کد خبر: ۱۹۱۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 11
رئیس کل بانک مرکزی: یکی از ویژگی های مدل جدید ارز، شفاف سازی است که اقتضای امروز بازارهای مالی کشور است.
شفاآنلاین>بیمه و بانک>رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکی از ویژگی های مدل جدید ارز، شفاف سازی است که اقتضای امروز بازارهای مالی کشور است.

به گزارش شفاآنلاین، ولی الله سیف ظهر امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرایی شدن سیاست های ارزی جدید دولت، اظهار داشت: در حال حاضر برای اظهار نظر قطعی در خصوص این طرح بسیار زود است، اما اطلاعات جسته و گریخته حاکی از آثار مثبت آن در اقتصاد کشور است.

وی بحران ارزی اخیر در کشور را ناشی از عوامل غیراقتصادی برشمرد و ادامه داد: یکی از ویژگی های این مدل جدید، شفاف سازی است که اقتضای امروز بازارهای مالی کشور است. ارز درآمدی کشور سرمایه ای ملی است و برای تخصیص آن باید به درستی دقت کنیم تا به امور اختصاص یابد که اولویت کشور است و برای انجام اینکار نیاز به ابزار داریم.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تعامل قوا در مسئله ارز با بیان اینکه خوشبختانه تعامل خوبی در این زمینه وجود دارد، تصریح کرد: شرایط به نحوی است که انسجام کلی و جدی در همه اعضای دولت وجود دارد و همه با تمام توان در صحنه هستند. بعد از جلسه هیئت دولت، جلسه بررسی های اقتصادی برای تدوین مقررات و آیین نامه های مورد نظر است که بخشی از آنها نیاز به مصوبه دولت داشت و در جلسه امروز هیئت دولت تصویب شد.

سیف ادامه داد: بعضی مسائل نیازمند هماهنگی بین چند دستگاه است که عمدتا بین بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت است. مواردی است که بانک مرکزی مستقیم ورود می کند؛ به طور مثال شب گذشته دو آیین نامه نهایی شد و در قالب اطلاعیه منتشر شد که یک در خصوص ارز تامین خدمات در خصوص مسافرین بود که بلاتکلیف بود و دیگری در خصوص فروش سکه بود.

وی با بیان اینکه پیش فروش سکه تنوع بیشتری پیدا می کند، اظهار داشت: آنچه مسلم است، قیمت سکه در ۷-۸ روز آینده از قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی تبعیت خواهد کرد و هم اکنون نیز این روند مشهود است. در زمان هایی در خصوص سکه حباب وجود دارد چراکه متاثر از دو عامل دلار و طلا است، در حال حاضر در قیمت سکه حباب وجود دارد و این حباب بزودی تخلیه خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی در خصوص دیرهنگام بودن اقدامات دولت در خصوص ارز، تاکید کرد: این تصمیم فقط تک نرخی کردن ارز نیست، بلکه تصمیمی بود که بر اساس آن دولت ساختارهای اقتصادی و مالی را استحکام ببخشد و از فضاسازی ها و التهاب آفرینی ها که بخشی از آن مربوط به خارج کشور و دشمنان بود، به دور نگه دارد.

وی در پایان گفت: متناسب با بروز این شرایط خودمان را تجهیز می کنیم و به استقبال شرایطی که در آینده ممکن است به وجود آید می رویم.

برچسب ها: بیمه ، بانک ، ارز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: