کد خبر: ۱۹۱۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 12
طبق نتایج یک آزمایش اولیه، داروی مورداستفاده در درمان دیابت نوع۲ می‌تواند به کاهش چربی کبد در بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی و قندخون بالا کمک کند.
      

شفا آنلاین>سلامت>در افراد مبتلا به دیابت نوع۲، بیماری کبد چرب غیرالکلی شایع است و می‌تواند منجر به بیماری شدید کبدی موسوم به "استاتو هپاتیت غیرالکلی" شود. محققان مشاهده کردند بزرگسالان میانسال که دارویempagliflozi- دریافت کردند، بعد از ۲۰ هفته درمان به طور متوسط ۱۶.۲ تا ۱۱.۳ درصد کاهش در میزان چربی کبدی‌شان مشاهده شد. از سوی دیگر یافته‌ها نشان داد گروه کنترل فقط شاهد کاهش حداقل از ۱۶.۴ تا ۱۵.۶ درصد در میزان چربی کبدشان بودند.

به گزارش شفا آنلاین:«امبری میتال»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان مدانتا هند، در این باره می‌گوید: «علیرغم این حقیقت که استاتو هپاتیت غیرالکلی ممکن است به سیروز کبدی و سرطان کبد تبدیل شود، تاکنون هیچ دارویی برای درمان کبد چرب غیرالکلی یا استاتو هپاتیت غیرالکلی تایید نشده است و داروهای نظیر متفورمین، پیوگلیتازون و ویتامین E دارای موفقیت محدودی در کاهش چربی کبد بوده‌اند.»


میتال در ادامه می‌افزاید: «نتایج ما نشان می‌دهد داروی empagliflozi- ممکن است به درمان کبد چرب غیرالکلی کمک کند.» مطالعات قبلی پتانسل داروی دیابت empagliflozi- را در کاهش چربی کبد در موش‌های مبتلا به کبد چرب نشان داده بود. وی تاکید می‌کند: «هنوز یافته‌های ما اثبات نکرده‌اند که empagliflozi- به درمان کبد چرب غیرالکلی کمک کرده یا از استاتو هپاتیت غیرالکلی پیشگیری می‌کند، اما نتایج اولیه امیدبخش بوده و احتمال وجود فواید بیشتر این دارو را نشان داده است.» در مطالعه جدید، بیماران ۴۰ سال به بالا که مبتلا به دیابت نوع۲ و کبد چرب غیرالکلی بودند مورد بررسی قرار گرفتند. این دارو عمدتاً با افزایش دفع گلوکز از طریق ادرار عمل می‌کند و منجر به کاهش میزان گلوکز خون و وزن بدن می‌شودسپید
MedicalXpress

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: