کد خبر: ۱۸۳۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 02
زنان در نظام اسلامی از جایگاه ویژه‌ای به عنوان مادر و همسر برخوردارند و از این رو سلامت جسمی و روحی آنان بسیار مورد توجه است، اعتقادات دینی زنان مسلمان مساله مهمی است که در همه حوزه‌های عمومی و اجتماعی باید مورد توجه قرار داده شود
شفاآنلاین>سلامت> یکی از دغدغه‌هایی که بسیاری از بانوان کشورمان در حوزه سلامت با آن مواجه می‌شوند پرهیز و داشتن عذر در مراجعه به پزشکان مرد در تخصص‌های گوناگون است، مساله‌ای که رهبر معظم انقلاب هم درباره آن دغدغه داشته‌ و زنان را موظف به تحصیل در تمام تخصص‌های پزشکی کرده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر فاطمه محمدنجار از چهره‌های شناخته شده علمی و پزشکی کشورمان و همچنین دکتر مینو اصلانی، رئیس جامعه بسیج بانوان کشور مطلبی در این رابطه نوشته اند.

مشکلات بین پزشک مرد و بیمار زن

دکتر فاطمه محمد نجار، متخصص و جراح زنان و زایمان با اشاره به نکاتی که رهبر معظم انقلاب درخصوص حضور زنان در حوزه ورود به رشته‌های مختلف پزشکی اشاره کرده‌اند و گفت: زنان در نظام اسلامی از جایگاه ویژه‌ای به عنوان مادر و همسر برخوردارند و از این رو سلامت جسمی و روحی آنان بسیار مورد توجه است، اعتقادات دینی زنان مسلمان مساله مهمی است که در همه حوزه‌های عمومی و اجتماعی باید مورد توجه قرار داده شود که از جمله آنها می‌توان به مراجعه به پزشکان زن اشاره کرد. هرچند به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، زنان از پزشکان متبحر زنان در حوزه تخصص زنان و زایمان برخوردارند، اما نیاز به وسعت‌نظر بیشتری در زمینه حضور زنان در رشته‌های مختلف پزشکی داریم؛ چراکه حتی در مورد معاینات پزشکی بسیاری از زنان تمایل به مراجعه به پزشک(Doctor) زن دارند.

او تصریح کرد: به عنوان یک پزشک بر این موضوع تاکید می‌کنم که ما پزشکان آموخته‌ایم در بسیاری از موارد حتی ناحیه تناسلی بیمار را معاینه کنیم؛ فکر کنید وقتی بانویی به پزشک در مورد مشکلی در استخوان یا ناخن یا ... مراجعه کند پزشک مرد و بیمار زن به علت موارد شرعی و... قادر به انجام معاینات لازم نیست. از این‌رو معاینه در کمترین حد ممکن انجام می‌شود، چون چاره‌ای غیر از این نیست. در صورتی می‌توان به تشخیص علمی رسید که معاینه همه جانبه و با دقت نظر در جزئیات بررسی شود در صورتی که این مهم به علت فقدان حضور زنان در رشته‌های مختلف پزشکی مقدور نیست. بی‌شک مراجعه زنان به پزشک زن به معاینه کامل و دقیق‌تری بر مبنای علمی منجر می‌شود و روند درمانی را با شتاب و دقت بیشتری طی می‌کند؛ بنابراین افزایش سلامت(Health) زنان نیازمند حضور حداکثری متخصصان زن در رشته‌های مختلف پزشکی است.

برطرف کردن موانع

دکتر محمد نجار در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موانع و مشکلات موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: از جمله مشکلاتی که باید مورد بازنگری جدی قرار بگیرد بی‌توجهی هیات‌های علمی و اساتید پزشکی در انتخاب دانشجویان زن در رشته‌های مختلف تخصصی است. سهمیه بانوان در رشته‌های مختلف بسیار کم و حتی یک رقمی بوده و تنها سهم قابل توجه بانوان حضور در رشته تخصصی زنان زایمان است. او ادامه داد: هرچند زنان در رشته‌های پوست و مو و کودکان تخصص دریافت می‌کنند، اما مثلا رشته ارتوپدی جایی برای حضور زنان ندارد، متاسفانه هیات‌های انتخاب‌کننده براین باورند که مثلا در رشته ارتوپدی، مردان چون از قدرت جسمانی بیشتری برخوردارند امکان دریافت تخصص را دراین رشته دارند در حالی که بیمار زنی که مشکل لگن دارد مسلما از حاضرشدن برابر پزشک مرد معذور است.

ضرورت امروز عرصه پزشکی

او ایجاد تمهیدات بیشتر برای حضور زنان در رشته‌های مختلف را یک ضرورت معرفی کرد و گفت: ایجاد مشوق‌هایی برای حضور زنان یا زنان و شوهران در رشته‌هایی چون ارتوپدی پیشنهادی است که باید بر آن تمرکز کرد. مثلا در رشته تخصص ارتوپدی می‌توان براین موضوع تکیه کرد که اگر از100 نمره، کسب 70 نمره ضروری است با دریافت 60 نمره به شرط همراهی زن و شوهر در رشته ارتوپدی پذیرش صورت بگیرد. به نظر می‌رسد هیات‌های علمی تاثیرگذار با ایجاد جلساتی باید به حل مشکل اشاره شده در انتخاب و اعتماد به زنان در ورود به رشته‌های تخصصی به حل مشکلات موجود همت بگمارند. از سوی دیگر ایجاد تسهیلاتی برای زنان متخصص در رشته‌های پزشکی حساس چون زنان و زایمان که حضور پزشک بر بالین بیمار شب و روز نمی‌شناسد امری ضروری است، چراکه بسیاری از پزشکان با مشکلات خانوادگی و نگهداری فرزندان مواجهند در حالی که موظف به انجام وظایف پزشکی نیز هستند.جام جم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: