کد خبر: ۱۸۵۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 22
تمایل به جوک گفتن در مورد خود، نشان دهنده ابعاد روحی بهتر مانند شادی و همچنین اجتماعی بودن فرد است.

شفا آنلاین>اجتماعی>محققان دانشگاه گرانادای اسپانیا با بررسی انواع متفاوت شوخ‌طبعی و بذله‌گویی به این نتیجه رسیدند که برخلاف باور عموم، افرادی که در مورد خود جوک‌های خنده دار می‌گویند و به نوعی خود را دست می‌اندازند، افسرده و یا دارای عزت نفس <Self-esteem>پایین نیستند، درحقیقت آنها شادتر و اجتماعی‌تر از دیگر افراد جامعه‌اند.


به گزارش شفا آنلاین: این محققان می‌گویند که تمایل به جوک گفتن در مورد خود، نشان دهنده ابعاد روحی بهتر مانند شادی و همچنین اجتماعی بودن فرد است. به عبارت دیگر، این نوع بذله‌گویی که فرد خود را هدف می‌گیرد، علامت این است که او شادتر است و بیش از هر فرد دیگر با دیگر افراد جامعه، سازگاری از خود نشان داده و می‌تواند دوست‌های بیشتری داشته باشد.

محققان دانشگاه گرانادا با استفاده از تجزیه و تحلیل‌های روان سنجی، شوخ طبعی ۱۰۶۸ داوطلب را بررسی کردند. آنها در این تحقیق، هر سبک از بذله گویی را با ویژگی‌های شخصیتی و حال روحی افراد بذله گو، مقایسه کردند. در واقع چهار نوع بذله گویی همچون وابسته، تهاجمی، خود ارتقایی و خودتخریبی مورد بررسی قرار گرفت. در بذله گویی وابسته، فرد لطیفه‌هایی می‌گوید که باعث تقویت کردن پیوندهای اجتماعی می‌شود. چنین شخصی معمولا رفتارهای خیرخواهانه‌ای دارد و به طور کل مهربان و با تواضع و صادق است. از طرفی دیگر شوخی‌هایی که علامت خودارتقایی است، به حفظ چشم انداز طنزآمیز در شرایط نامساعد اشاره دارد و محققان تصور می‌کردند افرادی که از طنزهای خودارتقایی استفاده می‌کنند، روی‌هم رفته از حال روحی بهتری برخوردار هستند اما در کمال تعجب متوجه شدند بذله گوهای خودتخریب، شادتر از دیگران هستند. البته هر دو گروه می‌توانند خشم خود را به خوبی کنترل و مدیریت کنند. در ضمن افرادی که دست به شوخی های تهاجمی می زنند معمولا در موقعیت های مختلف، به سرعت عصبانی می‌شوند.

 افراد بذله گویی که با دست انداختن خودشان، دیگران را به خنده وامی دارند، نه تنها افسرده و دارای اعتماد به نفس پایین نیستند، بلکه از زندگی خود بیشترین لذت را برده و می‌توانند به راحتی در موقعیت‌های مختلف خشم شان را کنترل کنند.دیلی میل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: