کد خبر: ۱۸۵۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 18
محمد شریفی مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری به بیان مشکلات پرستاران پرداخت و توضیح داد: کمبود پرستار مشکلی نیست که تا چند ماه آینده قابل رفع باشد. جوی که در حال حاضر به وجود آمده است به دلیل مشکلات دهه‌های قبل است.

شفاآنلاین>سلامت>معاون سازمان نظام پرستاری مشکلات این قشر را مطرح کرد و گفت: جوی که در حال حاضر در این سازمان به وجود آمده است به دلیل مشکلات دهه‌های قبل است؛ در حال حاضر با حدود 90 هزار نفر کمبود پرستار مواجه هستیم.

به گزارش شفاآنلاین،محمد شریفی مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری به بیان مشکلات پرستاران پرداخت و توضیح داد: کمبود پرستار مشکلی نیست که تا چند ماه آینده قابل رفع باشد. جوی که در حال حاضر به وجود آمده است به دلیل مشکلات دهه‌های قبل است.

وی با اشاره به اینکه نیاز جامعه به دریافت خدمات بهداشت و درمانی روزبه‌روز در حال افزایش است، اضافه کرد: اگر کشوری بخواهد توسعه پیدا کند باید جامعه سالمی داشته باشد تا نیروی کار به‌خوبی وظایف خود را انجام دهد.

ارائه بیش‌ترین خدمات بهداشتی درمانی توسط گروه پرستاری

قائم مقام سازمان نظام پرستاری اظهار داشت: ورود بیماری‌های نوپدید مانند ایدز، هپاتیت و آنفلوانزا باعث می‌شود تا نیاز مردم به خدمات بهداشتی و درمانی افزایش یابد و اگر بخواهیم عرضه خدمات به هموطنان را دسته‌بندی کنیم، پرستاران گروهی هستند که بیشترین خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه می‌دهند.

شریفی‌مقدم در ادامه گفت: با توجه به گستردگی عرضه خدمات پرستاران در کشور ما تعداد نفرات این قشر از حد معمول جهانی کمتر است.

وی تصریح کرد: باید در هر کشور به ازای هر هزار نفر حداقل 3 پرستار وجود داشته باشد. همچنین در اروپا و آمریکا به ازای هر هزار نفر 10 نفر پرستار وجود دارد.

معاون سازمان نظام پرستاری ادامه داد: اگر بخواهیم حداقل یعنی 3 پرستار به ازای هر هزار نفر را در نظر بگیریم، کشور ما با 85 میلیون نفر جمعیت به 250 نفر کادر پرستاری احتیاج دارد.

شریفی مقدم در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر حدود 150 تا 160 هزار پرستار در کشور وجود دارد. این تعداد از حداقل استاندارد پرستار به ازای جمعیت کشورمان، حدود 90 هزار نفر کمتر است.

وی افزود: در حال حاضر 195 دانشکده پرستاری در کشور وجود دارد. سالانه حدود 10 هزار نفر از این دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند. به عبارت دیگر ظرفیت تربیت پرستار وجود دارد ولی مشکل سیاست دولت به هر دلیلی مبنی بر کوچک شدن این قشر است و نمی‌خواهد نیروی پرستار تربیت کند.

خواست دولت کوچک‌تر شدن سازمان نظام پرستاری است

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در ادامه گفت: دولت به دلیل کمبود منابع اقدام به کوچک‌تر شدن سازمان نظام پرستاری کرده است و به همین دلیل با وجود تمام تلاش‌هایی که کادر پرستاری شبانه‌روز ارائه می‌دهند، ولی به دلیل حجم بالای کارها، خدمات آنها به چشم نمی‌آید و به بیماران آن‌طور که باید رسیدگی نمی‌شود.

شریفی مقدم تصریح کرد: پرستاری کار فیزیکی نیست و پرستار نمی‌تواند به صورت 24 ساعته فعالیت داشته باشد زیرا اگر این اتفاق بیفتد، امکان رخ دادن خطای پزشکی و وارد آمدن خسارت به بیمار، بسیار بالا خواهد رفت.

وی در ادامه اضافه کرد: علی‌رغم تلاش‌های حوزه پرستاری با ادامه روند حال حاضر مردم امکان بهره از خدمات ایمن را از دست خواهند داد با وجود اینکه طبق قانون اساسی سلامتی حق همه مردم کشور است ولی تعداد بسیاری از مردم که عمدتاً قشر آسیب‌پذیر هستند، از این حق برخوردار نمی‌شوند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری اظهار داشت: 7 درصد تولیدات ناخالص ملی سهم سلامت است و برابر با 140 هزار میلیارد تومان پول وارد نظام سلامت می‌شود و با وجود اینکه درآمد نفتی حدود 100 هزار میلیارد تومان است، بیانگر این است که بودجه سلامت از درآمد نفتی بیشتر است، ولی مردم از خدمات سلامت آن‌طور که باید بهره نمی‌برند.

انتصاب مسئولانی که منافع دارند خلاف قانون است

شریفی مقدم گفت: پول در نظام سلامت موجود است، ولی افرادی که منافع دارند در مناصب هستند. افرادی که در پستی ذی‌نفع هستند، نباید در صدد مسئولیت قرار بگیرند.

وی مقدم بیان داشت: 9.3 درصد از افراد کشور ما یعنی حدود 8 میلیون نفر سالمند هستند، با وجود اینکه سالمندان از سایر اقشار آسیب‌پذیرتر هستند، باید دید که در بودجه سال 97 چه مزایایی برای آنها اتخاذ می‌شود.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: 140 هزار میلیارد تومان بودجه نظام سلامت به عبارتی تنها به دارو و درمان اختصاص می‌یابد، لذا افرادی که ذینفعان دارو و درمان هستند، در منصب تصمیم‌گیری نیز قرار دارند.

شریفی مقدم در ادامه افزود: به طور مثال در بحث تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری طبق قانون مصوب سال 86 تنها گروهی که بیشترین خدمات را ارائه می‌کند، ولی گروهش تعرفه‌ای ندارد، گروه پرستاری است ضمن اینکه طبق قانون اعلام شده بود باید تعرفه این بخش به صورت صحیح مشخص شود.

عدم توجه مجلس به درخواست جامعه پرستاری

وی اظهار داشت: بنده به‌عنوان مسئول سازمان شخصاً بارها به مجلس رفتم و با نمایندگان بسیاری صحبت کردم ولی به دلیل اینکه نمایندگان کمیسیون بهداشت در کمیسیون تلفیق 3 نفر پزشک بودند، کاری از ما ساخته نبود، به طور مثال اکثر افرادی که در تعرفه‌گذاری باید اظهارنظر می‌کردند گروهی از پزشکان بودند که تصمیم به شکست دادن نظام سلامت را داشتند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری افزود: طبق قانون افرادی که منفعت‌های ثانویه از قانون می‌برند نباید در مقام قانون‌گذاری، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری باشند و با این راهی که مجلس پیش گرفته است، دولت هیچ کاری از دستش بر نمی‌آید و در حال حاضر افزار در دست مجلس است.

شریفی مقدم بیان داشت:‌ بر عهده رسانه‌ها است تا دست افرادی که از نظام سلامت منافع دارند را در مقام تصمیم‌گیری کوتاه کنند ولی به دلیل پول‌های زیادی که در اختیار دارند، قدرت و نفوذ قانون‌گذاری را هم پیدا کرده‌اند.

وی در خصوص معوقات گروه پرستاری گفت: این گروه حقوق خود را انتهای هر ماه دریافت می‌کنند، ولی معوق کارانه‌ها در برخی از شهرها به 10 ماه رسیده است و برای بسیاری از پرستاران به‌اندازه 2 ماه کارانه واریز شده است، یعنی معوقاتی که یکساله بود به 10 ماه رسید.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در پایان عنوان کرد: همان‌طور که وزیر بهداشت اشاره کردند، انتهای اسفندماه معوقات تا پایان شهریورماه پرداخت خواهد شد. به عبارت دیگر تنها 6 ماه از معوقات باقی می‌ماند

برچسب ها: سازمان ، بهداشت ، پرستاری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: