کد خبر: ۱۹۷۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - 2018May 26
اگر بیماران مبتلا به «ام اس» به دلیل کمبود دارو به خارج از کشور مهاجرت کنند در آنجا چطور می‌توانند بدون بهره‌مندی از حمایت بیمه‌ها داروی مورد نیاز خود را تامین کنند؟
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت مجلس انتشار خبر مهاجرت بیماران ام اسی به دلیل نبود دارو به خارج از کشور را خلاف واقع دانست.

به گزارش شفا آنلاین، سیامک مره صدق در واکنش به انتشار خبری از سوی مدیرعامل انجمن حمایت از مبتلایان به دیستروفی ایران مبنی بر مهاجرت بیماران «اس ام ای» به خارج از کشور بدلیل نبود دارو گفت: اگر بیماران مبتلا به «ام اس» به دلیل کمبود دارو به خارج از کشور مهاجرت کنند در آنجا چطور می‌توانند بدون بهره‌مندی از حمایت بیمه‌ها داروی مورد نیاز خود را تامین کنند؟

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: قطعا در سایر کشورها این امکان وجود ندارد که هزینه داروی بیماران بالغ دارای بیماری خاص مزمن را بدون دریافت حق بیمه بسیار بالا تامین کند، بنابراین انتشار این خبر نمی‌تواند صحت داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه اعمال تحریم‌ها و وجود نوساناتی در بازار ارز تا چه اندازه بر وضعیت داروی بیماران خاص تاثیرگذار بوده است تصریح کرد: هم‌اکنون وزارت بهداشت(Ministry of Health) در تلاش است تا نوسانات بازار ارز بر نرخ داروهای اساسی اثر نگذارد، هر چند داروهایی که از راه قانونی و از کانال‌های دولتی وارد کشور نشود ممکن است با افزایش قیمت مواجه شوند.

برخی پزشکان برای افزایش اثر روانی درمان بیماران داروهای گرانتر را تجویز می‌کنند
مره صدق یادآورشد: البته داروهای مشابه این نوع داروها نیز با همان کیفیت توسط وزارت بهداشت به کشور وارد می‌شوند و مشکلی در این رابطه وجود ندارد، اما متاسفانه برخی همکاران پزشک تنها به دلیل اینکه تعدادی از اقلام دارویی وارداتی گرانتر هستند، تجویز می‌کنند چرا که بخشی از افزایش تاثیر روش‌های درمانی به تلقین برمی‌گردد، کما اینکه بیماران از نظر روانی به این نوع داروها وابسته می‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: ما در جلساتی که با مسئولان وزارت بهداشت داشتیم به تاثیر نوسانات نرخ ارز و تحریم‌ها بر وضعیت داروی بیماران خاص اشاره شد و مسئولان وزارت بهداشت این اطمینان را دادند که منابع لازم برای تامین داروهای مورد نیاز این بیماران پیش‌بینی شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تاکید کرد: اگر دارویی به دلیل تحریم‌ها یا نوسانات نرخ ارز با افزایش قیمت مواجه شده و یا به میزان کافی در بازار وجود نداشته باشد باید به مجلس گزارش شود تا از طریق ابزارهای نظارتی که داریم به این حوزه ورود کرده و دلیل نبود آن را در بازار پیگیری کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: