کد خبر: ۱۸۹۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 27
مریم میکانیک/جراح ومتخصص زنان وزایمان
وظیفه اصلی که این مراکز از گذشته عهده دار بوده اند، مراقبت و ارائه مشاوره به خانمهای باردار بوده است
شفا آنلاین>سلامت>مراکز زایمان (Birth Centers) در اروپا قدمتشان بسیار طولانی تر از هر جاییست، توسط ماماها اداره می شوند و برای مشاوره به خانمهای باردار، اداره زایمان و مراقبتهای بعد از زایمان دایر شده اند.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر مریم میکانیک ،جراح ومتخصص زنان وزایمان با ارسال یادداشتی برای شفاآنلاین نوشته است :"وظیفه اصلی که این مراکز از گذشته عهده دار بوده اند، مراقبت و ارائه مشاوره به خانمهای باردار بوده است. در تمامی مراحل قبل و بعد زایمان بارعایت ضوابط معین برای ارائه خدماتشان از ایجاد خطرات احتمالی برای مادر و جنین پیشگیری می کنند. بطور مثال طبق ضوابط تعیین شده به محض اینکه علایم پر خطر تشخیص داده شود، به موقع آنها را به مراکز تخصصی ارجاع می دهند.

همچنین طبق ضوابط فقط وضعیت مادرانی پیگیری می شود که هیچگونه بیماری زمینه ای ندارند. بنابراین برخلاف تصور برخی از سیاستگزاران بهداشت و درمان که گسترش این مراکز را جهت کاهش آمار سزارین در داخل کشور برنامه ریزی میکنند،هدف از ایجاد این مراکز، ارائه خدمات اولیه قابل دسترسی و ارزانتر از خدمات بیمارستانی بوده است.

واضح است که از نظر اخلاقی و قانونی مادرانی که به مراکز زایمان  مراجعه میکنند باید مطلع شوند که چه سطحی از خدمات درمانی به آنها ارایه میشود؟ و چقدر امکان انتقال سریع آنها به بیمارستان فراهم است؟ آیا هماهنگی ها به موقع انجام خواهد شد؟ خانم بارداری(Pregnancy) که تحت پوشش مراکز زایمان  است، کاملا از چارچوب خدمات درمانی اش آگاه است. او میداند که در این مراکز ممکن است خدمات کنترل و مهار درد زایمان کافی نباشد.

در آنجا برای امنیت زائو و جنین هیچگاه از داروهای تزریقی جهت تحریک انقباضات زایمانی و یا بی دردی موثر )اپی دورال ( استفاده نمیکنند.

آنها در صورت تشخیص آسیب های پرینه و خونریزیهای پس از زایمان )جدا شدن دیررس جفت، اینرسی( زائو را بلافاصله به بیمارستان منتقل می کنند. در ضمن ممکن است روند زایمان کاملا عادی و به صورت فیزیولوژیک پیش نرود و نوزاد و یا مادر، قبل و یا پس از زایمان دچار مشکلاتی شوند که نیاز ارجاع فوری به بیمارستان داشته باشند.

در اینجا سوالی مطرح میشود، حالا که خدمات درمانی در مراکز زایمان حداقل است پس مزیت هایشان برای زائو چیست؟


این مراکز با ارائه فضایی مناسب جهت پذیرش اطرافیان زائو با ایجاد امکاناتی شبیه به خانه سعی میکنند که راحتی بیشتری برای زائو فراهم کنند. بعضی از این مراکز حتی امکانات نگهداری نوزاد و مادر و خانواده آنها را تا مدتی پس از زایمان فراهم می کنند. فضای و امکاناتی به شکل خانه فراهم میکنند که نمیتوان در آن همزمان تجهیزات پیشرفته و خدمات تخصصی را داشت.

بنابراین این مراکز از همان ابتدا از پذیرش خانمهای باردار با مشکلات زمینهای نظیر فشارخون(blood pressure) و دیابت کاهش رشد جنین و یا زایمان زودرس و یاهر گونه مشکلات غیرمعمول مادر و جنین خودداری میکنند.

اخیرا از برخی مطلعان شنیده میشود که جهت کاهش آمار سزارین تاسیس مراکز زایمان پیشنهاد میشود، با این تصور که چون در این مراکز هیچ گونه دخالت جراحی صورت نمی گیرد، پس سزارین کاهش پیدا خواهد کرد! در حالیکه میدانیم در کشور ما رویکرد مادران به سمت سزارین بیشتر ناشی از عدم ارائه خدمات بی دردی موثرتر نظیر اپی دورال و نیز کمبود فضای مناسب و مجهز بیمارستانی جهت انجام زایمان ایمن است و نه کمبود مراکز زایمان .

پس راهکارهای کاهش سزارین چه میتوانند باشند؟
قطعا مواردی چون ایجاد حریم خصوصی در زایشگاهها، رعایت احترام و تکریم باردار و همراهانش، مشاوره به بارداران در مورد عوارض زایمان طبیعی و سزارین، سنجش امکانات و تجهیزات در زایشگاهها )نظیر: مانیتورینگ جنین، سونوگرافی، ABG خون اسکالپ جنین( در
انتخاب نحوه زایمان توسط باردار و خانوادهاش تاثیر گذار خواهد بود. بدین گونه ممکن است بارداران بیشتری آگاهانه با در نظرگرفتن عوارض متعدّد سزارین برای خود و نوزادانشان، زایمان طبیعی را انتخاب کنند."
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
0
0
وقتی متخصص زنان در خصوص برث سنتر نظر دهد که د رکل دنیا و کشورهای پیشرفته در حال اجراست، قاعدتا به ضرر وی خواهد بود تا ماماها مراکز زایمان را تاسیس کنند که خدای نکرده پول کمتری به جیب متخصص زنان واریز شود پیامدش همین پیام گذاشته شده در این صفحه است که نهایتا مادران از برث سنتر ها وحشت کنند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: