کد خبر: ۱۸۲۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 25
مصرف دخانیات، مهم‌ترین عامل مرگ‌های قابل پیشگیری است
شفا آنلاین>سلامت>کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه مصرف دخانیات، مهم‌ترین عامل مرگ‌های قابل پیشگیری است، گفت: از هر 10 فرد مبتلا به سرطان ریه، 9 نفر مصرف‌کننده دخانیات بوده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین، نسرین تنکابنی اظهار داشت: مصرف دخانیات، مهم‌ترین عامل مرگ‌های قابل پیشگیری است.

وی ادامه داد: از چهار هزار ماده شیمیایی موجود در دود تنباکو و سیگار، تعداد 40 ماده آن، دارای مواد محرک، سمی و سرطان‌زا است و دخانیات، خطر انواع سرطان‌ها را همانند سرطان‌های سر و گردن، ریه، معده، مری، لوزالمعده، روده، مثانه، کلیه، گردن ‌رحم و سرطان خون(Leukemia) را زیاد می‌کند و از هر 10 فرد مبتلا به سرطان ریه، 9 نفر مصرف‌کننده دخانیات بوده‌اند.

تصورات اشتباه در خصوص ضرر نداشتن قلیان، کابوسی برای سلامت جامعه
کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی(Medical science) قزوین عنوان کرد: بسیاری از ما ضررهای سیگار را می‌دانیم و نسبت به آن سخت‌گیر هستیم، اما این حساسیت را درباره قلیان نداریم، در حالی که در بسیاری از موارد، قلیان مضرتر است.

تنکابنی با این هشدار که توتون قلیان، بسیار نامرغوب است و مواد مصنوعی افزودنی به آن، گازهای سمی بسیاری تولید می‌کند، تشریح کرد: یک وعده قلیان کشیدن می‌تواند ده‌ها برابر یک سیگار، دود و گاز سمی وارد ریه کند.

کلکسیون بیماری‌ها، پنهان در مصرف قلیان
این کارشناس با اشاره به اینکه انتقال عفونت‌هایی از قبیل سل، ویروس تب‌خال، میکروب هلیکوباکتر پیلوری(عامل زخم معده)، هپاتیت و ویروس‌های عامل عفونت‌های تنفسی و سرماخوردگی و بیماری‌های روده‌ای، تنها گوشه‌ای از بیماری‌هایی است که همگی از طریق مصرف قلیان مشترک، انتقال می‌یابد، گفت: کشیدن قلیان می‌تواند موجب افسردگی(Depression)، اختلالات گوارشی، بروز ناراحتی های قلبی و عروقی و زمینه‌سازی ابتلا به انواع سرطان‌ها شود.

لزوم اصلاح باورها در خصوص قلیان
بنا به گفته کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، اگر می‌خواهید قلیان را از خود و خانواده، به ویژه  جوانان دور کنید، باید به این یقین دست پیدا کنید که قلیان، مضر است.

تنکابنی اضافه کرد: در حالی که یک سوم قلیانی‌ها و بسیاری از افرادی که قلیان نمی‌کشند، بر این باور هستند که قلیان، هیچ تأثیری روی سلامت آنان ندارد و حتی ضرر قلیان، کمتر از سیگار است؛ آنان بر این باورند که به دلیل گذشتن دود قلیان از آب؛ دود توتون، تصفیه می‌شود؛ درحالی که حتی این عمل موجب تشدید عوارض توتون می‌شود.

توتون‌ها و اسانس‌های خوشبو، اما مرگ‌بار
وی با با بیان اینکه ذغالی هم که برای سوزاندن تنباکوی قلیان استفاده می‌شود، خطرات قلیان را افزایش می‌دهد، مطرح کرد: اسانس‌ها و عطرهایی که برای معطر شدن توتون استفاده می‌شود، خود عوارض جداگانه و شدیدی را به همراه دارد و از سوخت این ترکیبات ناشناخته، چند ماده سمی، سرطان‌زا و مرگ‌بار تولید می‌شود.

به گفته کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، عدم استفاده از دخانیات و متوقف کردن مصرف آن، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که برای حفظ سلامتی می‌توان گرفت.

تنکابنی توضیح داد: نکته کلیدی اینکه اگر غیرسیگاری هستید، به دیگران اجازه ندهید در منزل شما سیگار بکشند، به ویژه زمانی که کودکی در خانه شما حضور دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: