کد خبر: ۱۸۳۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 30
با توجه به فارغ‌التحصیلی حدود ۵ هزار پزشک عمومی در سال ۹۶ و اجازه امتحان به بازماندگان آزمون سال گذشته، انتظار میرفت امسال ۱۶ هزار پزشک عمومی در آزمون دستیاری شرکت کنند
شفاآنلاین>سلامت> سال گذشته حدود ۱۴ هزار نفر در آزمون دستیاری شرکت کردند که از آن تعداد حدود ۳ هزار نفر در این آزمون پذیرش شده و حدود ۱۱ هزار نفر از ورود به دوره دستیاری باز ماندند.

به گزارش شفاآنلاین، با توجه به فارغ‌التحصیلی حدود ۵ هزار پزشک عمومی در سال ۹۶ و اجازه امتحان به بازماندگان آزمون سال گذشته، انتظار میرفت امسال ۱۶ هزار پزشک عمومی در آزمون دستیاری شرکت کنند اما علیرغم افزایش مجموع ظرفیتهای پذیرش، حدود ۵ هزار ترجیح دادند اصلا در این آزمون ثبت‌نام نکنند.

تا ۲ سال گذشته بسیاری از پزشکان عمومی تنها برای فرار از عنوان «عمومی» به هر رشته‌ای قناعت کرده و حاضر به پذیرش سختی‌های رزیدنتی برای فرار از این عنوان بودند اما طی دو سال اخیر حتی حاضر به شرکت در آزمون دستیاری نیز نیستند. پزشکان(physicians) قدیمی‌تر، طبابت به عنوان پزشک عمومی را پذیرفته و ادامه می‌دهند و پزشکان تازه فارغ‌التحصیل به جای آمادگی برای آزمون دستیاری، تا زمان آزاد نمودن دانشنامه، وقت و هزینه را صرف گذراندن دوره‌های آیلتس یا گوته می‌کنند.

شرایط بسیار دشوار دستیاران (که از آن به دوره برده‌داری نوین یاد می‌شود)، پرداختی پایین به نسبت درآمد دوره عمومی، آینده تاریک پس از دستیاری و طرح اجباری تخصص، آن دسته از پزشکان عمومی که قصد ماندن در کشور دارند را قانع کرده است حداقل تا زمان فراهم آوردن شرایط حداقلی برای خود و خانواده‌شان، همچنان به کار به عنوان پزشک عمومی ادامه داده و زندگی و آینده خود را فدای ادامه تحصیل در زمان کنونی نکنند.

شرایط به قدری بغرنج است که در آزمون دستیاری سال ۹۶ علیرغم اعلام حدود ۶۵۰ نفر پذیرش تکمیل ظرفیت (که غالبا موارد انصرافی بوده‌اند) باز هم پزشکان حاضر به انتخاب نشده و تعدادی از این ظرفیتها خالی باقی ماند.

رقابت نابرابر پزشکان بدون سهمیه با انواع سهمیه‌ها که غالب ظرفیت پذیرش را در اختیار دارند، دیگر عامل مهم بی‌میلی پزشکان جهت شرکت در آزمون دستیاری است. حتی پیروز شدن «سواد علمی» بر «سهمیه ناعادلانه» در آزمون دستیاری، تضمینی برای شرایط مناسب طرح تخصص نیست و متاسفانه سهمیه‌ای‌ها از نظر تقسیم منطقه طرح تخصص نیز به شدت مورد حمایت(Protection) بوده و بهترین شرایط موجود برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

با رویکردهای فاجعه‌آمیز وزارت بهداشت طی سالهای اخیر و هجمه‌های اجتماعی و اقتصادی علیه این قشر، در چند سال آینده شاهد سیر صعودی مهاجرت پزشکان (چه پزشک جوان تازه فارغ‌التحصیل و چه پزشک باسابقه) خواهیم بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: