کد خبر: ۱۸۹۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 18
دانشمندان دانشگاه فودان در شانگهای چین موفق شدند با استفاده از نانوذرات طلا در چشم موش‌های آزمایشگاهی، بینایی را به این حیوانات باز گردانند
شفا آنلاین>سلامت>پژوهشگران چینی از نوعی نانوسیم دارای پوششی از جنس نانوذرات طلا برای بازیابی بینایی در موش‌های آزمایشگاهی استفاده کردند؛ این فناوری می‌تواند برای کمک به درمان نابینایی در انسان به کار رود.

به گزارش شفا آنلاین، دانشمندان دانشگاه فودان در شانگهای چین موفق شدند با استفاده از نانوذرات طلا در چشم موش‌های آزمایشگاهی، بینایی را به این حیوانات باز گردانند؛ هرچند این روش تاکنون تنها روی موش‌های آزمایشگاه بررسی شده اما پتانسیل بالایی داشته و امیدهایی برای درمان نابینایی(Blindness) در برخی افراد ایجاد کرده است.

محققان نانوذرات طلا را با نانوسیم دی‌اکسید تیتانیوم پوشش داده و از آن به عنوان گیرنده نور طبیعی در چشم موش استفاده کردند و نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Nature Communications به چاپ رسیده است.

نانوسیم‌های دارای پوشش طلا طولی کمتر از 100 نانومتر داشته و روی سلول‌های گیرنده نوری مخروطی شکل در پشت شبکیه چشم موش‌های نابینا قرار داده شد؛ زمانی که نور به این نانوذرات تابیده می‌شود، ولتاژ کوچکی ایجاد می‌کند که موجب پاسخ نرون‌های بینایی در چشم می‌شود.

جذابیت این روش آن است که برخلاف روش‌های رایج نیاز به ابزارهای میکروالکترونیک نداشته و کاملا با پروتزهای فعلی تفاوت دارد.

جیایی ژانگ و همکارانش فعالیت سلول‌های شبکیه چشم را بررسی کردند و دریافتند که نوعی نرون در شبکیه چشم وجود دارد که مسئول دریافت اطلاعات بینایی از گیرنده‌های نوری است.

این سلول‌ها زمانی که نور آبی، سبز یا مادون قرمز به آنها تابیده شود، عکس العملی از خود نشان می‌دهند و این گروه با استفاده نانوسیم پوشیده از نانوذرات موفق شدند امکان شناسایی نور را در چشم موش‌هایی که بینایی خود را از دست داده‌اند فراهم کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: