کد خبر: ۱۹۴۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 05
شایع­ ترین علامت مربوط به بیرون­ زدگی دیسک در مهره­ های کمری، درد در پا (که به درد سیاتیک نیز معروف است) می­ باشد.
شفا آنلاین>سلامت>بیرون­ زدگی دیسک اغلب در مهره ­های کمر یا گردن رخ می­ دهد، اما ممکن است در مهره ­های سینه­ ای نیز اتفاق بیفتد. بیرون­ زدگی دیسک<Drive out> در نقاط مختلف علایم درد متفاوتی ایجاد می­ کند.

علایم بیرون زدگی دیسک

علایم بیرون­ زدگی دیسک در مهره­ های کمری
به گزارش شفا آنلاین:شایع­ ترین علامت مربوط به بیرون­ زدگی دیسک در مهره­ های کمری، درد در پا (که به درد سیاتیک نیز معروف است) می­ باشد. حدود %­۹۰ بیرون­ زدگی ­های دیسک در مهره ­های L5 L4 و S1 L5 رخ می ­دهد که موجب درد در عصب L5 یا S1 شده که به سمت پایین در عصب سیاتیک منتشر می ­شود.


علایم یک دیسک بیرون­ زده در این محل­ها عبارتند از:

یک دیسک بیرون­ زده مابین مهره ­های چهارم و پنجم کمر (L5 L4) معمولاً عصب L5 را تحت فشار قرار می­ دهد. علاوه بر درد سیاتیک، این نوع از بیرون­ زدگی دیسک می­ تواند موجب ضعف در بالا آوردن انگشت شست پا و احتمالاً ضعف زانو گردد که با نام "مچ پای افتاده” نیز شناخته شده است. کرختی و درد نیز ممکن است در نوک پا حس شود.

دیسک بیرون­ زده بین مهره ­های پنجم کمری و مهره­ ی اول خاجی (S1 L5) معمولاً عصب S1 را تحت فشار قرار می­ دهد. علاوه بر درد سیاتیک، این نوع بیرون­ زدگی دیسک می­ تواند منجر به ایجاد ضعف در هنگام ایستادن روی انگشتان پا گردد. کرختی و درد می­ تواند رو به پایین در کف پا و قسمت بیرونی پا منتشر گردد.

علایم بیرون­ زدگی دیسک در مهره ­های گردنی

علایم بیرون زدگی دیسک

بیرون­ زدگی دیسک در مهره ­های گردنی نسبت به مهره ­های کمری کم­تر شایع است چرا که میزان ماده ­ی دیسک کمتر و اساساً نیروی کمتری به مهره­ های گردنی وارد می­ شود. درد و دیگر علایم بیرون­ زدگی دیسک بسته به سطح درگیری متفاوتند.

دیسک بیرون­ زده مابین مهره ­های ۴ و ۵ (C5 C4) ریشه ­ی عصب C5 را تحت فشار قرار می­ دهد. بیماران ممکن است احساس ضعف در عضله­ ی دلتویید در قسمت بالای بازو داشته باشند اما معمولاً احساس کرختی و گزگز شدن ندارند. همچنین یک دیسک بیرون­ زده ­ی گردنی در این سطح می­ تواند باعث درد شانه شود.

دیسک بیرون­ زده مابین مهره­ های ۵ و ۶ (C6 C5) ریشه­ ی عصب C6 را تحت فشار قرار می­ دهد. این قسمت یکی از شایع­ ترین محل­ های بیرون­ زدگی دیسک در گردن می­ باشد. این بیرون­ زدگی دیسک می­ تواند موجب ضعف در عضله ­ی دو سربازو (عضله ­ای که در جلوی بازو قرار می­ گیرد) و عضلات باز کننده­ ی مچ گردد. درد، کرختی و گزگز شدن می­ تواند به قسمتی از دست که در سمت انگشت شست قرار دارد کشیده شود.

دیسک بیرون زده مابین مهره ­های ۶ و ۷ (C7 C6) باعث ایجاد فشار روی ریشه­ ی عصب C7 شده و یکی دیگر از محل­های شایع بیرون­ زدگی دیسک در گردن می ­باشد. این بیرون­ زدگی دیسک می­ تواند موجب ضعف عضله­ ی سه سر بازو (عضله­ ای که در پشت بازو قرار دارد و تا ساعد ادامه دارد) و عضلات بازکننده­ ی انگشتان گردد. کرختی و گزگز شدن همراه با درد ممکن است رو به پایین در عضله­ ی سه سر و انگشت میانی انتشار یابد.

دیسک بیرون­ زده مابین مهره­ ی هفتم گردنی و مهره­ ی اول سینه­ ای (T1 C7) ریشه ­ی عصب C8 را تحت فشار قرار می­ دهد. این بیرون­ زدگی دیسک می­ تواند باعث ایجاد ضعف در هنگام گرفتن اشیاء همراه با کرختی، درد و گزگز شدن گردد که به بازو و قسمتی از دست که در سمت انگشت کوچک قرار دارد انتشار می­ یابد.

روش های درمانی دیسک های کمری و گردنی از روش های ساده تا جراحی های بسته و باز دیسک متغییر است.

امروزه روش های جدید جراحی بسته دیسک ( SELD و ELND) به جهان مدرن پزشکی معرفی شده که برخلاف روش قبلی جراحی لیزری دیسک (PLDD)، جهت دیسک های به شدت پاره شده و جدا شده نیز کاربرد دارد.

پزشک آنلاین
دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: