کد خبر: ۱۸۵۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۹ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 17
دکترمریم میکانیک،جراح ومتخصص زنان و زایمان
این مقوله در سایر رشته های پزشکی نظیر قلب و چشم پزشکی نیز مصداق دارد و رشته زنان نیز به این سمت پیش می رود که دستگاه سونوگرافی جزو وسایل معمول معاینه در مطب ها، درمانگاهها و زایشگاهها شود.
شفا آنلاین>سلامت>یادداشت >مدتی است در فضای مجازی و برخی رسانه های دیگر بحث هایی مطرح می شود درمورد ضرورت ممانعت جدی و فوری از انجام معاینات سونوگرافی توسط متخصصان در محدوده مطب های شان، با استدلالهای اغلب کلی و یا شتابزده نظیر این که استفاده از هرگونه تجهیزات تشخیصی،حتی ابزارهای ساده نظیر سونوگرافی(sonography) اولیه، در حیطهء وظایف و مسوولیت های رادیولوژیستهاست و دخالت دیگر صنوف و تخصص های پزشکی و درمانی دراین عرصه به هیچ وجه جایز نیست، چراکه گویا اولا" عده معدودی ازاین متخصصان  و به ویژه متخصصان زنان ازاین طریق هزینه های گزافی به بیماران تحمیل می کنند وثانیا" باکاهش مشتریان رادیوگرافی ها، لطمات مالی زیادی به این صنف ازخانواده بزرگ پزشکی و درمانی کشور وارد می شود.براساس همین ادعاهاست که جمعی ازاعضای صنف شریف وارزشمند رادیولوژیست اخیرا" بامراجعه به نهادهای مختلف ازچمله سازمان نظام پزشکی خواستارورودبه این مساله شده اند وحتی درمواردی تهدید به تعطیل کسب و کارخود و عدم پذیرش بیماران تاتعیین تکلیف کرده اند...

درباره این گزاره ها چند نکته جدی مطرح است:

نخست باید به این پرسش ساده پاسخ داده شودکه آیا تشخیص بیماری ها بااستفاده از تچهیزات وابزارهای لازم درهرسطحی که باشد تنها وتنها درصلاحیت رادیولوژیستها ست وآیا این شیوه و رویه امری رایج ومسبوق به سابقه دردنیای پزشکی امروزاست یاخیر؟ پاسخ این پرسش بامراجعه ای ساده به منابع علمی و تجربی درممالک پیشرفته صنعتی که پایگاه اصلی تولیدعلوم نوین ازجمله و به ویژه درعرصه پزشکی هستند روشن می شود. واقعیت این است که آموزش کار با دستگاه های تشخیصی نظیرسونوگرافی ساده ازوضعیت زنان درمراحل پیش از زایمان(giving birth)، جزودروس آموزشی دوره های رزیدنتی( دستیاری) برای احرازتخصص دیده شده وبرخورداری ازاین مهارت ازامتیازات متخصصان تلقی میشود(مراجعه کنید به منابع معرفی شده درپانویس*).به ویژه این که دراین رشته پزشکی جان دوانسان ،هم مادر، وهم نوزاد او درمیان است وگاهی تشخیص فوری و اولیه یک عارضه یانارسایی، نقش اساسی درتدوین برنامه درمانی بیماردارد.در سایر کشورها اگر در موارد اورژانسی مانند حاملگی خارج رحمی پزشک زنان نتواند با انجام سونوگرافی توسط خودش به تشخیص برسد و احیانا"با ارجاع بیمار به رادیولوژیست، وقت را از دست بدهد مورد پرسش وبازخواست حرفه ای قرار می گیرد .البته این ضرورت نافی ارجاع بعدی بیماران به مراکز مجهز رادیولوژی برای پیگیریهای اساسی و تکمیل پروتکل تشخیصی و درمانی بیماران نبوده و نیست ومتخصصان زنان همچنان نیازمند به همکاری متخصصان رادیولوژیست در تشخیص بیماریها ی زنان و کنترل بهینه مراحل مختلف بارداری خواهند بود.

این مقوله در سایر رشته های پزشکی نظیر قلب و چشم پزشکی نیز مصداق دارد و رشته زنان نیز به این سمت پیش می رود که دستگاه سونوگرافی جزو وسایل معمول معاینه در مطب ها، درمانگاهها و زایشگاهها شود.

بدیهی است درهمین راستا دریافت هزینه های گزاف نیز امری پذیرفتنی نیست و طبعا تعیین تعرفه ها بر عهده ی مراجع ذیصلاح بوده و نیازمند نظارت وپیگیری است . بنابراین اگرچه ممکن است تخلفاتی در این موارد صورت پذیرد اما آیاباید به خاطر تعدادمعدودی متخلف،تمامی اعضای یک صنف را یکجا زیرسوال برد و بدترازآن این که تمام متخصصان وبیماران را مشمول محدودیتهای غیرضرور ومغایرباموازین حرفه ای رایج درجهان امروزکرد؟

و اما نکته پایانی این است که جامعه پزشکی(Medical Society) کشور مجموعه ایست متنوع با اهدافی واحد و مشترک که باید درچارچوب رعایت اخلاق و موازین حرفه ای، اختلاف سلیقه های خودرا درزمینه های علمی و تخصصی درفضایی سرشارازاحترام و اعتمادمتقابل وبرمبنای استدلال های محکم مطرح وحل وفصل کنند. برای کمک به شکل گیری چنین فضایی باید به نقش تشکل های صنفی فارغ ازمنافع بخشی و حوزه ای بهای کافی داده شود.بی شک سازمان نظام پزشکی دراین زمینه نقش اصلی وبرجسته ای را برعهده دارد وهمهء اعضای خانواده بزرگ پزشکی کشورباید به اجرای دیدگاه های تخصصی این سازمان ازجمله درتشخیص محدودهء کارحرفه ای صنوف  مختلف پزشکی درچارچوب پروتکل های علمی یاری برسانند.

دکترمریم میکانیک،جراح ومتخصص زنان و زایمان

 

*پانویس :  RCOG Ultrasound Officer; 2Chair RCOG Specialty Education Advisory Committee Corresponding author: Christoph Lees. Email: Christoph.lees@addenbrookes.nhs.uk

DOI: 10.1258/ult.2010.100012

Obstetric and Gynecologic ultrasound curriculum and competency assessment in residency training programs

JANUARY  2018 American jurnal of Obstetrics &Gynecologist



غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سونوگرافی گوشی پزشکی نیست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
یک نکته متاسفانه سهوا یا عامدانه ذکر نشده و آن این است که طبق قانون منع خودارجاعی که قانونی بین المللی است(Stark Law) هیچ پزشکی حق دریافت وجهی اضافه بر ویزیتی که بابت تخصص دریافت میکند ندارد
متخصص زنان تخصص زنان دارد و برای تخصص زنان 4 سال درس خوانده است
متخصص زنان نمیتواند با طی 3 ماه آموزش ادعای داشتن تخصص رادیولوژی کند
پس متخصص زنان تخصص رادیولوژی ندارد که بابت آن وجه اضافه ای از مریض دریافت کند
بله اگر متخصص زنان علاوه بر 4 سال درس زنان 4 سال دیگر درس رادیولوژی بخواند میتواند برای آن تخصص دوم درخواست وجه کند
ولی صرف 3 ماه آموزش(حتی اگر در کوریکولوم باشد) نمیتواند ادهای تخصص در زمینه رادیولوژی را کند
در آخر اینکه سونوگرافی علم مجزایی نیست که بگوییم مثلا صرفا در حیطه حاملگی 3 ماه کافی است.یک رزیدنت در طی دوران 4 سال بارها و بارها نیاز به آموزش سونوگرافی حاملگی دارد و برخلاف سایر رشته ها این طور نیست که دوره دوره باشد یعنی مثلا چندماه سونو حاملگی بخواند و سپس چندماه سونو جنین و قص علی هذا.
در آخر به متنی از قانون استارک جلب توجهتان میکنم
Stark Law
prohibit physician self-referral, specifically a referral by a physician of a Medicare or Medicaid patient to an entity providing designated health services ("DHS") if the physician (or an immediate family member) has a financial relationship with that entity
سه سوال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
0
0
من سه سوال میپرسم(البته نه از همه بلکه از برخی از متخصصان زنان)
اول:آیا همین برخی از متخصصان زنان حاضرند جهت بررسی سلامت جنین خود یا بستگان درجه اول خود به پزشک متخصص زنان جهت سونوگرافی مراجعه کنند؟یا فقط برای مردم اینگونه میخواهند؟
دوم:آیا واقعا با این همه پروسیجرهایی که در رشته زنان دارند وقت میکنند مثلا 30 دقیقه (اضافه بر زمان ویزیت!) سونوگرافی سلامت جنین بگیرند؟!(یا سمبل کاری میکنند ودر عرض چند دقیقه!!؟ انجامش میدهند)
سوم:آیا وجدانا نمی دانند که در همون کشورهای دیگر استفاده از سونوگرافی به عنوان ابزاری جهت ویزیت اضافه توسط هر تخصصی به جز متخصص رادیولوژی چه جرم سنگینی دارد؟!یا خود را به بیخبری زده اند؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: