کد خبر: ۱۸۷۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 03
سالانه 120 تا 150 هزار سکته مغزی در ایران رخ می دهد و این عارضه دومین علت مرگ و میر در کشور ما به شمار می رود
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن سکته مغزی ایران از اجرای برنامه «ثبت تعداد سکته مغزی» توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری این انجمن خبر داد و گفت: تلاش می شود در راستای اجرای این برنامه، تمام بیماران سکته مغزی 24 ساعت اول براساس گزارش های مراکز درمانی سراسر کشور ثبت شوند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر بابک زمانی اظهار کرد: با ثبت تعداد سکته های مغزی در کشور و داشتن نمای کلی از شمار این بیماران می توان از اطلاعات حاصله در سیاستگذاری ها و تصمیم گیری های کلان سلامت کشور بهره مند شد.

وی در خصوص تعداد بیمارانی که تاکنون در چارچوب این برنامه ثبت شده اند، اظهار کرد: طبق آخرین آمار، حدود هزار و 700 نفر بیمار طبق این برنامه ثبت شده اند.

رئیس انجمن سکته مغزی(stroke) ایران گفت: اکنون بر اساس این برنامه، 55 بیمارستان تحت نظر و مراقبت در کل کشور هستند اما تلاش می شود که این تعداد افزایش یابد به طوری که تمام بیمارستان ها تحت پوشش قرار گیرند.

بابک زمانی خاطرنشان کرد: این 55 بیمارستان دولتی هستند اما به این معنا نیست که تمام بیماران سکته مغزی فقط به بیمارستان های دولتی فرستاده می شوند، بلکه تعداد زیادی از بیماران نیز در بیمارستان های خصوصی که مجهز به امکانات درمانی سکته مغزی هستند، مراجعه می کنند که اکنون در آمار ثبت نشده اند.

وی درخصوص علت لحاظ نشدن آمار بیمارستان های خصوصی توضیح داد: پیش از این بیمارستان های خصوصی به طور معمول بیماران سکته مغزی را پذیرش نمی کردند اما با تبلیغات صورت گرفته، برخی از بیمارستان های خصوصی که دارای تجهیزات درمانی لازم بودند، به درمان این بیماران پرداخته اند اما اینکه به صورت سیستمی و منظم همه بیماران را پوشش دهند، نیست.

پویش مردمی «قلیان ها را گلدان کنید»
رئیس انجمن سکته مغزی ایران با تاکید بر اهمیت پیشگیری از بروز سکته مغزی، از اجرای برنامه دیگری با همکاری وزارت بهداشت(Ministry of Health) تحت عنوان پویش مردمی (کمپین) «قلیان ها را گلدان کنید» خبر داد و گفت: این برنامه از مدت ها پیش به عنوان اقدامی برای دوری از عوامل ایجادکننده سکته مغزی آغاز شده است.

زمانی اجرای این برنامه به ویژه با توجه به مشارکت برخی از هنرمندان در دفاع از آن را موفقیت آمیز خواند و افزود: ممنوعیت مصرف دخانیات و قلیان در اماکن عمومی جزو قوانین وزارت بهداشت است اما نیاز به حمایت و پشتیبانی توده های مردمی دارد که بخشی از آن می تواند راه اندازی پویش های اجتماعی باشد.

وی با بیان اینکه فرهیختگان و افراد سرشناس کشور چندان در این زمینه ها فعال نمی شوند، خواهان حمایت بیشتر این قشر از جامعه در راستای کاهش شمار مبتلایان به سکته های مغزی و پیشگیری از عواقب اجتماعی، مالی و روانی ناشی از عوارض این بیماری شد.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران با انتقاد از گسترش بی رویه مصرف قلیان در رستوران ها و کافی شاپ های کشور گفت: یکی از فاکتورهای سکته مغزی در کشور ما که نسبت به کشورهای دیگر بسیار غیرعادی است، مصرف بی رویه قلیان در اقشار مختلف جامعه حتی دختران و پسران نوجوان است.

زمانی اظهار کرد: مصرف قلیان در همه کشورهای اروپایی و عربی هم کم و بیش رواج دارد اما اینکه در تمام کافی شاپ ها حتی کافی شاپ های لوکس و گران قیمت بالای شهر هم قلیان عرضه شود، یک امر بسیار غیرعادی است که وجهه فرهنگی ایرانیان را نیز در نگاه خارجی ها بسیار بد جلوه می دهد.

سکته مغزی
سکته مغزی زمانی رخ می ‌دهد که خونی که مسئول تغذیه قسمتی از مغز است، قطع شود یا به شدت کاهش یابد که این امر موجب محروم شدن بافت مغز از اکسیژن و غذا می شود و در مدت چند دقیقه سلول ‌های مغزی شروع به مردن و نابود شدن می کنند.

سکته مغزی، یک موقعیت اورژانس و فوریت پزشکی(Medical urgency) است که درمان سریع و بدون‌ درنگ درخصوص این بیماری بسیار تعیین ‌کننده و حیاتی است و با انجام اقدامات سریع و زودهنگام می ‌توان آسیب و صدمه مغزی و نیز عوارض آن را به حداقل رساند.

سالانه 120 تا 150 هزار سکته مغزی در ایران رخ می دهد و این عارضه دومین علت مرگ و میر در کشور ما به شمار می رود.

سکته مغزی یک عامل ناتوان کننده است که نه تنها بیمار بلکه جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و مهمترین عارضه آن ازکارافتادگی بیمار و مواجه شدن با عواقب این از کارافتادگی و دور ماندن از محیط شغلی و اجتماعی است.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران با تاکید بر اهمیت توجه به ارجاع به موقع بیمار سکته مغزی به مراکز درمانی و درمان سریع این بیماران، گفت: زمان طلایی درمان سکته مغزی 4.5پس از بروز سکته است و اگر از این زمان بگذرد عوارض می تواند ماندگار شود.

زمان طلایی درمان سکته مغزی 4.5 ساعت پس از بروز سکته است؛ اگر بیماران در این مدت پس از بروز سکته به مراکز درمانی ارجاع داده شده و تحت درمان قرار گیرند، می توان با دارودرمانی بیماری را کاملا برطرف و از بروز عوارض آن پیشگیری کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: