کد خبر: ۱۹۰۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 30
مراحل اهدای خون در تمام مراکز انتقال خون سراسر کشور، ۴ مرحله است. در این مراحل، پذیرش و ثبت نام و معاینه و خون‌گیری و پذیرایی انجام می‌شود.
 
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>پس از آن‌که تصمیم به اهدای خون <Blood donation>گرفتید، با مراجعه به مراکز اهدای خون در سراسر کشور می‌توانید خون اهدا کنید. طی فرآیند اهدای خون، چهار مرحله پذیرش و ثبت نام، مصاحبه و معاینه، خون‌گیری و استراحت و پذیرایی را طی خواهید کرد.

به گزارش شفا آنلاین:مراحل اهدای خون در تمام مراکز انتقال خون سراسر کشور،  ۴ مرحله است. در این مراحل، پذیرش و ثبت نام و معاینه و خون‌گیری و پذیرایی انجام می‌شود.

 

پذیرش و ثبت نام

در هر نوبت مراجعه برای اهدای خون، مشخصات شما باید در قسمت پذیرش ثبت شود. برای این امر باید کارت ملی را به همراه داشته باشد. همچنین مطالعه بروشورها و تابلوهای نصب شده در مراکز اهدای خون می‌تواند پاسخ‌گوی تعدادی از سوالات شما باشد و البته به افزایش آگاهی شما از فرآیند اهدای خون کمک کند.

 

مصاحبه و معاینه

پس از انجام پذیرش به قسمت مصاحبه و معاینه پزشکی راهنمایی می‌شوید. در این قسمت آمادگی افراد برای اهدای خون مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

پاسخ صحیح و صادقانه به سوالات در این قسمت، باعث حفظ سلامت اهدا کننده و خون‌های اهدایی خواهد بود.

 

خون‌گیری

پس از آن‌که اهدا کننده توسط پزشک برای اهدای خون مناسب تشخیص داده شد، به سالن خون‌گیری هدایت و راهنمایی می‌شود. در این قسمت، کارشناسان با استفاده از وسایل و لوازم استریل و یک‌بار مصرف، یک واحد خون از اهدا کننده دریافت می‌کنند.

توجه به توصیه‌های همکاران خون‌گیر طی انجام فرآیند، تجربه خوی از اهدای خون را برای اهدا کننده به دنبال خواهد داشت.

 

استراحت و پذیرایی

بعد از اتمام فرآیند خون‌گیری، فرد اهدا کننده وارد مرحله استراحت و پذیرایی می‌شود. این مرحله نیز همانند سایر مراحل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به کار بستن توصیه‌های پس از اهدا، بدن اهدا کننده را به بهترین شکل با شرایط جدید سازگار می‌کند.

استراحت به مدت حداقل ۵ دقیقه روی تخت پس از اتمام خون‌گیری و صرف مواد خوراکی و نوشیدنی که در اختیار اهدا کننده قرار می‌گیرد، برای پایان فرآیند اهدای خون ضروری است.

پس از استراحت و صرف مواد خوراکی و نوشیدنی، فرد اهدا کننده می‌تواند مرکز اهدای خون را ترک کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: