کد خبر: ۱۹۴۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 03
فیبروز ریه به معنی تشکیل بافت فیبروز (بافت همبند) در ریه است که علاوه بر ایجاد مشکل تنفس، انجام دادن حرکات ورزشی نیز دشوار می‌شود.این ناراحتی همچنین باعث سرفه‌های خشک و مزمن می‌شود.

شفا آنلاین>سلامت>فیبروز ریه به معنی تشکیل بافت فیبروز (بافت همبند) در ریه است که علاوه بر ایجاد مشکل تنفس، انجام دادن حرکات ورزشی نیز دشوار می‌شود.این ناراحتی همچنین باعث سرفه‌های خشک و مزمن <Dry and chronic coughs>می‌شود.


به گزارش شفا آنلاین: تظاهرات بالینی این بیماری شامل کوتاهی تنفس، سرفه مزمن، تنگی نفس، خستگی، بی اشتهایی و کاهش وزن، کاهش توان تأمین اکسیژن بدن و تغییرات عملکرد در تست‌های ریوی است.

علت بیماری

فیبروز ریه زمانی رخ می‌دهد که بافت‌های ریه آسیب دیده و دچار جراحت می‌شوند. این بافت سفت و ضخیم عملکرد صحیح ریه را مشکل می‌سازد. هر چه فیبروز ریه تشدید شود، تنگی نفس نیز پیشرفت می‌کند.

عوامل بروز این بیماری متعدد است ازجمله التهاب مزمن که شایع‌ترین علت است. دلیل آن می‌تواند عفونت یا آرتریت روماتوئید باشد که سیستم ایمنی به‌جای حمله کردن به میکروب‌ها، به بافت‌های سالم ریه حمله ور می‌شود.

قرار گرفتن در معرض اشعه و برخی آلاینده‌های محیطی نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. مصرف برخی از داروها نیز می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد.

عوامل مستعد کننده بیماری

اگرچه فیبروز ریوی در کودکان و نوزادان هم دیده می‌شود، اما احتمال بروز این اختلال در میانسالان و سالمندان بیشتر است.

افراد سیگاری و آنهایی که سابقه استعمال دخانیات داشته‌اند، به احتمال بیشتری نسبت به افرادی که اصلا سیگار نمی‌کشند به فیبروز ریه مبتلا می‌شوند. فیبروز ریه می‌تواند در بیماران آمفیزم نیز رخ دهد.

اگر محل کار در معدن، مزرعه یا ساخت و ساز بوده و یا با آلوده کننده‌های شناخته شده در آسیب ریه مواجهه داشته باشید در معرض خطر ابتلا به فیبروز ریه هستید.

پرتودرمانی در قفسه سینه یا استفاده از برخی داروهای شیمی‌درمانی فرد را مستعد فیبروز ریه می‌کند.

به نظر می‌رسد برخی انواع فیبروز ریه به ارث می‌رسد، لذا عنصر ژنتیک نیز محتمل است.

درمان بیماری

درمان هرچند زیاد مؤثر نیست اما داروهای ضدالتهاب، کورتون‌ها و داروهای کاهش دهنده ایمنی مانند آزاتیوپرین و سیکلوسپورین، اکسیژن کمکی و نهایتا پیوند ریه از راه‌های درمانی این بیماری محسوب می‌شوند.طبنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: