کد خبر: ۱۹۲۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 19
از نظر فیزیولوژیک سیستم تولید مثل انسان یکی از حساس‌ترین سیستم‌های بدن است که احتمال انتقال تغییرات ایجاد شده در آن به نسل‌های بعد وجود دارد
شفاآنلاین>سلامت> انسان‌ها معمولاً سالم به دنیا می‌آیند و تعداد مبتلایان به بیماری‌های مادرزادی چندان زیاد نیست. اما همواره شیوه‌های غلط زندگی، سلامتی انسان را تهدید کرده و او را در معرض بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر قرار می‌دهد. بیماری‌هایی که نه تنها کیفیت زندگی را از بین می‌برند بلکه تداوم نسل و حیات او را هم به خطر می‌اندازند. ناباروری یکی از این بیماری هاست که در میان دلایل متعدد بروز آن دلایلی وجود دارد که زاییده زندگی صنعتی امروزی است و از روی ناآگاهی به‌وجود آمده است.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر محمد رضا صادقی، جنین شناس در آستانه چهارمین کنگره بین‌المللی تولید مثل، می‌گوید: از نظر فیزیولوژیک سیستم تولید مثل انسان یکی از حساس‌ترین سیستم‌های بدن است که احتمال انتقال تغییرات ایجاد شده در آن به نسل‌های بعد وجود دارد.

تحقیقات(researches) ثابت کرده، بسیاری از عوامل محیطی که ناخواسته به دست انسان ایجاد می‌شود سلامت سیستم تولید مثل را تهدید می‌کند.

رئیس پژوهشکده ابن سینا در ادامه می‌افزاید: آلاینده‌های محیطی که به دست انسان به وجود آمده و به نوعی در چرخه طبیعت باقی می‌ماند یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد ناباروی محسوب می‌شود.

برای مثال آلاینده‌هایی که در هوا وجود دارد و به‌دنبال فعالیت کارخانه‌های صنعتی و تردد خودروها تولید می‌شود یا دود دخانیات که حاوی هزاران ماده سمی است بر قدرت باروری افراد تأثیر گذاشته و در نهایت به مشکلات ناباروری منجر می‌شود.

سمومی که در مزارع و کشاورزی برای دفع آفات استفاده می‌کنیم نمونه دیگری از این آلاینده‌ها هستند. اگر این سموم استاندارد باشند باید مدت زمان لازم برای حذف از چرخه طبیعت را طی کنند در غیر این صورت در میوه باقی مانده و قطعاً بر باروری تأثیر خواهند گذاشت. اگر این سموم غیراستاندارد باشد که معضلی بدتر و خطرناک‌تر محسوب می‌شود.

دبیر جشنواره برترین‌های حوزه تولید مثل این کنگره با تأکید بر اینکه نباید به هیچ وجه خودسرانه دارو مصرف (Consumption)شود می‌گوید: برخی داروها که برای درمان بیماری‌های دیگر استفاده می‌شوند یا برخی داروها که از نظر ساختاری شبیه هورمون‌های بدن انسان هستند هنگام ورود به بدن و چرخه متابولیسم، ترکیباتی ایجاد می‌کنند که در نهایت بر عملکرد غدد تولیدمثل اثر می‌گذارد.

بحث کاهش قدرت باروری مردان و کاهش کیفیت اسپرم در طول زمان موضوع دیگری است که این روزها چالش‌های بسیاری را به‌دنبال داشته است. دکتر صادقی به ردپای تغییر سبک زندگی و عوامل محیطی در بروز این مشکل هم اشاره کرده و اظهار می‌کند: بسیاری از عادات زندگی ما تغییر کرده است. فعالیت‌های فیزیکی ما کم شده و ورزش نمی‌کنیم. دیگر مانند گذشته از غذاهای طبیعی استفاده نمی‌کنیم و به غذاهای فست فود که دارای چربی ترانس هستند روی آورده‌ایم. سبوس که قسمت مفید گندم است را جدا کرده و نان بدون سبوس می‌خوریم. در واقع در حالی هر روز چاق‌تر می‌شویم که چربی‌های بدنمان بیشتر می‌شود که بافت چربی باعث تغییر ماهیت هورمون‌های مختلف بدن می‌شود.

تحقیقات آزمایشگاهی ثابت کرده است در بسیاری از کودکان چاق بخشی از هورمون‌های مردانه به هورمون استروژن (هورمون‌های جنسی زنانه) تبدیل می‌شود که در قدرت باروری آنها بسیار اثرگذار است.

به‌گفته این جنین شناس، تغییر هورمون‌های جنسی ناشی از اضافه وزن مخصوص مردان نیست و مشاهده شده، اضافه وزن کنترل نشده در زنان نیز به افزایش هورمون‌های مردانه و بیماری‌هایی مانند تخمدان پلی کیستیک و رشد موهای زائد منجرمی شود.

وی در خاتمه تأکید می‌کند: هرچند عده‌ای درجه اهمیت ناباروری را در مقایسه با بیماری‌های قلبی و عروقی یا بیماری‌های فشار خون ناچیز می‌دانند اما خوب است به این نکته توجه کنیم که در مواردی که عوامل محیطی روی سطح ژنی اثر بگذارند ممکن است این اثرات مخرب به تولد فرزندان بیمار و مشکل دار در نسل بعد منجر شود که این موضوع سلامت جامعه را با خطری جبران‌ناپذیر مواجه خواهد کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: