کد خبر: ۱۹۶۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 20
نرخ تقریبی رشد جمعیت به 2 درصد رسیده و در واقع اجرای سیاست های جمعیت افزایش نرخ جمعیت را به دنبال داشته است
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس نرخ تقریبی رشد جمعیت را ۲ درصد دانست و گفت: ناباروری(sterility) یکی از عوامل موثر در توقف رشد جمعیت است.

به گزارش شفا آنلاین، احمد همتی با یادآوری 30 اردیبهشت روز ملی جمعیت با بیان اینکه مشکلات اقصادی و فرهنگی در سال های اخیر نرخ رشد جمعیت را با کندی مواجه کرده است، گفت: نرخ تقریبی رشد جمعیت به 2 درصد رسیده و در واقع اجرای سیاست های جمعیت افزایش نرخ جمعیت را به دنبال داشته است.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی، افزود: پس از رشد جمعیت در دهه اول انقلاب زمانی این رشد تثبیت و از دهه سوم متوقف و حتی به سمت منفی شدن پیش رفت که با رهنمودها و سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری از سیر نزولی جمعیت جلوگیری و حتی یک تا دو دهم افزایش را در روند نرخ جمعیت نسبت به گذشته داشتیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز سیاست های حمایتی از سوی دولت و مجلس برای افزایش نرخ رشد جمعیت اعمال می شود و و با همکاری بر روی این سیاست های کار می کنند تا جمعیت به حد معقولی برسد و پیری جمعیت دامنگیر کشور نشود.

همتی با بیان اینکه افزایش امید به زندگی و رشد جمعیت در پیری جمعیت موثر است، تصریح کرد: به طور تقریبی طی 4 دهه اخیر سن امید به زندگی 20 سال افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم سمنان در مجلس دهم با تاکید بر اینکه باید با اتخاذ سازوکارهای لازم از پیری جمعیت و مشکلات ناشی از آن پیشگیری کرد از وجود 3 میلیون زوج نابارور در کشور خبر داد و گفت: به طور حتم ناباروری در توقف رشد جمعیت تاثیرگذار است؛ البته درمان ناباروری طی سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و تعداد مراکز درمان ناباروری افزایش یافته، روند درمان در کشور مناسب بوده و اغلب آنها درمان می شوند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مصوبه هایی برای حمایت از زوجین نابارور وجود داشته و در حال حاضر نیز تلاش برای حمایت از این قشر در دستور کار دولت قرار دارد.

وی  از گسترش پدیده تک فرزندی و دو فرزندی در کشور انتقاد کرد و گفت: مسائل اقتصادی و فرهنگی در بروز این پدیده موثر است و مانع از افزایش فرزندآوری(Childbirth) می شود بنابراین نیاز است فرهنگ سازی مناسبی از سوی رسانه ها انجام شده و از سویی مشکلات اقتصادی زوجین در دستور کار دولت قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، اقتصاد را عامل موثر در گرایش به فرزندآوری دانست و گفت: متاسفانه درصد از خانوارها زیر خط فقر هستند و توان فرزندآوری بیشتر را ندارند بنابراین برای افزایش نرخ باروری باید مشکلات اقتصادی جامعه و خانوارها رفع شود.

همتی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ جمعیت پس از سیرنزولی رشد جمعیت دال بر موفق بودن سیاست های جمعیتی است، تصریح کرد: دستگاه ها توانستند در اجرای این سیاست ها موفق باشند البته برای جلوگیری از پیری جمعیت باید تلاش بیشتری داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه فرزندآوری باید با فرهنگ سازی مناسب به ارزش تبدیل شود، ادامه داد: رسانه ها به ویژه صدا و سیما باید فرهنگ سازی مناسبی را داشته باشند تا کشور با پیری جمعیت روبرو نشود زیرا تبعات ناشی از پیری جمعیت دامنگیر کشور خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: