کد خبر: ۱۸۴۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 10
اگر چه توزیع نیروی انسانی علوم پزشکی در کشور عادلانه نیست و تجمع پزشکان متخصص بیشتر در مراکز استان هاست اما وجود رزیدنت ها در بیمارستان های آموزشی بعد از ادغام آموزش پزشکی، کیفیت خدمات پزشکی را در کشور بالا برده است
شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر چه توزیع نیروی انسانی علوم پزشکی در کشور عادلانه نیست و تجمع پزشکان متخصص بیشتر در مراکز استان هاست اما وجود رزیدنت ها در بیمارستان های آموزشی بعد از ادغام آموزش پزشکی، کیفیت خدمات پزشکی را در کشور بالا برده است.

به گزارش شفا آنلاین، باقر لاریجانی افزود: محاسبه نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت(Health) بر اساس روش های مختلفی که در وزارت بهداشت انجام شده، به پایان رسیده است و در مورد آن توافق وجود دارد و نیازسنجی و محاسبات نیروی انسانی که در این مورد که در 5 سال آینده چه میزان نیروی انسانی باید در دانشگاه های علوم پزشکی تربیت شوند، انجام شده است.

وی ادامه داد: به نظر من در مورد اکثر رشته های علوم پزشکی(Medical science) باید همین روند جذب فعلی را دنبال کنیم اما در برخی رشته های دیگر نیازمند بازنگری در ظرفیت رشته های علوم پزشکی هستیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: به خاطر حساسیتی که مسئله ظرفیت پذیرش رشته های تخصصی علوم پزشکی دارد، از ذکر جزئیات ظرفیت رشته های علوم پزشکی خودداری می کنم اما در مجموع در رشته هایی که ظرفیت متناسب با نیاز کشور است،همین وضعیت و ظرفیت های فعلی را دنبال می کنیم و در جاهایی که نیاز بیشتر وجود دارد، ظرفیت های پذیرش رشته های علوم پزشکی تغییر می کند.

لاریجانی گفت: ما در عالم پزشکی مشکل مهمی که داریم این است که تجمع پزشکان در مراکز استان ها و پایتخت کشور بسیار بیشتر از سایر نقاط کشور است و این مسئله در سیاستگزاری آموزش علوم پزشکی کشور باید در نظر گرفته شود. در واقع توزیع نیروی انسانی در رشته های پزشکی در کشور مناسب نیست.

معاون وزیر بهداشت گفت: برنامه وزارت بهداشت(Ministry of Health) این است که بر اساس برنامه آمایش سرزمینی علوم پزشکی بتوانیم نیاز مناطق مختلف را به دانش آموختگان رشته های مختلف پزشکی و رشته های تخصصی تأمین کنیم و همچنین باید نیازمندی ها را محاسبه کنیم.

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که آیا ادغام علوم پزشکی در خدمات سلامت به کیفیت خدمات آسیب زده است یا نه گفت: اینکه سیستم باید به طور مداوم ارزشیابی شود و چالش های آن پیدا شده و بر طرف شود، حرف درستی است اما در مسئله ادغام مطمئن هستیم که بیش از همه مردم از کیفیت خدمات سود بردند.

معاون وزیر بهداشت افزود: بیمارستان های آموزشی با زحمات،اساتید، رزیدنت ها و گروه های آموزشی ارتقای چشمگیری پیدا کرده اند، در گذشته حضور افراد و متخصصان در بیمارستان های دولتی به شکلی که امروز هست نبود و مردم از این مسیر بهره برده اند اما اینکه هیچ چالشی در سیستم سلامت کشور وجود ندارد نیز قابل قبول نیست.

لاریجانی گفت: یکی از چالش های نظام سلامت این است که وزن آموزش و پژوهش باید در سیستم حفظ شود و برای آن باید تلاش بیشتری کنیم. گاهی در این سیستم بار مراجعه بالای بیمار ممکن است نظام سلامت را به سمت خدمات بیشتر سوق دهد و بحث های آموزشی و پژوهشی ممکن است در مراحل بعدی توجه قرار گیرند.

وی افزود: این چالشی است که در نظام سلامت ایران وجود دارد که مشغول تدبیر آن هستیم، اما در مجموع محصولات پژوهشی نظام سلامت، در مقایسه با حوزه های دیگر علوم در کشور قابل دفاع است.

لاریجانی گفت: در این سیستم البته بیش از همه مردم از خدمات نظام سلامت برخوردار شده اند و کیفیت خدمات سلامت نسبت به بخش خصوصی خیلی ارتقا پیدا کرده است اما قبول داریم که بار مراجعه بیماران در بخش دولتی خیلی زیاد است و از جهتی برکت الهی را می آورد چون نیاز مردم را برآورده می کند اما از جهتی فشار به گروه پزشکی را در بخش دولتی زیاد کرده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: