کد خبر: ۱۹۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 10
برخی دانشمندان معتقدند، نتایج تحقیقات و پژوهش ها هرچقدر هم اندک و حتی بدون کاربرد به نظر برسند، ارزشمند هستند؛ اما پژوهشگران عمدتا جوان و تازه کار، خواستار نتایجی ملموس تر و کاربردی تر هستند؛ پژوهش هایی که اثربخشی خارج از محیط آکادمیک داشته باشد.
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>برخی دانشمندان معتقدند، نتایج تحقیقات و پژوهش ها هرچقدر هم اندک و حتی بدون کاربرد به نظر برسند، ارزشمند هستند؛ اما پژوهشگران عمدتا جوان و تازه کار، خواستار نتایجی ملموس تر و کاربردی تر هستند؛ پژوهش هایی که اثربخشی خارج از محیط آکادمیک داشته باشد.

یافتن هدف و معنا در آزمایشگاه

به گزارش شفا آنلاین:زمانی که "ملیسا کریگ" متوجه شد یک ماده زیستی مانند جلبک، سرعت لغزش ­های زمین در زیرآب را کاهش داده و این کار را با آزاد کردن مواد شیمیایی انجام می ­دهد که در چسباندن تپه­ های بستر دریا به یکدیگر کمک می­ کند، نتوانست اشتیاق همکارانش را درباره این کشف برانگیزد. گروه تحقیقاتی در دانشگاه بنگور (انگلستان) نسخه ­های کوچکی از لغزش­ های زمین را در مخازن آب تولید کردند و ترکیب و مقدار ماده تشکیل دهنده را تغییر دادند تا بستر دریا را در خشن­ ترین شرایطش مدلسازی کنند.

به گفته جاکو باس، دانشمند علوم اقیانوسی، کشف کریگ بی­ سابقه بود و قبلا آزمایش­ هایی که چنین نتایجی را ارائه داده باشند، انجام نشده بودند؛ اما کریگ نمی ­دانست چگونه نتایج این کشف درباره جلبک می­ تواند در محیط­ های فراتر از محل تحصیل وی کارآمد باشد.

از اواخر فوریه سال جاری میلادی، کریگ فعالیت خود را به عنوان زمین شناس در یک شرکت تحقیقات نفتی در گینه نو آغاز کرد و امیدوار است که نتایج تحقیقاتی که انجام می دهد، کارکردهای عملی واضحی داشته باشند.

مدت ها قبل از اینکه دانشمندان، کار بر روی تز دکترای خود را آغاز کنند، به آنها گفته می شود که تحقیقاتشان دارای تاثیرات ماندگار خواهد بود. در این بین، بسیاری از محققان تازه­ کار امیدوارند با کمک کردن به درمان بیماری­ها، ایجاد زیرساخت انرژی پاک یا تأمین آب و غذا برای جوامع دچار خشکسالی و قحطی، تغییری (مثبت) در جهان ایجاد کنند.

حس کنجکاوی اغلب عامل ایجاد انگیزه در محققان بوده و آنها را به سمت کنکاش چگونگی فعالیت جهان می کشاند؛ برخی از آنها نیز علم را به عنوان راهکاری برای تبدیل کردن دنیا به جایی بهتر می­ دانند. "فیلیپ باور"، شیمیدان کینگز کالج لندن براین باور است که دانش­ بدست آمده هرچقدر هم غیرمنتظره و بدون کاربرد به نظر برسد، ارزشمند خواهد بود. با این حال، کریگ  و برخی دیگر از محققان امیدوار بودند نتایج ملموس ­تری را در طول تحقیقاتشان به دست بیاورند.

گزارش لینکدین (LinkedIn) در سال 2016 نشان داد، 41 درصد پژوهشگران حرفه ­ای - در مقایسه با 37 درصد در سایر بخش ها - داشتن هدف، نه پول یا موقعیت شغلی را عامل و موتور محرک انجام پژوهش توصیف کردند.

این گزارش نشان می دهد کارکنان هدفمند،رضایت شغلی بالاتری داشته و برای حداقل سه سال، در یک شرکت می­ مانند. محققان می توانند روش­ های متنوعی را برای حفظ انگیزه امتحان کنند. برخی محققان به دنبال آزمایشگاه­ هایی هستند که در پژوهش های بسیار تحلیلی شرکت دارند یا با شرکایی در صنعت همکاری می ­کنند؛ برخی به دنبال موقعیت های تحقیقاتی در صنعت هستند؛ و دانشمندان تجارت­گراتر هم ممکن است استارتاپ­ هایی را برای داشتن تاثیر و ارزش مورد نیاز، تاسیس کنند.

تاثیرگذاری از طریق صنعت

برای بسیاری از محققان تازه­ کار، تلاش برای بدست آوردن گرنت­ ها و انتشار نتایج پژوهش ­ها می تواند دلسردکننده باشد. به طور مثال، "دولورس دل پرت"، محقق پسادکترا در سازمان تحقیقاتی BioMed X در هایدلبرگ (آلمان) در حال مطالعه نقش سلول ­هایی خاص در مغز در اختلالات روانشناختی است. وی زمانی که درحال بررسی پروتئینی مرتبط با بیماری آلزایمر بود، تصمیم گرفت به محیطی برود که تحقیقات کاربردی­ تری انجام می­ دهد.

او حس می­ کرد سیستمی که بر روی انتشار مقاله پایه­­گذاری شده، مفهومی آشنا برای بسیاری از محققان در محیط ­های آکادمیک است، اما در شرکت BioMed X می ­تواند نتایج تحقیقاتش را به طور واضح­تری ببیند. او بر این باور است این شرکت در آینده، دارویی که وی و همکارانش در حال بررسی آن هستند را در سطح وسیع تولید خواهد کرد.

علم کاربردپذیر

"بلاک استوک" معتقد است، محققان تازه­ کاری که به دنبال تأثیرگذاری و بازخورد اجتماعی وسیع تر تحقیقاتشان هستند، باید به دنبال کار و مطالعه در موسساتی باشند که این هدف را از طریق برنامه ­های متمرکز بر کاربردپذیری محقق می­ کنند.

وی به این دانشمندان توصیه می­ کند، برنامه ­هایی را بیابند که سطوح عملی مشارکت ­پذیری دارند یا دست کم برنامه ­هایی که پروژه­ هایشان شرکایی در دنیای واقعی دارند؛ شرکایی که بتوانند به دانشجویان بیاموزند که یافته­ هایشان را خارج از محیط آکادمیک به حوزه عمل بگذارند. به عنوان مثال، وی از برنامه آموزشی "چگونه می ­توان دنیا را تغییر داد" در دانشگاه کینگز کالج نام می ­برد که خود مدیر آن است و دانشجویان رشته مهندسی را به نمایندگانی از صنعت و دولت مرتبط می­ کند تا مباحثی مانند کیفیت آب و حمل و نقل عمومی را بررسی کنند.

او همچنین پیشنهاد می­ کند، دانشجویان باید برنامه­ های دکترایی را بیابند که مستقیما با صنعت همکاری می ­کنند. به طور مثال، فرانهوفر آلمان 70 درصد بودجه تحقیقاتی خود را از قرارداد با شرکای خارجی و موسساتی دریافت می­ کند که بر مباحثی مانند تکنولوژی چوب و لیزر متمرکز هستند و تولید ابزار یا ارائه فرآیند مورد نیاز مردم، عنصری اساسی در این برنامه تحقیقاتی است.

"ریچل هارویتز"، دانشمند و مدیرعامل شرکت Caribou Biosciences در برکلی است. او به دنبال تجاری­ سازی فناوری ویرایش ژن به نام CRISPR است و پیشنهاد می­ کند، دانشمندانی که خ مشاهده تاثیر تحقیقاتشان هستند، باید آزمایشگاه­ ها و شرکت­ هایی را بیایند که تحقیقات کاربردپذیر انجام می­ دهند. او بر این باور است که شرکت­ های زیادی در حوزه صنعت وجود دارند که از علوم و فناوری­ ها برای حل مشکلات استفاده می­ کنند.

داشتن انگیزه در دنیای واقعی

برای برخی محققان، راه اندازی کسب و کار مستقل می­ تواند معنایی که به دنبالش هستند را به آن­ها بدهد. پاول هارکین، انکولوژیست مولکولی در دانشگاه کوئین در بلفست (کانادا) به دنبال گسترش دادن تحقیقاتش در زمینه ژن BRCA1 بود که در سرطان پستان موروثی ایفای نقش می­ کند. هارکین برای محقق کردن اهداف خود، از محیط آکادمیک خارج شد.

وی دریافته بود، نمونه تومورهای ذخیره شده در آزمایشگاه­ ها و بیمارستان­ های سراسر دنیا، منبع ارزشمندی از داده ­ها هستند که اطلاعات ژنتیکی را با نتایج بیماران مرتبط می­ کنند، به شرط این که دانشمندان ابزاری برای استخراج RNA از بافت را در اختیار داشته باشند؛ با این حال، هارکین قادر نبود این پروژه را در آزمایشگاهش در دانشگاه کوئین عملی کند.

هارکین در سال 2004 شرکتی موسوم به Almac Diognostics را در ایرلند شمالی تاسیس کرد تا تحقیقاتش را بازاریابی کند. از آن زمان، تلاش این شرکت بر روی پشتیبانی بالینی از صنعت دارویی متمرکز بوده است. وی مدعی است، دست کم یکی از داروهایی که این شرکت بر روی آن تحقیق کرده، در ایالات متحده بازاریابی شده است.

او بر این باور است که تاثیرات مثبت این شرکت، بر روی چشم ­انداز علمی و شغلی در ایرلند شمالی تأثیرگذار بوده است. حدود 50 درصد کارکنان شرکت وی دارای مدرک دکترا هستند و شرکت مادر آن به نام Almac Group نیز بیش از 3 هزار نفر را استخدام کرده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: