کد خبر: ۱۹۷۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 01
سلامت موضوعی است که مبتنی بر تغییر رویکرد و نگرش است به این معنا که افراد ابتدا یاد بگیرند رفتارهای نادرست خود را تغییر دهند تا به سلامت بیشتری در سطح جامعه دست یابیم
شفاآنلاین>سلامت> معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ارتباط مستقیم وضعیت اقتصادی بر سلامت مردم گفت: بیماری‌های قلب و عروق، تصادفات و سرطان ۳ عامل اصلی است که جان مردم ایران را می‌گیرد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر سید امیر محسن ضیایی، درباره شایع‌ترین مشکلاتی که در حوزه سلامت وجود دارد، اظهار کرد: سلامت موضوعی است که مبتنی بر تغییر رویکرد و نگرش است به این معنا که افراد ابتدا یاد بگیرند رفتارهای نادرست خود را تغییر دهند تا به سلامت بیشتری در سطح جامعه دست یابیم.

وی با بیان اینکه تغییر رفتار در جوامع کار آسانی نیست، افزود: خوشبختانه در سال‌های گذشته امید به زندگی را در سطح جامعه ارتقا داده‌ایم اما آنچه که حائز اهمیت است، این بوده که امید به زندگی باید همراه با ارتقای کیفیت زندگی باشد .

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان کرد: از لحاظ کمی توانسته‌ایم امید به زندگی را گسترش دهیم و در دستور کار وزارت بهداشت ارتقای کیفیت زندگی نیز مد نظر است چراکه وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم به شدت روی سلامت آنها تاثیرگذار است بنابراین باید جهت رفع این مشکل(Problem) رفاه عمومی کشور توسط مسئولین نیز تامین شود.

ضیایی تاکید کرد: اگر وضعیت اجتماعی افراد از نظر اقتصادی و دانش ارتقا یابد وضعیت سلامت روحی و روانی افراد جامعه را نیز می‌توانیم تامین کنیم که در این زمینه دولت و حاکمیت نقش مهمی را برعهده دارد همچنین باید نقش نظارتی خود را گسترش دهد.

وی با تاکید براینکه هزینه کردن برای سلامت(Health) سرمایه‌گذاری است، گفت: با توجه به این بخش می‌توان کاهش بار بیماری‌ها و ارتقاء سلامت مردم را شاهد بود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ۳ عامل اصلی مرگ و میر در ایران بیماری‌های قلب و عروق، تصادفات و سرطان است، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مرگ و میر ناشی از تصادفات که سالانه حدود ۱۷ هزار نفر است را کاهش دهیم باید به جزو وزارت بهداشت شورای عالی سلامت نیز در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

ضیایی یاد آور شد: جهت ارتقای سلامت در سطح کشور تمامی نهادها از جمله دولت، دانشگاه‌ها، نیروی انتظامی و قوه قضاییه نیز باید اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: از دوران کودکی و دبستان نیز باید ارتقای سلامت را مدنظر قرار دهیم و به کودکان خود نیز آموزش دهیم تا به هدف  اصلی وزارت بهداشت که حفظ و اطلاع رسانی سلامت مردم است دست یابیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه نمره‌ای به سطح امید به زندگی مردم می‌دهید؟ گفت: با توجه به منابع و شرایطی که در دست داشته‌ایم نمره ۶۰ را از ۱۰۰ به نظام سلامت می‌دهیم چرا که علاوه بر مشکلاتی موجود توانسته‌ایم سطح سلامت کشور را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مسائل آسیب رسان به سطح سلامت جامعه و محیط زیست را به خطر می‌اندازد نباید در کشور ایجاد شود و مجوز گرفته و کار کند یا اینکه باید هزینه‌های مربوط به خود را بپردازد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: