کد خبر: ۱۸۶۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 25
از قدیم‌الایام در سوابق پزشکی بشر، حفظ و ثبت و ضبط اطلاعات بیماری از امور بسیار مهم به‌شمار می‌رفته به نحوی که تصورش موجب تصدیق بوده است و از ازمنه قدیم این مهم همواره مورد توجه آگاهان فن طبابت بوده به نحوی که پیشینه دریافت خدمات درمانی فرد را در تنظیم پروتکل درمانی آتی وی ذی‌نقش دانسته‌اند.
     شفا آنلاین>اجتماعی>از قدیم‌الایام در سوابق پزشکی بشر، حفظ و ثبت و ضبط اطلاعات بیماری از امور بسیار مهم به‌شمار می‌رفته به نحوی که تصورش موجب تصدیق بوده است و از ازمنه قدیم این مهم همواره مورد توجه آگاهان فن طبابت بوده به نحوی که پیشینه دریافت خدمات درمانی فرد را در تنظیم پروتکل درمانی آتی وی ذی‌نقش دانسته‌اند.

آنچه در این میان مهم است، رویکرد حفظ و نگهداری اسناد بستری بیماران، همگام با سایر ابعاد توسعه در کشور‌های در حال توسعه از جمله کشور ما بوده که نه تنها رشدی نداشته، بلکه رویکرد ایستای آن صدمات جبران‌نا‌پذیری بر چگونگی حفظ اسناد درمانی بیماران وارد نموده و در طرح تحول سلامت وزارت متبوع هم این مهم، در حیطه عمل مغفول مانده است.
علی‌رغم نیاز مبرم کشور به توسعه تخت‌های بیمارستانی و کمبود منابع مالی جهت ساخت بیمارستان‌های جدید و با عنایت به حدود ده میلیون نفر بار بستری سالیانه در کشور، هرساله تقریبا فضایی معادل 400 تخت بیمارستانی در اشغال بایگانی مدارک پزشکی بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد و طبق دستورالعمل وزارت بهداشت مبنی‌براینکه لازم است اسناد بستری بیماران تا 10 سال توسط مراکز درمانی در بایگانی نگهداری شوند، در پایان سال دهم چنانچه رشد جمعیت را صفر فرض کنیم، فضایی معادل 4 هزار تخت بیمارستانی در اشغال بایگانی‌های مدارک پزشکی بیمارستان‌ها خواهد بود. ضمن اینکه همین فضای اشغال شده کنونی جهت بایگانی مدارک پزشکی در بیمارستان‌ها نیز عدد بسیار قابل توجهی است و این در حالی است که شعار دولت الکترونیک دولتمردان، گوش فلک را پر کرده و از این مهم که تهدیدات بسیاری هم برای حفظ مدارک مذکور که در اکثر بیمارستان‌ها از شرایط نگهداری مطلوبی برخوردار نبوده و هم حوادث بسیاری از قبیل بروز حریق را به صورت یک تهدید بالقوه قریب الوقوع در خود دارد، غافل مانده‌اند.
آزاد سازی فضاهای مذکور فعلی و پیشگیری از اختصاص فضا برای امر مذکور در آتیه و تخصیص آن به امر مستقیم درمان و یا خدمات مرتبط با آن، می‌تواند منشا اثرات کثیره و مهمه‌ای بدون صرف هزینه هنگفت برای ساخت برخی از بیمارستان‌ها گردد و در طی 10 سال، حد‌اقل در فضایی معادل 4 هزار تخت بیمارستانی صرفه‌جویی می‌شود و با رویکرد الکترونیک و اسکن پرونده‌ها که حتی می‌توان نسخه‌ای از آن را در اختیار بیمار که مالک اصلی اطلاعات پرونده است، قرارداد‌، منشا تحولی عظیم در این عرصه گردید. این مهم میسور و میسر نمی‌باشد مگر با عزم جزم مسئولین وزارت بهداشت و در راس آن وزیر محترم در تعامل با قوه قضاییه که در گذشته تنها مانع و رادع این امر محسوب می‌شدند و از نظر محاکم، صرفا پرونده‌های کاغذی ملاک مستندات محسوب می‌شد. اما به نظر میرسد درحال حاضر بستر این امر در قوه قضاییه آماده بوده و تعامل مذکور می‌تواند منجر به تهیه دستور‌العملی در این حیطه گردد تا مشکل چند ده ساله بیمارستان‌ها مرتفع و گامی مهم در راستای اقتصاد مقاومتی در این عرصه برداشته شود.سپید
ناصر صدر ممتاز
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: