کد خبر: ۱۹۵۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 12
مقایسه شیوع هپاتیت در کردستان ایران و کشورهای هم مرز، اثربخش بودن برنامه‌های پیشگیرانه و درمانی هپاتیت‌های ویروسی در ایران را نشان می‌دهد
رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه شیوع هپاتیت‌های ویروسی در کردستان کمتر از میانگین کشوری است، گفت: مقایسه شیوع هپاتیت در کردستان ایران و کشورهای هم مرز، اثربخش بودن برنامه‌های پیشگیرانه و درمانی هپاتیت‌های ویروسی در ایران را نشان می‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سید موید علویان اظهار کرد: محوریت برنامه‌های هفته سلامت در سال جاری به هپاتیت‌(hepatitis) های ویروسی B و C اختصاص یافته بود و شبکه هپاتیت ایران با همکاری سازمان انتقال خون و مرکز تحقیقات کبد و گوارش دانشگاه علوم پزشکی برنامه‌های متعددی را در کردستان به انجام رساند.

وی افزود: شیوع هپاتیت ویروسی در کردستان تحت کنترل است و فعالیت‌ها چشمگیر است، اما همچنان باید تلاش کرد تا مبتلایان را درمان و آمار هپاتیت را سریع‌تر از دیگر استان‌ها کاهش داد.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه در ایران در حدود ۱.۵ میلیون نفر ناقل هپاتیت B وجود دارد، عنوان کرد : شیوع هپاتیت B در ایران نزدیک به دو درصد و این رقم در استان کردستان کمتر از یک درصد است و این در حالی است که در آن سوی مرزهای استان کردستان، هپاتیت رقم شیوع سه درصد را در جامعه ثبت کرده است.

سالم‌ترین اقشار جذب انتقال خون شوند
علویان با بیان اینکه باید تلاش کرد تا کم خطر ترین افراد جهت اهدای خون(Blood donation) ترغیب  شده و داوطلبانه به مراکز انتقال خون مراجعه کنند، گفت: تمامی داوطلبین اهدای خون که کمتر از ۲۴ سال دارند، در هنگام تولد واکسن هپاتیت B دریافت کرده‌اند و با سرمایه‌گذاری بر روی آنها می‌توان وجود خون سالم و کافی را برای آینده کشور تضمین کرد.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون انتقال خون در ۲۰ سال گذشته از میزان شیوع هپاتیت بین اهداکنندگان خون کاسته است، افزود: بخش عمده این موفقیت به دلیل افزایش کیفیت فرآیندهای انتقال خون است که مهم‌ترین آنها تاکید انتقال خون بر نهادینه‌سازی اهدای خون آگاهانه و انتخاب اهداکننده سالم است.

رئیس شبکه هپاتیت ایران خطر ابتلا به هپاتیت‌های ویروسی از طریق انتقال خون در ایران را نزدیک به صفر برشمرد و گفت: در بسیاری از کشورهای منطقه انتقال خون همچنان به عنوان راهی برای ابتلا به هپاتیت‌های ویروسی شناخته می‌شود، اما سازمان انتقال خون ایران موفق شده است سلامت خون‌های اهدایی را تضمین کند و خطر شیوع بیماری‌های ویروسی قابل انتقال از طریق دریافت خون را نزدیک به صفر برساند.

وی ادامه داد: درمان بیماران تالاسمی ماژور مبتلا به هپاتیت در دستور کار قرار داد و شیوع هپاتیت در بین بیماران تالاسمی(Thalassemia) روند نزولی بسیار خوبی را در پیش گرفته است.

علویان از واکسینه کردن اهداکنندگان خون در برابر هپاتیت B به عنوان اقدام ارزشمند و آینده نگرانه سازمان انتقال خون یاد کرد و گفت: اگر بخواهیم در سال ۱۴۱۰ مورد جدیدی از هپاتیت نداشته باشیم، این استدلال وجود دارد که تمامی افراد زیر ۵۰ سال واکسن دریافت کنند، اما در عمل امکان واکسیناسیون در این سطح وجود ندارد.

وی ادامه داد: هدف از واکسیناسیون اهداکنندگان خون کمک به ارتقای سلامت اهداکنندگان و دریافت کنندگان خون است و دریافت واکسن رایگان نیز در قبال فعالیت انسان دوستانه اهداکنندگان مستمر انجام می‌شود.

علویان به گزارش اداره کل زندان‌های استان کردستان اشاره کرد و گفت: شناسایی موارد هپاتیت B و C در تمامی زندان‌های استان، ویزیت زندانیان بیمار توسط پزشک عمومی، روانشناس و پزشک متخصص عفونی، واکسیناسیون تمامی زندانیان استان در برابر هپاتیت B و صدور دفترچه درمانی برای تمامی زندانیان از جمله اقدامات ارزشمند اداره کل زندان‌های کردستان در مواجهه بابیماری هپاتیت بوده است.

وی ادامه داد: همانگونه که انجمن‌های حمایت از زندانیان در زمینه کمک‌های نقدی و غیر نقدی به خانواده‌های زندانیان فعالیت می‌کنند، باید در حوزه‌های آموزشی به خانواده‌ها نیز یاری رساند.

وی به ظرفیت‌های اداره کل زندان‌ها اشاره کرد و یادآور شد: ظرفیت بسیار خوبی برای پیشگیری و درمان هپاتیت در اداره کل زندان‌ها وجود دارد و پیشنهادهایی به این اداره تقدیم شده است تا یک گام فراتر از برنامه‌های کشوری فعالیت کنند.

خطر انتقال هپاتیت C از معتادان تزریقی
علویان با بیان اینکه راه‌های انتقال هپاتیت B در ایران بیشتر در افراد با سابقه فامیلی خصوصا از طریق مادر به نوزاد، خالکوبی و حجامت غیر بهداشتی و افراد با سابقه رفتارهای پرخطر است، گفت: هپاتیت C بیشتر در معتادان تزریقی دیده می‌شود و معتاد تزریقی مبتلا می‌تواند به سادگی افراد دیگری را چه از طریق تزریق‌های مشترک و چه از راه تماس جنسی آلوده کند. همانگونه که گفته می‌شود نجات یک بیمار معتاد، نجات جامعه است؛ باید تاکید شود که نجات بیمار مبتلا به هپاتیت نیز نجات جامعه است و با این تفکر با اعتیاد و هپاتیت مبارزه کرد.

رئیس شبکه هپاتیت ایران یادآور شد: فضای استان کردستان فرهنگی است و وجود باورهای دینی در آن پر رنگ است و این ظرفیت وجود دارد که کردستان استانی پیش قراول در حوزه پیشگیری از هپاتیت باشد.

وی با بیان اینکه معاون سیاسی و امنیتی استانداری از آمادگی مجموعه دستگاه‌های اجرایی برای ورود به پویش‌های پیشگیرانه بیماری هپاتیت خبر داده است، گفت: پاک کردن صورت مساله وجود هپاتیت به هیچکس کمکی نمی‌کند و باید با هم افزایی و با برنامه منسجم برای ریشه کنی هپاتیت تلاش کرد و خوشبختانه معاون سیاسی استانداری این فضا را تامین کرده است.

علویان با اشاره به اینکه جامعه ایران در راستای سلامت و کاهش بار بیماری هپاتیت حرکت کرده  است، گفت: در سال‌های اخیر کاهش ابتلا به هپاتیت به خصوص در نوجوانان و افراد زیر ۲۴ سال قابل توجه بوده است؛ به گونه‌ای که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت بی و ۱۸۶ هزار نفر مبتلا به هپاتیت C در کشور می‌توانند مانند سایر اقشار جامعه به کار و فعالیت بپردازند.

وی ابراز امیدواری کرد با تلاش دست اندرکاران و مسئولان این عرصه، موانع اشتغال و فعالیت بیماران هپاتیت که عامل اصلی انزوای آنان در جامعه است، مرتفع شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: