*ویال:
آبراکسان، اربیتوکس، اسمولول، اکتیلایز، ایمونوگلوبین، بلئومایسین، بوسولفان، پروکاین امید، پگافرون، پمترکسد، پپراسیلین+تازوباکتام، تمودال، توپوتکان، جمسیتابین، داکاربازین، دانوروبیسین، دوکسوربیسین، دیسپورت، دیجی فاب، زولیر، زومتا، فرگمین، کاربوپلاتین، کارموستین، گونال اف، لینزولید، هرسپیتین (150-440)
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: