کد خبر: ۱۸۲۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۲۹ دی ۱۳۹۶ - 2018January 19
ادغام دو سازمان مستقل نظام پرستاری و پزشکی منطقی به نظر نمی‌رسد و بهتر است هر دو سازمان به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دهند
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان نظام پزشکی استان اردبیل در مورد اقدام برخی از پزشکان در ویزیت دسته‌جمعی بیماران گفت: این کار به هیچ وجه درست نیست و بی‌احترامی به حقوق بیماران است در حالی که باید پزشکان اصول اخلاقی را در این زمینه که همان حفظ اسرار مردم است رعایت کنند.

به گزارش شفا آنلاین، منصور جعفری نمین با بیان اینکه حتی برخی از بیماران درد دل خود را به نزدیک‌ترین فرد نگفته و سعی می‌کنند با پزشکان در میان بگذارند، اظهار کرد: اگر افرادی از ویزیت دسته‌جمعی پزشکان اطلاعاتی دارند می‌توانند آن را در اختیار ما بگذارند تا با خاطیان برخورد کنیم.

وی با بیان این‌که آمار دقیقی از بیکاری پزشکان و فارغ‌التحصیلان در حوزه پزشکی نداریم، اظهار کرد: البته به صورت کشوری وزارت بهداشت بیشترین بیکاری را مربوط به پزشکان عمومی و به طور میانگین سالانه 7 تا 8 هزار نفر افزایش پزشکان بیکار را متذکر شده اما در استان اردبیل آمار دقیقی نداریم اما در بخش مامایی بیکاران ما بیشتر است.

وی در مورد ادغام نظام پرستاری با پزشکی نیز گفت:  ادغام دو سازمان مستقل نظام پرستاری و پزشکی منطقی به نظر نمی‌رسد و بهتر است هر دو سازمان به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دهند. شرح وظایف هر دو حوزه متفاوت است و در صورت ادغام کار هر دو بخش دقیق انجام نمی‌شود و به نظر می‌رسد نظام پرستاری(Nursing system) باید مطالبات اهالی صنف خود را دنبال کند و نظام پزشکی نیز دنبال مطالبات گروه خود باشد که بعید به نظر می‌رسد این دو صنف با هم ادغام شوند هر چند که کار آنها در یک ردیف و در راستای خدمات‌رسانی به بیماران است.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان اردبیل از پرستاران به عنوان قشر زحمتکش یاد کرد و افزود: ما حتی در نظام پزشکی از حق و حقوق پرستاران نیز حمایت می‌کنیم چرا که معتقدیم تیم پرستاری بازوی توانمند پزشکان در ارتقای حوزه سلامت هستند و همواره فعالان این بخش باید مورد حمایت قرار گیرند.

جعفری نمین ادامه داد: جامعه پزشکی(Medical Society) اردبیل همواره به پیشتازی در کمک و مددرسانی به مردم افتخار می‌کند و در چند سال اخیر بر تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص در این شهر افزوده شده است.

وی با بیان اینکه در اکثر رشته‌ها ما پزشکان متخصص و حتی فوق تخصص داریم، اذعان کرد: اعزام بیماران به خارج از استان در شرایط کنونی منتفی است و اخیرا با فعالیت یک فوق تخصص شبکیه مشکلی که در این زمینه برای بیماران چشم به وجود می‌آمد برطرف شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی(Medical System) استان اردبیل، خدمت به مردم را ذات، حقیقت و ماهیت کار پزشکان دانست و بیان کرد: با وجود سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه بهداشت و درمان اتفاق افتاده است اما جالب است هیچ حمایت و همراهی و تشویق و ترغیبی را در این حوزه شاهد نیستیم در حالی که رسانه‌ها با افتتاح یک کارخانه چنان تبلیغاتی به راه می‌اندازند در حالی که بخش خصوصی در حوزه بهداشت و درمان مجتمع‌های عظیمی به راه می‌اندازند که این حرکت آنها زمینه اشتغال صدها نفر را فراهم می‌آورد.

جعفری نمین از مسئولان استان به ویژه استاندار اردبیل خواست تا با بها دادن به سرمایه‌گذاری در حوزه بهداشت و درمان با پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران این بخش و بهره‌مندی آنها از معافیت‌های مالیاتی، بیمه‌ای و دارایی به ترغیب و تشویق آنها همت کنند.

وی ضرورت ارتقای آگاهی مردم را از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما در مصرف بهینه دارو و کاهش هزینه‌ها در این زمینه یادآور شد و تصریح کرد: باید آگاهی مردم را در مورد مصرف دارو و جلوگیری از روند مصرف مازاد و بی‌رویه تغییر داده و در نقطه مقابل پزشکان نیز در نوشتن دارو براساس قاعده‌ای که تعریف شده عمل کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان اردبیل اذعان کرد: برای اینکه مشکلات گروه‌های مختلف در باب تعرفه‌ها نظیر مشکل اخیر رادیولوژیست‌ها و گروه بیهوشی برطرف شود ما امیدواریم بدون کم و کاست کتاب ارزش‌های نسبی مورد توجه قرار گیرد چرا که تعرفه‌نویسی براساس این کتاب می‌تواند زمینه رضایتمندی گروه‌های مختلف را فراهم آورد.

جعفری نمین گفت: ما در سازمان نظام پزشکی به عنوان بالاترین مرکز و مرجع پیگیر مطالبات جامعه پزشکی هستیم و با وجود برخی اعتراضات در خصوص تعرفه‌گذاری‌ها و تعدیل اتفاق افتاده نظام پزشکی با تمام وجود سعی در پیگیری این مطالبات دارد. اگر این مطالبات به موقع پیگیری نشده و مورد توجه قرار نگیرد بر دامنه مشکلات افزوده خواهد شد که از همین روی از نمایندگان مجلس می‌خواهیم در بودجه سال آینده به نظام سلامت توجهی جدی داشته باشند تا شاهد ورشکستگی نظام سلامت و شکست طرح تحول سلامت نباشیم.

وی بیان کرد: راه‌حل پیشنهادی ما توجه به اجرای سیستم ارجاع و پزشک خانواده، تعیین قواعد نظارتی و پرداخت‌های به موقع جامعه پزشکی است تا مشکلات و نارسایی‌ها برطرف و طرح تحول سلامت با قوت و قدرت ادامه پیدا کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: