کد خبر: ۱۸۵۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 17
روز چهارشنبه ابتدا خبر از دستگیری 90 دلال ارزی و بلوکه شدن 775 حساب با گردش مالی 20 هزار میلیارد تومانی رسید و پس از آن نیز برنامه‌های بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اعلام شد
شفاآنلاین>بیمه و بانک> دلار تا اواسط هفته گذشته با سیری افسار گسیخته افزایش قیمت خود را ادامه داد و تا مرز 5 هزار تومانی شدن نیز پیش رفت اما در دوروز انتهایی هفته این روند تغییر کرد و این ارز 200 تومان ارزان شد و معاملات هفته گذشته خود را با قیمت 4720 تومان به پایان رساند.

به گزارش شفاآنلاین، روز چهارشنبه ابتدا خبر از دستگیری 90 دلال ارزی و بلوکه شدن 775 حساب با گردش مالی 20 هزار میلیارد تومانی رسید و پس از آن نیز برنامه‌های بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اعلام شد؛

اقداماتی که قرار است از امروز اجرایی شود و توانستند پیش از اجرا نیز التهاب سرکش بازار را روی ریل نزولی بیندازند. ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی با تشریح تدابیر مدیریت بازار ارز شامل انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی، گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز و طرح پیش فروش سکه بهارآزادی گفت:«بزودی وبا عملیاتی شدن این برنامه‌ها ثبات در بازار ارز حاکم می‌شود.»

استقبال کارشناسان اقتصادی
این اقدامات بانک مرکزی با استقبال اغلب کارشناسان و فعالان اقتصادی(Economic) نیز روبه‌رو شده است. سید حسین سلیمی، رئیس کمیسیون بازار پول وسرمایه اتاق بازرگانی تهران می‌گوید:«ممکن است اقداماتی مانند برخوردهای قهری امنیتی در بازار ارز چندان اثرگذار نباشد اما قطعاً مکانیزم های اقتصادی مختلفی را می‌توان برای مدیریت بازار وضع کرد.

اقدام جدید بانک مرکزی برای انتشار اوراق نیز در همین دسته است، اقدامی که پارلمان بخش خصوصی نیز پیش از این پیشنهاد آن را داده بود. انتشار اوراق در همه جای دنیا تجربه شده است و می‌تواند اثرات خوبی داشته باشد.»

سلیمی ادامه می‌دهد:«اما برای پیش فروش سکه که تاکنون انجام شد، در میانه راه اعلام کردند که خریدار باید یک میلیون تومان را علی‌الحساب و بقیه مبلغ را در زمان تحویل گرفتن سکه به قیمت روز بپردازد. برای همین این سیاست نتوانست چندان در بازار اثرگذار باشد، بانک مرکزی باید شرایط جدیدی را در نظر بگیرد تا بتواند کار را به پیش ببرد.» بر اساس همین منطق کارشناسی، در برنامه جدید بانک مرکزی، شرایط پیش فروش سکه نیز تغییر کرده است.

شرایط اوراق مشارکتی که از امروز منتشر می‌شود
هر سال در دو ماه پایانی سال نوساناتی در بازار ارز به وجود می‌آید اما امسال علاوه بر روال معمول سال‌های گذشته، مشکلات(Difficulties) دیگری نیز به وجود آمد.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در این باره می‌گوید:«بررسی‌ها نشان می‌دهد که با توجه به تسویه حساب‌های بین‌المللی در پایان سال میلادی، همواره در زمان مشابه با نوساناتی در بازار ارز مواجه بوده‌ایم اما در سال‌جاری علاوه بر مسائل اقتصادی تأثیرگذار در بازار ارز به‌دلیل مباحث سیاسی بین‌المللی و همچنین حضور سوداگران و سفته بازان در بازار ارز، دامنه نوسانات و التهابات بازار ارز بیش از پیش‌بینی‌ها بوده و این امر نگرانی‌هایی برای جامعه به وجود آورد که نهایتاً بانک مرکزی با همراهی شبکه بانکی تصمیماتی برای بازگشت ثبات به بازار ارز اتخاذ کرده است.»

سیف با تشریح هماهنگی و انسجام قوا برای بازگرداندن ثبات به بازار ارز گفت:«با همکاری و هماهنگی بین قوه قضائیه، نیروی انتظامی، سازمان امور مالیاتی و سایر دستگاه‌های ذیربط نسبت به شناسایی سفته بازان و سوداگران بازار ارز اقدامات جدی انجام شد و بخش آثار التهابی از سوی سوداگران متوقف شده است و به هیچ وجه در آینده اجازه شکل‌گیری مجدد اینگونه فعالیت‌ها داده نخواهد شد.»

رئیس کل بانک مرکزی اقدامات اقتصادی برای کنترل التهابات بازار ارز و رفع نگرانی‌های جامعه در خصوص حفظ ارزش دارایی‌ها را نیز چنین توضیح داد:«از تمام امکانات برای برون رفت از وضعیت موجود و برگرداندن آرامش به بازار و حفظ و تداوم دستاوردهای حاصله استفاده می‌کنیم و در این راستا برای ایجاد اطمینان در فعالان بازار درخصوص توانمندی مجموعه اقتصاد کشور نسبت به ایجاد آرامش و تأمین ارز خارجی مورد نیاز، سه اقدام توسط شبکه بانکی شامل انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ سود 20 درصد، انتشار اوراق گواهی سپرده مبتنی بر ارز با نرخ سود 4 و 4.5 درصد و طرح پیش فروش سکه بهار آزادی از طریق شعب منتخب بانک ملی انجام می‌شود.»

بر اساس صحبت‌های سیف، شبکه بانکی کشور اجازه دارد از تاریخ 28بهمن 1396 به مدت دو هفته نسبت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ 20 درصد اقدام کند. اوراق مزبور با سررسید یک سال منتشر خواهد شد و نرخ بازخرید قبل از موعد آن 14درصد خواهد بود. برای انتشار اوراق گواهی مبتنی بر ارز نیز شبکه بانکی کشور گواهی سپرده ریالی ارز بنیان با سررسیدهای یک و دوساله منتشر می‌کند.

نرخ ریال مورد محاسبه در زمان افتتاح گواهی سپرده متوسط یک ماه قبل سامانه سنا خواهد بود و نرخ سود برای سررسیدهای یاد شده به ترتیب 4 و 4.5 درصد خواهد بود و در سررسید، ارز یا معادل ریالی آن به نرخ متوسط یک هفته قبل سامانه سنا به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد. در صورت بازخرید این اوراق قبل از سررسید، سود سپرده کوتاه مدت ریالی (10 درصد) به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد.

شرایط جدید پیش فروش سکه و راه‌اندازی سامانه الکترونیکی
 در برنامه‌های جدید، بانک مرکزی برای پیش فروش شش ماهه سکه بهار آزادی به قیمت یک میلیون و 400 هزار تومان و پیش فروش یک ساله سکه بهار آزادی با قیمت یک میلیون و 300 هزار تومان از طریق شعب منتخب بانک ملی اقدام خواهد کرد. در شرایط جدید متقاضیان می‌توانند سکه را براساس قیمت قطعی پیش خرید کنند؛ به گونه‌ای که سکه تمام بهار آزادی با قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای سررسید شش ماهه و همچنین یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای سررسید یک ساله خواهد بود. در این حالت در زمان سررسید هرچه اختلاف بین قیمت بازار و نرخ‌های کنونی باشد، سود خریدار است. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها نشان از رشد قیمت سکه تا سال آینده بیش از نرخ‌های موجود دارد؛ بنابراین سودی بالاتر از آنچه که در شرایط قبلی برای پیش فروش تعیین شده بود می‌تواند نصیب خریدار شود.

‌ در طی اقدامی دیگر از بانک مرکزی برای مدیریت بازار نیز سامانه الکترونیکی ارزی از امروز به صورت آزمایشی شروع به کار می‌کند. رئیس کل بانک مرکزی در این باره می‌گوید:«با استفاده از این سامانه خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند. همچنین بتدریج صرافی‌ها و سایر بازیگران بازار ارز به این سامانه متصل خواهند شد. این سامانه امکان کنترل و مدیریت بازار ارز برای سیاستگذار و امکان فعالیت شفاف را برای متقاضیان ارز فراهم می‌کند.»

رصد فعالیت های ارزی در شبکه‌های اجتماعی توسط پلیس فتا
با تمام این اقدامات رصد امنیتی بازار نیز ادامه دارد و این کنترل تنها محدود به بازار چهارراه استانبول و سبزه میدان نمی‌شود. بر اساس اعلام رئیس پلیس فتا، شبکه‌های مجازی هم کنترل و رصد می‌شوند، چرا که برخی از فروشندگان ارز و صرافان قانونی تبلیغ مراکز خود را در فضای مجازی انجام می‌دهند.

تورج کاظمی می‌گوید: «طبق تدابیر پیش‌بینی شده، پلیس فتا نیز فضای مجازی را کنترل و رصد می‌کند تا اگر افرادی قصد داشتند، در فضای مجازی اخلال در بازار ارز ایجاد یا حرکتی کنند که تأثیرگذار باشد، شناسایی و بسرعت نسبت به این افراد اقدامات قانونی انجام شود. اما در حال حاضر با رصدهایی که انجام دادیم، چنین گزارشی به ما نشده است.»

نیم نگاه
رئیس کمیسیون بازار پول وسرمایه اتاق بازرگانی تهران: ممکن است اقداماتی مانند برخوردهای قهری امنیتی دربازارارز چندان اثرگذار نباشد اما قطعاً مکانیزم های اقتصادی مختلفی را می‌توان برای مدیریت بازار وضع کرد

رئیس بانک مرکزی : از تمام امکانات برای برون رفت
از وضعیت موجود و برگرداندن آرامش به بازار و حفظ و تداوم دستاوردهای حاصله استفاده می‌کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: