کد خبر: ۱۹۲۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 21
ناصری‌پور :از ۵۴ میلیارد تومان سندی که سال گذشته به این بیمه‌ها ارسال کرده‌ایم تا کنون فقط ۱۴ میلیارد تومان از آن دریافت شده است
شفا آنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران از بدهی سنگین بیمه‌های تجاری به این دانشگاه خبر داد و گفت: از ۵۴ میلیارد تومان سندی که سال گذشته به این بیمه‌ها ارسال کرده‌ایم تا کنون فقط ۱۴ میلیارد تومان از آن دریافت شده است.

به گزارش شفا آنلاین، ناصری‌پور در نشستی خبری با اشاره به تشکیل اولین مجمع سلامت استان تهران در روز دوشنبه هفته جاری به مناسبت هفته سلامت، اظهار کرد:‌ ۷۵ درصد مسائل حوزه سلامت مربوط به عواملی خارج از این حوزه است. شکل‌گیری معاونت اجتماعی در دولت یازدهم و به دنبال آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی(Medical science) باعث شد از نگاه بیماری محور خارج شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: مهمترین هدف از تشکیل مجمع سلامت، اجتماعی شدن موضوع سلامت است که به کمک آن بتوانیم نگاه سلامت محور را به جامعه و مسئولان منتقل کنیم. این مجمع در دولت دوازدهم در بسیاری از استان‌ها شکل گرفت و تاکید وزیر بهداشت نیز شکل گیری آن در همه استان‌هاست. در اولین مجمع سلامت استان تهران تمام نهادهای اجرایی که با موضوع سلامت در ارتباط هستند، حضور خواهند داشت.

وی، کاهش ورودی بیمارستان‌ها و پیشگیری از بیماری را سیاست صحیحی در حوزه سلامت دانست و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم که این مجمع را در تمام شهرستان‌های تابع دانشگاه علوم پزشکی با حضور فرمانداران، معاونان اجتماعی و ... برگزار کنیم.

ناصری پور در ادامه بیان کرد: مشکل کمبود تخت نه تنها برای دانشگاه ایران بلکه در سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران نیز وجود دارد؛ چون مراکز درمانی این دانشگاه‌ها ارجاعی هستند و جمعیت قابل توجهی را تحت پوشش قرار دادند. در این مراکز درصد اشغال تخت بسیار بالاست و گاهی ممکن است بیماران در اورژانس‌ها معطل شوند. به همین دلیل دانشگاه علوم پزشکی ایران سامانه‌ای راه اندازی کرده که به کمک آن هماهنگی‌های بین بخشی و بین دانشگاهی برای ارجاع بیماران ایجاد و آنها در سریع‌ترین زمان ممکن بستری می‌شوند.

وی ادامه داد: پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در استان تهران تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند. در حال حاضر نسبت تخت به جمعیت در این دانشگاه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲.۳۵ است که نسبت به شاخص ملی بالاتر است، اما همچنان با کمبود تخت روبرو هستیم. ضریب اشغال تخت نیز در مراکز درمانی این دانشگاه ۸۲.۸ درصد برآورد شده است. میزان مرگ و میر مادران در این مجموعه ۱۲.۳۶، مرگ و میر نوزادان ۶.۹، شیرخواران کمتر از یک سال ۱۰.۲، مرگ و میر کودکان زیر پنج سال ۱۱.۷ در بین ۷۰۰۰ نفر است. علاوه بر آن میانگین تعیین تکلیف بیماران اورژانسی در شش ساعت اول پذیرش ۹۵ درصد گزارش شده است.

ساخت بیمارستان‌های جایگزین تا پایان سال ۹۷
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به قدیمی و فرسوده بودن بیمارستان‌های این دانشگاه از برنامه بازسازی آنها خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۹۷ و در صورت تامین اعتبار بیمارستان‌های سوختگی باب‌الحوائج در اتوبان همت، فاز دوم بیمارستان فیروزآبادی، بیمارستان امام خمینی (ره) شهریار، فاز دوم بیمارستان روانپزشکی ایران، نوسازی بیمارستان لولاگر، توسعه بیمارستان هفتم تیر، ساخت بخش‌های جدید مرکز درمانی اکبرآبادی و فاز دوم بیمارستان‌های رسول اکرم (ص) و فیروزگر را به پایان برسانیم. به این ترتیب بیش از ۳۰۰ هزار مترمربع فضای درمانگاهی و اورژانس و همچنین مراکز سرپایی تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

نوسانات ارزی بر دارو و تجهیزات پزشکی تاثیرگذار نبود
وی در ادامه درباره آخرین وضعیت بدهی بیمارستان‌های تابع این دانشگاه علوم پزشکی توضیح داد و گفت: تامین منابع پایدار بیمارستان‌ها هر سال این مراکز را با چالش‌هایی جدی روبرو می‌کند، اما با پیگیری‌های دولت اواخر سال ۹۶ مبالغ قابل توجهی تزریق و بخش زیادی از بدهی‌های ما به داروخانه‌ها و شرکت‌های تجهیزات پزشکی پرداخت شد. در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) با وجود نوسانات ارزی در حال حاضر مشکلی نداریم. دولت نیز قول داده است منابع اعتباری دارو و تجهیزات پزشکی را تامین کند. ما تلاش می‌کنیم تمام داروها در خود مراکز درمانی با استانداردها و قیمت مصوب وزارت بهداشت ارائه شود و مصمم هستیم طرح تحول را با قوت ادامه دهیم.

ناصری پور با اشاره به ابلاغ دستورالعمل اداره بیمارستان‌های مستقل از طرف وزارت بهداشت تصریح کرد: در ساختار بیمارستان‌های مستقل در راس بیمارستان یک مدیرعامل و معاونان اجرایی و فنی حضور خواهند داشت. علاوه بر آن هیات علمی شامل پنج نفر تشکیل می‌شود و بیمارستان‌ها اختیارات قابل توجهی به دست می‌آورند. تدوین برنامه راهبردی، تهیه و تصویب ضوابط داخلی،‌ عقد قرارداد با سازمان‌های مختلف و همچنین استقلال مالی از جمله این اختیارات است. در سال ۹۷ قرار است نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد در تمام مراکز تحت پوشش دانشگاه ایران اجرا شود؛ چون نظام پرداخت فعلی در طول سال‌های اجرای خود مشکلاتی ایجاد کرده و کاهش رضایتمندی پرسنل را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: در بودجه سال ۹۷ مقرر شد که سهم ۹ - بیست و هفتم صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی(Social Security) به حساب جداگانه‌ای واریز شود. امیدواریم با این کار مطالبات مراکز درمانی از سازمان تامین اجتماعی دریافت شود، اما هنوز بیمه خدمات درمانی در زمینه تامین منابع مالی مشکل دارد. امیدواریم چالش‌های بیمه سلامت نیز برطرف شود.

۲.۵ میلیارد دلار حجم تجهیزات پزشکی کشور
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به ارسال دستورالعمل حمایت از کالای ایرانی از طرف وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار کرد: باید بتوانیم بازار رقابتی را در این زمینه ایجاد کنیم. در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد داروهای مورد استفاده ما تولید داخل هستند. در مجموع نیز حجم تجهیزات پزشکی مورد استفاده در کشور ۲.۵ میلیارد دلار برآورد شده است که ۹ دهم میلیارد دلار آن در داخل تولید و ۱.۶ میلیارد دلار از خارج وارد می‌شود. هنوز هم در بسیاری از موارد نیازمند واردات هستیم. به همین نسبت نیز در مراکز آموزشی و درمانی از تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود. بخش عمده‌ای از کالاهای مصرفی پزشکی تولید داخل است، اما قسمت عمده کالاهای سرمایه‌ای این حوزه از خارج وارد می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال گذشته ادامه داد: اولین مذاکرات برای تعیین نقشه‌های مربوط به راه‌اندازی پارک علم و فناوری این دانشگاه انجام و بودجه مورد نیاز آن تامین شده است. درصدد هستیم تا مناقصه این پارک را هم برگزار کنیم.

مهم‌ترین دغدغه ما حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به دغدغه این دانشگاه برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم اظهار کرد: در این دانشگاه‌ها تولید تکنولوژی و تجاری سازی محصولات مورد توجه قرار می‌گیرد. امیدوارم ما نیز بتوانیم فارغ‌التحصیلانی کارآفرین داشته باشیم.

ناصری پور با اشاره به آغاز حضور نیروی همیار پرستار هلال احمر در بیمارستان رسول اکرم (ص) ادامه داد: برای اجرای طرح کمک پرستار در بیمارستان‌های تابع خود هماهنگی‌هایی بین معاونت آموزشی، درمان و معاونت پرستاری انجام شده و نحوه پذیرش، ایجاد ظرفیت و چگونگی اجرا شدن آن نیز مشخص شده است.

بدهی سنگین بیمه‌های تجاری به مراکز درمانی دانشگاه ایران
وی در ادامه با اشاره به رقم بالای بدهی بیمه‌های تجاری به مراکز درمانی این دانشگاه اعلام کرد: سال گذشته بیش از ۵۴ میلیارد تومان سند مربوط به درمان بیماران را به بیمه‌ها فرستادیم، اما فقط ۱۴ میلیارد تومان از آن را دریافت کرده‌ایم. بخش عمده‌ای از این بدهی‌ها مربوط به بیمه‌هایی مانند ایران و رازی بوده است.

قدردانی دانشگاه علوم پزشکی ایران از پزشک ایرانی حامی خلیج فارس
ناصری‌پور با اشاره به عملکرد دکتر رزاقی آذر - عضو هیات برد غدد کودکان در مورد حمایت از نام خلیج فارس در کنفرانسی در کشور امارات تاکید کرد: عملکرد ایشان باعث افتخار ما است. از یک عضو این دانشگاه به جز این نیز انتظار نمی‌رود که از نام خلیج فارس دفاع کند. به همین منظور در هیات رئیسه دانشگاه از ایشان تقدیر خواهد شد. این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که بحث دیپلماسی آموزشی نیز باید در کنار دیپلماسی سیاسی رعایت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به بازدید مرتب نیروهای بهداشت محیط از تمام نانوایی‌های مناطق تحت پوشش این دانشگاه اظهار کرد: این کنترل‌ها به منظور بررسی میزان نمک و افزودنی‌های غیرمجاز به نان صورت می‌گیرد. ما باید تا پایان سال ۱۳۹۹، ۲۵ درصد از میزان شکر و قند موجود در محصولات غذایی و همچنین ۲۰ درصد از نمک موجود در این محصولات را کاهش دهیم.

در ادامه این نشست حسین مبارکی - معاون توسعه این دانشگاه از جذب ۱۲۰ کمک پرستار در بیمارستان‌های تابع دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داد و گفت: وزارت بهداشت قبلا برنامه‌ای برای آموزش یکساله کمک پرستاران طراحی کرده بود که به دنبال آن تعدادی نیرو در این زمینه آموزش دیدند. در حال حاضر نیز دانشگاه علوم پزشکی ایران برای جذب ۱۲۰ نیروی کمک پرستار شرکتی مجوز دریافت کرده و آنها را بر اساس نیاز مراکز درمانی خود توزیع می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: