کد خبر: ۱۹۶۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - 2018May 24
خدمات توانبخشی در کشور مطلوب نیست و فقط بیمارستان رفیده در تهران به عنوان الگویی در این زمینه فعالیت دارد که بیماران برای استفاده از خدمات این بیمارستان نیز سه تا چهار ماه در نوبت هستند
شفا آنلاین>سلامت>معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: نسبت تخت معمولی به تخت توانبخشی در کشور بسیار پایین و حدود نیم درصد از حدود 100 هزار تخت بیمارستانی کشور است در حالی که این نسبت در کشوری مانند کانادا حدود 12درصد است.

به گزارش شفا آنلاین، امیرمسعود عرب افزود: خدمات توانبخشی(Rehabilitation) در کشور مطلوب نیست و فقط بیمارستان رفیده در تهران به عنوان الگویی در این زمینه فعالیت دارد که بیماران برای استفاده از خدمات این بیمارستان نیز سه تا چهار ماه در نوبت هستند.

وی ادامه داد: در زلزله کرمانشاه تعدادی از افراد ضایعه نخاعی از بیمارستان سینا به بیمارستان رفیده انتقال داده شدند چون بعد از 20 روز دیگر نمی توان در بیمارستان برای این افراد کاری کرد.-در بیمارستان رفیده، کادر فیزیوتراپی(Physiotherapy)، گفتار درمانی و شنوایی شناسی و کاردرمانی دو شیفته برای آنان کار کرد-

وی اضافه کرد: خدمات توانبخشی در کلینیک ارائه می شود اما بیماران ضایعه نخاعی در بیمارستان رفیده، خدمات توانبخشی پیوسته دریافت می کنند و این خیلی کمک کننده است. این خدمات بلافاصله بعد از مراقبت پزشکی انجام می شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه با انتقاد از آشنا نبودن پزشکان با مقوله توانبخشی گفت: به عنوان مثال کودک یک ساله ای مبتلا به سی.پی (فلج مغزی) بود و به رغم اینکه این کودک اسپاستیک (فلج انقباضی) داشت اما پزشک می گفت که کودک به هیچ خدمات توانبخشی نیاز ندارد. این گرفتاری ما است که بسیاری از پزشکان، توانبخشی و کار درمانی را نمی شناسند.

عرب افزود: مردم نیز از خدمات حوزه توانبخشی و کاردرمانی اطلاعی ندارند. همچنین بسیاری از زمان طلایی برای دریافت خدمات توانبخشی اطلاعی ندارند. به طور مثال کسی که دچار سکته مغزی(stroke) می شود لازم است که همزمان تمام خدمات فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و کار درمانی برای او انجام شود و حتی اگر لازم باشد مددکار اجتماعی با او صحبت کند که در حال حاضر این خدمات در بیمارستان رفیده ارائه می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: