کد خبر: ۱۸۹۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 22
با توجه به مداخله‌ای بودن فعالیت پزشکان این امکان وجود دارد که در هر مرحله از روند درمان اتفاقاتی نیز بیفتد که یا سهوی بوده یا بر اساس اشتباهاتی صورت می‌گیرد
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت مجلس، با اعلام این خبر که جراحی عمومی دارای بیشترین میزان شکایات در حوره قصور پزشکی بوده است، از تلاش دستگاه‌های نظارتی برای کاهش آمار اشتباهات پزشکان خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، همایون هاشمی در مورد علل بروز قصور پزشکی گفت: با توجه به مداخله‌ای بودن فعالیت پزشکان این امکان وجود دارد که در هر مرحله از روند درمان اتفاقاتی نیز بیفتد که یا سهوی بوده یا بر اساس اشتباهاتی صورت می‌گیرد.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته بهتر بود در مورد اشتباهات پزشکی نامی به غیر از قصور پزشکی(Medical malpractice) برای آن انتخاب می‌شد، چرا که اغلب پزشکان اخلاق محور هستند و تمام تلاش خود را در جهت ممانعت از بروز قصور در روند درمانی بکار می‌گیرند، اما گاهی اشتباهاتی ناشی از خطای تکنولوژی یا استفاده از تکنیک‌های غلط یا نبود تجهیزات صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به متولیان رسیدگی به پرونده قصور پزشکی یادآور شد: سازمان نظام پزشکی دارای یک مجموعه انتظامی است که باید بر اساس قانون به هر نوع قصوری رسیدگی کند، از سوی دیگر شورای حل اختلاف ویژه امور بهداشت نیز به عنوان متولی حوزه وزارت بهداشت می‌تواند به این مباحث ورود پیدا کند.

هاشمی تاکید کرد: البته بنده اطلاع دارم که در طول تمام سال‌ها این بخش از سازمان نظام پزشکی(Medical System) و وزارت بهداشت حتی گاه سایر سازمان‌های نظارتی که به این امر ورود پیدا می‌کنند، از بعد نظارتی برای کاهش میزان قصور پزشکی به خوبی اقدام کرده‌اند.

قصورات پزشکی بزرگ به یک جریان سیاسی تبدیل می‌شوند
این نماینده مردم در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: گاهی قصورات پزشکی به اندازه‌ای بزرگ می‌شوند که به یک جریان سیاسی تبدیل می‌شوند، اما عمده مباحث قصور پزشکی عمدی نیست، بلکه اتفاقات سهوی است با این حال بازرسی و نظارت به دنبال این است که میزان بروز اتفاقات ناگوار در حوزه مداخله‌ای به ویژه جراحی‌ها کاهش پیدا کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بخش‌هایی که دارای بیشترین میزان قصور پزشکی بوده‌اند تصریح کرد: بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت بیشترین میزان بروز اتفاقات ناگوار در حوزه پزشکی به حوزه جراحی در تمام رشته‌ها برمی‌گردد، اما جراحی عمومی دارای بیشترین میزان رشد در آمار شکایات بوده است.

لازم به ذکر است طبق آمار پزشکی قانونی(Forensic Medicine) در سال گذشته بیشترین شکایت‌ها در پرونده قصور پزشکی به ترتیب مربوط به جراحی زنان و زایمان و نازایی با یک‌هزار و 157 مورد(7/22 درصد رشد)، جراحی عمومی با 976 مورد(7/54درصد رشد)، جراحی ارتوپدی با 731 مورد(21 درصد رشد)، دندانپزشکی با 686 مورد(6/26 درصد رشد) و پزشکان عمومی با 522 مورد(6/42درصد رشد) مربوط بوده است.تخصص‌هایی همچون روماتولوژی نیز با ثبت پنج مورد شکایت و حکم تبرئه در همه آنها، کمترین شکایت و قصور پزشکی را به خود اختصاص داده و پس از آن هم تخصص‌هایی مانند داخلی، کلیه، داروسازی و غدد رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
منطقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
0
0
همه رشته ها محترم هستند ولی آیا هیچ بررسی شده و علت یابی شده که بویژه چرا "اخیرا" شکایات از رشته زنان زایمان زیاد شده؟آیا دخالت های برخی متخصصین زنان که بویژه اخیرا انجام شده مخصوصا در حیطه های دیگر همچون سونوگرافی به جای پرداختن بیشتر به حیطه تخصصی خودشان و شیفت به سمت پدیده شوم خودارجاعی و طلب پول !! میتواند نقشی در این در صدر قرار داشتن شکایات از رشته زنان بویژه افزایش نزدیک به ده درصدی شکایات باشد؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: