کد خبر: ۱۹۴۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 08
این داروها برای درمان تومورهای توپر مانند سرطان روده، پستان، ریه و دهانه رحم استفاده می‌شوند و برخلاف داروهای رادیوتراپی و شیمی درمانی که به بافت‌های سالم نیز صدمه می‌زنند، این داروها تنها تومور را هدف قرار داده و به درمان آن کمک می‌کنند
شفاآنلاین>سلامت> عضو هیات علمی گروه هماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه لازم است غربالگری‌ بیماری‌ها نیز مانند واکسیناسیون سراسری و اجباری شود، گفت: در این صورت بسیاری از بیماری‌های خطرناک قبل از رسیدن به مراحل پیشرفته شناسایی شده و یا حتی بروز نمی‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر سایه پرخیده همزمان با روز بیماری‌های خاص و صعب العلاج با اشاره به داروهای جدید که به روش تارگتینگ یا هدفمند عمل می‌کنند، گفت: این داروها برای درمان تومورهای توپر مانند سرطان روده، پستان، ریه و دهانه رحم استفاده می‌شوند و برخلاف داروهای رادیوتراپی و شیمی درمانی که به بافت‌های سالم نیز صدمه می‌زنند، این داروها تنها تومور را هدف قرار داده و به درمان(Treatment) آن کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر ۲۰ سال پیش فردی به بیماری ) CLLلوسمی مزمن لنفاوی) مبتلا می‌شد، درمانی برای آن وجود نداشت، گفت: اما امروزه با کشف داروهای جدید، درمان کامل این بیماری امکانپذیر شده است، با این حال متاسفانه اکثر این داروها وارد کشور نشده‌اند و هنوز نمونه داخلی آن نیز تولید نشده و تنها در موارد خاص و در صورت توانایی بیمار برای پرداخت هزینه‌ها، دارو به صورت تک نسخه‌ای وارد کشور می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که این داروها هرچه سریع‌تر در داخل کشور تولید شوند تا تمامی بیماران با هر توان مالی به آنها دسترسی داشته باشند.

اهمیت اطلاع رسانی و آگاهی مردم در پیگیری‌های اولیه بیماری

پرخیده با اشاره به مراحل مختلف بروز بیماری، به چگونگی پیگیری‌های اولیه، ثانویه و درمان اشاره کرد و گفت: پیشگیری اولیه درباره سرطان خون صدق نمی‌کند، ولی در مورد تومورهای توپر در صورت انجام  بررسی‌ها، غربالگری و معاینات دوره‌ای، قابل تشخیص بوده و در صورت تشخیص در مراحل اولیه، نه تنها درمان حاصل می‌شود بلکه تحت شرایطی می‌توان جلوی بروز بیماری(Sickness) را گرفت.

این عضو هیات علمی با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی و آگاهی مردم در پیگیری‌های اولیه عنوان کرد: در این راستا باید ابتدا بستر اطلاع رسانی فراهم شده و از تمامی کانال‌های ارتباطی و اطلاع رسانی برای آگاه سازی مردم استفاده کرد.

تشخیص سرطان در مراحل اولیه تاثیر مستقیم بر نوع و درصد درمان بیماری دارد

وی با بیان اینکه تشخیص سرطان در مراحل اولیه تاثیر مستقیم بر نوع و درصد درمان بیماری دارد، گفت: به عنوان نمونه انجام معاینات دوره‌ای از سن ۴۰ سالگی برای بانوان و از ۵۰ سالگی برای مردان، تاثیر بالایی در تشخیص تومورهای پستان و پروستات دارد. بنابراین آگاه کردن عموم در خصوص اهمیت و ضرورت این معاینات تاثیر زیادی در جلوگیری از بروز بیماری‌ها خواهد داشت.

وی با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی در این رابطه و راه‌های مختلف اطلاع رسانی، مطرح کرد: مراکز بهداشت، مدارس، مکان‌های عمومی و ابزار مختلف اطلاع رسانی منابع خوبی برای آگاه‌سازی هستند. باید از تمام این پتانسیل‌ها استفاده شود.

غربالگری مانند واکسیناسیون سراسری و اجباری شود

پرخیده با بیان اینکه کادر درمانی باید با آگاهی کامل، فرم‌های غربالگری برای تشخیص هر نوع بیماری را شناخته و برای تمامی مراجعین پر کنند، ادامه داد: کادر درمانی در مراکز بهداشتی و درمانی نیز باید کاملا آموزش دیده و آگاه باشند و با شناسایی افراد پرخطر و انجام غربالگری‌های صحیح و مناسب هر بیماری، به تشخیص تومورها و سایر بیماری‌های بدخیم در مراحل اولیه کمک کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه در این رابطه پیشنهاد داد: غربالگری‌ها نیز مانند واکسیناسیون سراسری و اجباری شود تا عموم مردم در هر سن و منطقه‌ای مجبور به تکمیل آن باشند؛ چراکه در این صورت بسیاری از بیماری‌های خطرناک قبل از رسیدن به مراحل پیشرفته شناسایی شده و یا حتی بروز نمی‌کند. با این اقدام نه تنها به پیشگیری و در مان بیماری‌ها کمک می‌شود، بلکه هزینه‌ها نیز تا میزان زیادی کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر دولت با اجرای این طرح یعنی غربالگری‌های سراسری با کاهش بودجه، هزینه را به جای درمان در بخش پیشگیری صرف کند.

ضرورت طراحی سیستمی خاص برای حمایت‌های روانی و اجتماعی از بیماران خاص و صعب‌العلاج

پرخیده در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به مشکلات روحی و عاطفی بیماران سرطانی و خانواده‌های آنها اشاره کرد و گفت: علاوه بر هزینه‌های مالی و بار اقتصادی، با درگیر شدن یک عضو خانواده به این بیماری تمامی اعضا درگیر شده و تحت الشعاع شوک عاطفی و مسایل روحی و روانی آن قرار می‌گیرند.

وی بر ضرورت طراحی سیستمی خاص برای حمایت‌های روانی و اجتماعی از این افراد تاکید کرد و گفت: باید کادری متخصص و ویژه برای ارایه مشاوره‌ های روحی و روان‌تنی به این بیماران تربیت شده و در تمامی مراکز درمانی از آنها استفاده شود. البته در برخی از مراکز مشاورانی برای کمک به بیماران فعالیت می‌کنند، ولی باید سیستمی طراحی شود تا این مشاوره‌ها از همان مراحل اولیه انجام شود تا در روند درمان بیماری نیز تاثیرگذار باشد.

وی افزود: ارتباط پزشک با بیمار در این نوع بیماری‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و درواقع روحیه دادن به بیمار و حمایت‌های روحی، طی کردن این مسیر دشوار را برای بیمار هموارتر می کند.

پرخیده با بیان اینکه هماتولوژی یک بیماری تک بعدی نیست، عنوان کرد: تمامی گروه‌های پزشکی باید در این زمینه آموزش ببینند و در واقع به این رشته کمک کنند.

عضو هیات علمی گروه هماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه بر حمایت‌های اجتماعی از بیماران سرطانی نیز تاکید کرد و گفت: اکثر این بیماران برای طی کردن مراحل درمانی علاوه بر هزینه‌های بالای درمان، کار خود را نیز از دست می‌دهند که باید برای این مشکلات و مسایل نیز راهکارهایی اندیشیده شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: